Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang. Undersøkelsen kartlegger den norske befolkningens faktiske atferd når det gjelder netthandel, den første måneden av året. Ved å kartlegge faktisk atferd på nettet og ikke generelle holdninger til netthandel blir det mulig å tallfeste størrelser som antall handler og omsetning totalt, i ulike varekategorier og for de ulike nettbutikkene. I tillegg kartlegger E-handelsundersøkelsen årsaker for å handle, betalingsmåter og tilfredshet ved de konkrete handlene som er gjennomført av den norske befolkning i januar 2010. Undersøkelsen dekker også generelle forhold ved netthandel, som bruk og holdning til ulike betalingsløsninger og hvilke favorittnettbutikker man har. Julehandelen på nett i 2009 kartlegges også. Undersøkelsen baserer seg på 1 053 web-intervjuer gjennomført mot TNS Gallups internettpanel i perioden 1. til 14. februar 2010. Til sammen er det kartlagt detaljer for 1 465 unike kjøp. Resultatene er vektet til representativitet for den norske internettpopulasjonen. Ansvarlig hos BBS er Anders Tronbøl, Eirik Friberg Ekrann er ansvarlig hos TNS Gallup. 1
Antall kjøp i ulike kategorier Antallet kjøp øker for alle de store kategorier, men økningen er størst for elektriske artikler Endring (%) 6 5 22 12 4 9 13 -18 Forutsetninger for beregning av antall handler i kategorien: Antall handler i kategorien per 1 000 respondenter * Norges befolkning 15 år eller eldre (kilde: SSB) * internettpenetrasjon i målgruppen (kilde: SSB) 2
Omsetning i ulike kategorier Omsetningen øker i alle kategorier, men mest for elektriske artikler – fritidsreiser står for en svært stor andel av den totale omsetningen på nett Endring (%) 6 15 3 4 11 9 7 -26 Forutsetninger for beregning av omsetning i kategorien: Omsetning = antall handler i kategorien * snittprisen for kategorien 3
Fordeling kjøp mellom kvinner og menn