Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Advertisements

Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Generelt om Randaberg Kommunen
Tidsfrister i planleggingen
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Forslag til kommuneplan 2011 – 2023, arealdelen
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Samspill mellom de nye plantypene
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
§ 11-8 Hensynssoner Vise hensyn og restriksjoner for bruk av arealer
Planbestemmelser.
Begrensninger og muligheter
Arbeidet med ny kommuneplan Karlsøy kommunestyre
Langsiktig arealstrategi
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Tjenestestedets navn Kommuneplanen – muligheter og utfordringer Mange bra forslag – mye tilpassning til god praksis Samfunnsdelen blitt tydeligere § 11-2.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
Tema: Plan- og bygningsloven Veiledninger.
Planstrategi og planhierarki
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Kommuneplanens arealdel BÆRUM KOMMUNE. Bærum i dag Areal 191 km2 Befolkning Innvandrerandel mer enn 15% Befolkningsvekst 2% siste 3.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Kommunedelplan for kulturminner i Randaberg Samarbeid om Kommunedelplan for kulturminner i Randaberg kommune.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Kommunedelplan Bøstad, Gravdal, Ballstad, Stamsund og Leknes innbyggere (år 2024, stk) TettstedInnbyggere Innbyggere
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Kommuneplanen – samfunnsdel og økonomi
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Kommunal planlegging.
Fagernes Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Velkommen til folkemøte
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn
Roller, offentlige planer og forvaltning - eller «Liv og røre i buffersonen» En plan-praktikers erfaringer og refleksjoner VERDENSARVFORUM 2016, TELEMARK.
kommuneplanens areal- og samfunnsdel
Revisjon av enkelte bestemmelser i kommuneplanen
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Massehåndtering og kulturminner
Kommuneplanens arealdel
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Hvor kan vi bygge - hvor skal vi bo?
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

Revisjon av Asker kommuneplan 2018-2030 Offentlig ettersyn TKF 24. august 2017 Revisjon av Asker kommuneplan 2018-2030 Offentlig ettersyn

Plansystemet i Asker

Plansystemet i Asker

Kommuneplan for Asker 2014 - 2026 Hoveddokumentene Kommuneplanens mål, strategier og handlingsdel Arealplankartet m/boligkart Bestemmelser og retningslinjer Parkeringsnorm Forutsigbarhetsvedtak for utbyggingsavtaler Kommuneplanens fakta- og analysedel, med Bakgrunn og prosess Fakta og analyse Konsekvensutredning

Kommuneplan 2018-2030 Hva revideres? Samfunnsdelen beholdes uendret. Arealdelen bearbeides som følger: Ny E18 legges inn i kommuneplanen Langsiktig grønn grense fastsettes Bybåndet fastsettes Det gjøres en vurdering av eksisterende utbyggingsområder som ikke er i samsvar med prinsippene for samordnet areal - og transportplanlegging Bestemmelser og retningslinjer gjennomgås av bygningsrådet, med henblikk på en mer rasjonell bygningsforvaltning Det gjøres en vurdering av om særlig egnede LNF - områder langs E18 bør omklassifiseres til utbyggingsområder for erstatningsboliger som må innløses som følge av ny E18, jfr. KS vedtak av 18.11.2014 Asker kommune viderefører i hovedsak gjeldende kommuneplan for inneværende periode med åpning for - i enkelttilfeller - å kunne behandle saker hva gjelder arealdelen med tilhørende bestemmelser

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Arealdelen bearbeides Ny E18 legges inn i kommuneplanen (kommunedelplan vedtatt i 2016) Langsiktig grønn grense fastsettes Bybåndet fastsettes Det gjøres en vurdering av eksisterende utbyggingsområder som ikke er i samsvar med prinsippene for samordnet areal - og transportplanlegging Bestemmelser og retningslinjer gjennomgås av bygningsrådet, med henblikk på en mer rasjonell bygningsforvaltning Det gjøres en vurdering av om særlig egnede LN F - områder langs E18 bør omklassifiseres til utbyggingsområder for erstatningsboliger som må innløses som følge av ny E18, jfr. KS vedtak av 18.11.2014 Asker kommune viderefører i hovedsak gjeldende kommuneplan for inneværende periode med åpning for - i enkelttilfeller - å kunne behandle saker hva gjelder arealdelen med tilhørende bestemmelser

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Arealdelen bearbeides Langsiktig grønn grense fastsettes Asker kommune har valgt å fastsette de prioriterte vekstområdene i stedet Bybåndet fastsettes Inngår i Askers prioriterte vekstområder Det skal gjøres en vurdering av eksisterende utbyggingsområder som ikke er i samsvar med prinsippene for samordnet areal– og transportplanlegging

Prioriterte vekstområder: Regional by , Asker sentrum Lokal by, Heggedal Bybånd ; Oslo – Asker (Lokale byer/ tettsteder i Røyken) Slemmestad Røyken Spikkestad Krav fra regional plan for Oslo og Akershus: 90 % av veksten skal skje innenfor prioriterte vekstområder Vekst går foran vern i prioriterte vekstområder Øvrig vekst innenfor etablerte byggeområder, skal baseres på kollektiv/sykkel/gange

