Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Næringslivets økonomibarometer – Trøndelag Kort om undersøkelsen 4

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Næringslivets økonomibarometer – Trøndelag Kort om undersøkelsen 4"— Utskrift av presentasjonen:

1 Næringslivets økonomibarometer – Trøndelag Kort om undersøkelsen 4
Næringslivets økonomibarometer – Trøndelag Kort om undersøkelsen 4. kvartal 2016 Fordeling på bransjer- Trøndelag Utført i tidsrommet 7 – 20. november 2016 av TNS Gallup. 331 respondenter i Trøndelag 8,7 prosent av totalt antall svarbedrifter. (Trøndelag har 8,6 prosent av befolking)

2 NHOs markedsindeks – Trøndelag Vurdering av den generelle markedssituasjonen i øyeblikket og utsiktene fremover*. Differanse mellom andel bedrifter som er positive og negative. * For undersøkelser fra 1. og 2. vartal er det utsiktene for andre halvår som er benyttet, mens for undersøkelsene fra 3. og 4. kvartal er det utsiktene for de kommende år som er benyttet. Kilde: NHO

3 Markedssituasjonen Vurdering av den generelle markedssituasjonen i øyeblikket . Differanse mellom andel bedrifter som er positive og negative. Kilde: NHO

4 Markedssituasjonen 4 kvartal 2016 Andel bedrifter som svarer "god", fratrukket andel som svarer "dårlig". *) industri, olje, bergverk og havbruk

5 Markedssituasjonen Andel bedrifter som svarer "god", fratrukket andel som svarer "dårlig". Svar avgitt tredje og fjerde kvartal 2016

6 Markedsutsiktene for 2017 *) industri, olje, bergverk og havbruk

7 Markedsutsiktene 2017 Svar avgitt tredje og fjerde kvartal 2016

8 Sysselsettingsanslag for 2016 Anslag målt i prosent
Kilde: NHO

9 Permitteringer og oppsigelser kommende kvartal
Kilde: NHO

10 Hvordan vurderes utsiktene når det gjelder investeringer i 2017 ?
Kilde: NHO

11 Investeringshindre I hvilken grad hindrer disse forholdene din bedrift i å øke investeringene? Andel som svarer "stor utfordring". Kilde: NHO

12 Investeringshindre I hvilken grad hindrer disse forholdene din bedrift i å øke investeringene? Andel som svarer "stor utfordring". Kilde: NHO

13 Tilsier markedsutsiktene at bedriften må se etter andre markeder Andel som svarer "i stor grad" i ulike regioner Kilde: NHO *)Bedrifter hvor mer enn 25 prosent av omsetningen er oljerelatert

14 Har bedriften en forretningsidé/innovasjonsaktivitet som krever omlegging til nye forretningsområder? Andelen som svarer "ja" i ulike regioner Kilde: NHO *)Bedrifter hvor mer enn 25 prosent av omsetningen er oljerelatert

15 Eksport i prosent av fylkets BNP
Kilde: SSB *: Petroleumsprodukter er hovdesaklig raffinerte oljeprodukter

16 Eksportvekst hittil i år (januar – oktober 2016)
*) raffinerte petroleumsprodukter fra Vestfold, Rogaland og Hordaland

17 Eksportutviklingen – verdiindeks 2009 = 100
Kilde: SSB

18 Fastlandseksport etter region/fylke
januar -oktober 2016

19 Eksport fordelt på næringsgrupper - 2015
Trøndelag* Landet Totalt * For Trøndelag er det ikke oppgitt separate tall for kjemiske produkter og teknologiske produkter på grunn av for få bedrifter eller at en bedrift er dominerende innen en av varegruppene.

20 Eksportutviklingen – verdiindeks 2009 = 100 Fisk og havbruksprodukter
Kilde: SSB

21 Helt ledige - Prosent av arbeidsstyrken Ledighetsprosent fra Nav for fylket og landet

22 Helt ledige - Prosent av arbeidsstyrken Ledighetsprosent fra Nav for fylket og landet totalt sammenlignet med ledige i AKU(SSB) (kun for landet totalt) Kilde NAV


Laste ned ppt "Næringslivets økonomibarometer – Trøndelag Kort om undersøkelsen 4"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google