Dispensasjonspraksis i Tromsø kommune Kaja Heir Senstad, jurist byggesak kaja.heir.senstad@tromso.kommune.no
Dispensasjonspraksis Utgangspunktet i alle saker: alt skal bygges i overenstemmelse med pbl. med tilhørende bestemmelser Forutberegnelighet Unntak: dispensasjon etter pbl. §§ 19-1 til 19-4
Dispensasjonspraksis Dispensasjon – hva er det? Dispensasjon krever grunngitt søknad, jf. pbl. § 19-1 Særskilt søkes om dispensasjon Søknaden må være begrunnet
Dispensasjonspraksis To kumulative vilkår 1: Hensynene bak bestemmelsene kan ikke bli vesentlig tilsidesatt 2: Fordelene ved å gi dispensasjon må være klart større enn ulempene
Dispensasjonspraksis 1. Hensynene bak bestemmelsen kan ikke bli vesentlig tilsidesatt Skriv hva hensynet bak bestemmelsen er Skriv hvorfor du mener at dispensasjonen ikke vesentlig tilsidesetter dette hensynet
Dispensasjonspraksis Eks: Arealformålet Landbruks-, natur- og friluftsformål samt reindrift (LNFR) Fra Ot.prp.nr 32 (2007-2008) på s. 215: ”nr. 5 Landbruks-, natur- og friluftsformål samt reindrift (LNFR-områder) omfatter og skal brukes for områder som skal nyttes eller sikres til landbruksproduksjon, herunder jordbruk, skogbruk og reindrift, og/eller som skal bli liggende som naturområder og naturområder med spesiell betydning for friluftslivet. Dette er arealer som i det vesentlige skal være ubebygget, eller bare bebygget i tilknytning til landbruk og reindrift”
Dispensasjonspraksis 2. Fordelene ved å gi dispensasjon må være klart større enn ulempene Skriv ned ulempene og fordelene, og vurder disse opp mot hverandre Sivilombudsmannen sak 2014/2104: Vilkåret er oppfylt dersom relevante, klare og positive fordeler er «klart» større enn ulempene som dispensasjonen fører til. Hvilke hensyn som er relevante i en dispensasjonsvurdering, må sees i sammenheng med de offentlige hensyn som skal ivaretas i loven og gjennom planlegging. Individuelle hensyn, hensyn som er begrunnet i søkers særskilte situasjon, og som ikke er en objektiv fordel ved eiendommen, er i utgangspunktet ikke relevante hensyn.
Dispensasjonspraksis Tidsperspektiv En ufullstendig søknad fører til at saksbehandlingen trekker ut i tid Behandlingsfristen løper først fra søknaden er fullstendig
Dispensasjonspraksis Avstandskravet Lovbestemt. Somb 2009/1336: «Det er videre grunn til å vise tilbakeholdenhet med å dispensere til fordel for utbygger på naboens bekostning når det gjelder forhold som det klart er tatt stilling til i loven» Somb 2004/71: «Adgangen til å dispensere fra avstandsbestemmelsen skal være snever» Høydebestemmelser Bevare landskapsbildet, luft og lys på eiendommen og tilstøtende eiendommer Vurderingen skal gjøres i planarbeidet, ikke ved dispensasjon Plankrav Informasjons- og beslutningsgrunnlag Forutberegnelighet
Dispensasjonspraksis Mer info: Fylkesmannen i Oslo og Akershus sin dispensasjonsveileder Informasjonsblad fra NKF hos Direktoratet for byggkvalitet, finnes på: https://dibk.no/bygge-selv/byggeregler-for-ulike-byggetiltak/