Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRenate Birkeland Endret for 6 år siden
1
Næringslivets økonomibarometer – Trøndelag Kort om undersøkelsen 4
Næringslivets økonomibarometer – Trøndelag Kort om undersøkelsen 4. kvartal 2016 Fordeling på bransjer- Trøndelag Utført i tidsrommet 7 – 20. november 2016 av TNS Gallup. 331 respondenter i Trøndelag 8,7 prosent av totalt antall svarbedrifter. (Trøndelag har 8,6 prosent av befolking)
2
NHOs markedsindeks – Trøndelag Vurdering av den generelle markedssituasjonen i øyeblikket og utsiktene fremover*. Differanse mellom andel bedrifter som er positive og negative. * For undersøkelser fra 1. og 2. vartal er det utsiktene for andre halvår som er benyttet, mens for undersøkelsene fra 3. og 4. kvartal er det utsiktene for de kommende år som er benyttet. Kilde: NHO
3
Markedssituasjonen Vurdering av den generelle markedssituasjonen i øyeblikket . Differanse mellom andel bedrifter som er positive og negative. Kilde: NHO
4
Markedssituasjonen 4 kvartal 2016 Andel bedrifter som svarer "god", fratrukket andel som svarer "dårlig". *) industri, olje, bergverk og havbruk
5
Markedssituasjonen Andel bedrifter som svarer "god", fratrukket andel som svarer "dårlig". Svar avgitt tredje og fjerde kvartal 2016
6
Markedsutsiktene for 2017 *) industri, olje, bergverk og havbruk
7
Markedsutsiktene 2017 Svar avgitt tredje og fjerde kvartal 2016
8
Sysselsettingsanslag for 2016 Anslag målt i prosent
Kilde: NHO
9
Permitteringer og oppsigelser kommende kvartal
Kilde: NHO
10
Hvordan vurderes utsiktene når det gjelder investeringer i 2017 ?
Kilde: NHO
11
Investeringshindre I hvilken grad hindrer disse forholdene din bedrift i å øke investeringene? Andel som svarer "stor utfordring". Kilde: NHO
12
Investeringshindre I hvilken grad hindrer disse forholdene din bedrift i å øke investeringene? Andel som svarer "stor utfordring". Kilde: NHO
13
Tilsier markedsutsiktene at bedriften må se etter andre markeder Andel som svarer "i stor grad" i ulike regioner Kilde: NHO *)Bedrifter hvor mer enn 25 prosent av omsetningen er oljerelatert
14
Har bedriften en forretningsidé/innovasjonsaktivitet som krever omlegging til nye forretningsområder? Andelen som svarer "ja" i ulike regioner Kilde: NHO *)Bedrifter hvor mer enn 25 prosent av omsetningen er oljerelatert
15
Eksport i prosent av fylkets BNP
Kilde: SSB *: Petroleumsprodukter er hovdesaklig raffinerte oljeprodukter
16
Eksportvekst hittil i år (januar – oktober 2016)
*) raffinerte petroleumsprodukter fra Vestfold, Rogaland og Hordaland
17
Eksportutviklingen – verdiindeks 2009 = 100
Kilde: SSB
18
Fastlandseksport etter region/fylke
januar -oktober 2016
19
Eksport fordelt på næringsgrupper - 2015
Trøndelag* Landet Totalt * For Trøndelag er det ikke oppgitt separate tall for kjemiske produkter og teknologiske produkter på grunn av for få bedrifter eller at en bedrift er dominerende innen en av varegruppene.
20
Eksportutviklingen – verdiindeks 2009 = 100 Fisk og havbruksprodukter
Kilde: SSB
21
Helt ledige - Prosent av arbeidsstyrken Ledighetsprosent fra Nav for fylket og landet
22
Helt ledige - Prosent av arbeidsstyrken Ledighetsprosent fra Nav for fylket og landet totalt sammenlignet med ledige i AKU(SSB) (kun for landet totalt) Kilde NAV
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.