Sentralitetshierarkiet Sentrumskjerne Sentrale vekstområder Senterstrukturen Byggeområder utenom prioriterte vekstområder LNF

Sentrale vekstområder Gangavstand: Asker st: max 2 km Heggedal st: max1 km Andre stasjoner: 800m Viktige busstopp 5 min. Sentralitetshierarkiet Sentrumskjerne Sentrale vekstområder Senterstrukturen Byggeområder utenfor prioriterte vekstområder LNF Sentrale vekstområder 68 % av veksten innenfor sentrale vekstområder 92 % av veksten innenfor prioriterte vekstområder

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Nye temakart Temakart Kvikkleire og ras Temakart Støy Temakart Kulturminner

Eksterne innspill til arealdelen 39 arealinnspill Arealinnspillene er vurdert i forhold til bl.a.: Areal- og transport (ATP) LNF/landbruk/dyrket mark Naturmangfold/landskap Bygde kulturmiljøer Områder egnet for erstatningsboliger som følge av ny E18

Endringer i plankart Forslag Arealformål Nytt boligfelt Haga Nesbru sentrum Fellesareal Kalkfjellet Barnehage på Borgen Nytt boligfelt Elnes Sentrumsområder Avgrensing sentrumsområde Høn-Landås og Billingstadsletta Hensynssoner Hensynssone langs eksisterende kraftledninger og farled Sandvika  

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Forslag til endrede forvaltningsbestemmelser Ved småhusfortetting: Forenkling og tydeliggjøring av kapittel 18, 19 og 20 med tilhørende definisjoner i vedlegg 3. Bygningsrådets vedtak omfatter følgende temaer: Imaginære saltak Takterrasse Målbare plan Generasjonsbolig / sekundærbolig Rette dato for skilt og reklameinnretninger Beregning av mønehøyde på bygg hvor tak ikke har tradisjonell saltaksform. Plan - og bygningslovens § 29 - 4 – hva er absolutt høydebegrensning? Vurdere å innhente uttalelse fra DIBK vedrørende kommunens kommuneplanbestemmelser og tolkning av disse. Bygningsrådets vedtak datert 09.11.2016 Vedtak: 1. Saken utsettes. Bygningsrådet ber rådmannen iverksett et prosjekt med mål å tydeliggjøre enkelte bestemmelser i gjeldende kommuneplan. Prosjektet begrenses til å omfatte følgende temaer: Bestemmelse om imaginære saltak Bestemmelse om takterrasse Bestemmelse som inneholder tolking av målbare plan. Generasjonsbolig / sekundærbolig Rette opp bestemmelsen om skilt og reklameinnretninger Beregning av mønehøyde på bygg hvor tak ikke har tradisjonell saltaksform. Plan - og bygningslovens § 29 - 4 – hva er absolutt høydebegrensning? Vurdere å innhente uttalelse fra DIBK vedrørende kommunens kommuneplanbestemmelser og tolkning av disse.

Revisjon kommuneplan 2018-2030 Forslag til endrede forvaltningsbestemmelser Andre bestemmelser (ikke utfyllende): Endret bestemmelse om tidspunkt for dokumentasjon av skolekapasitet og transportkapasitet (kap. 2): Dokumentasjon skal skje ved oppstart regulering. Endret bestemmelse om minimum uteoppholdsareal pr. boenhet (MUA) (Kap. 19): I sentrumsområder (stiplet, brun linje på kommuneplankartet), skal det avsettes minimum 30 m² uteoppholdsareal per boenhet. Endret retningslinje for minimum tomtestørrelse ved fradeling: Minimumsstørrelse ved fradeling av tomt i B-områder: Økes fra 700 m2 til 800 m2 for eneboligbebyggelse. Økes fra 1200 m2 til 1600 m2 for tomannsboligbebyggelse. Bygningsrådets vedtak datert 09.11.2016 Vedtak: 1. Saken utsettes. Bygningsrådet ber rådmannen iverksett et prosjekt med mål å tydeliggjøre enkelte bestemmelser i gjeldende kommuneplan. Prosjektet begrenses til å omfatte følgende temaer: Bestemmelse om imaginære saltak Bestemmelse om takterrasse Bestemmelse som inneholder tolking av målbare plan. Generasjonsbolig / sekundærbolig Rette opp bestemmelsen om skilt og reklameinnretninger Beregning av mønehøyde på bygg hvor tak ikke har tradisjonell saltaksform. Plan - og bygningslovens § 29 - 4 – hva er absolutt høydebegrensning? Vurdere å innhente uttalelse fra DIBK vedrørende kommunens kommuneplanbestemmelser og tolkning av disse.

20. juni formannskap (1. gbh) Offentlig ettersyn juli-september Revisjon kommuneplan Prosess Politisk behandling: 21. juni bygningsråd 20. juni formannskap (1. gbh) Offentlig ettersyn juli-september Saken fremlegges PSN/bygningsråd 10. oktober formannskap (2. gbh) 14. november kommunestyret komiteene får planen til behandling i kommunestyret og kan påvirke vedtaket der. 17