Økonomikonferanse 2017 status og behov

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Advertisements

Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Digitalisering i askerskolen Orientering komite for oppvekst
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Side 1 Need for competence in the social- and health sector of today and the future CEO Lars Erik Flatø Lovisenberg Hospital, Oslo.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Bygging av Gjestehus i Gbecohn, Liberia
Rammefinansiering av barnehager
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Rådgiversamling 2. november 2016
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
Velkommen til August 2017.
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Strategi for barnehage- og skolekapasitet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Sandefjord voksenopplæring
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
VOX- prosjekt SVF Berg og Færder vgs, fengselsundervisningen
1 Egenomsorg og helse.
Rammefinansiering av barnehager
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
NAV-veiledere i vid. skole
Elever og foresatte 10.trinn
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Finanskomite møte Kultur.
Velkommen til Osloskolen
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Karlsrud skole.
Matematikk på ungdomstrinnet
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Nye tider – nye utfordringer
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
NY STRUKTUR.
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Økonomikonferanse 2017 status og behov Oppvekst og kultur v/kommunalsjef hanne brunborg

Hovedmål Kommuneplanens samfunnsdel Alle som bor og vokser opp i Nes skal kunne identifisere seg med, og føle tilhørighet til kommunen sin gjennom varierte kulturtilbud. Alle barn og unge skal ha trygge og utviklingsfremmende oppvekstvilkår. Nes skal ha full barnehagedekning med god kvalitet og hensiktsmessig organisering. Skolene skal være inkluderende og preget av kultur for læring – med rom for alle og blikk for den enkelte. Nes kommune skal legge til rette for utdanning for framtida med gode læremidler i et godt læringsmiljø. Økonomikonferanse - Oppvekst og kultur 15.03.2017

Er dette vårt FELLES mål? Økonomikonferanse - Oppvekst og kultur 15.03.2017

Demografi Antall fødte siste 10 år har variert mellom 19 og 38. Tilflytting bidrar med en økning på ca. 4 barn i snitt pr kull fram til kullet er 16 år (videregående). Netto fødselsunderskudd i 2016 på -13 personer. 149 personer flyttet til Nes, 201 ut (- 52 i 2016) Det er de unge kvinnene som særlig flytter. HVORDAN SKAL VI FÅ UNGE VOKSNE OG BARNEFAMILIER TIL Å BLI I NES, eller flytte hit? Økonomikonferanse - Oppvekst og kultur 15.03.2017

Økonomikonferanse - Oppvekst og kultur 15.03.2017 Folkemengde 1. januar, etter region, kjønn, alder, tid og statistikkvariabel 0616 Nes (Busk.) 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Kvinner Menn 0-9 år 162 192 167 184 159 172 170 166 156 163 155 151 147 149 153 141 10-19 år 233 240 218 247 219 235 208 238 204 232 234 196 228 186 209 179 20-29 år 190 177 178 174 195 193 197 183 206 201 180 215 169 216 30-39 år 210 181 154 187 152 40-49 år 223 224 242 251 248 250 262 253 245 241 230 50-59 år 244 252 254 249 255 229 256 60-69 år 212 176 185 222 220 227 239 266 236 70-79 år 124 127 143 131 130 135 116 138 118 123 136 148 80-89 år 126 64 129 69 121 63 73 109 80 106 83 105 85 99 79 98 90-99 år 34 18 35 38 22 19 37 20 17 10 42 9 12 100 år eller eldre 1 2 SUM 1759 1700 1752 1709 1727 1693 1748 1697 1704 1734 1701 1729 1716 1698 1703 1719 1661 1696 Økonomikonferanse - Oppvekst og kultur 15.03.2017

Status i dag Kultur holder hjulene i gang, men med stramme rammer til drift. God og nøktern drift i barnehagene, men trenger flere pedagoger. Nesten 50% av lærerne er 50+ - stort behov for rekruttering framover, viktig å ta vare på kompetansen. Kompetanse for kvalitet fram mot 2025 – lovkrav, satsing på videreutdanning av lærere og skoleledere. Høyt behov for spesialundervisning i skolen, økende behov for spes.ped. hjelp i barnehagene. Mange utviklingstiltak i gang for å styrke grunnleggende ferdigheter (lesing, skriving, regning, digitale og muntlige ferdigheter). Nye statlige rammeplaner for barnehager, skoler og kulturskoler må følges opp. Økonomikonferanse - Oppvekst og kultur 15.03.2017

Regnskap og budsjett Økonomistyring: sektoren har fram til 2016 alltid levert et resultat godt i +. Advarte på forrige budsjettkonferanse mot at dette kunne bli vanskelig å innfri framover. Begge skolene har fått kutt i rammene for 2017 (616’ og 250’), sektoren har også tidligere år måttet kutte. Resultat i oppvekst og kultur 2016: overskridelse av ramma med 1.154.895 kr. Skyldes bl.a. : merutgifter barnevern 354’ tap av statstilskudd (asylmottaket) 1.030’ + 182’ økte lønnskostnader barn med spes.behov barnehage 208’ utvidet barnegruppe (rett til plass) 360’. Sum 2.134’ (Dvs. inndekning 2. halvår 979’ kr.) Økonomikonferanse - Oppvekst og kultur 15.03.2017

Økonomikonferanse - Oppvekst og kultur 15.03.2017

Tidlig innsats – noen sammenhenger? Kan tidlig innsats gjennom styrking av voksentettheten i barnehagene og 1.-4. trinn + andre tiltak gjøre at barna får bedre forutsetninger for læring og trenger mindre støtte senere? KOSTRA viser svært nøktern drift i barnehagene. Kommunebarometeret viser at vi ligger lavt på pedagogdekning i barnehagene. Spes.ped.behovet øker med alderstrinnene og er høyest i ungdomsskolen. Vi har svært lav bemanning på biblioteket jf. KOSTRA, ingen barne- og ungdomsbibliotekar. Kulturskolen tilbyr kun to retninger og ingen dybdeprogram pr i dag, kan dette endres? Økonomikonferanse - Oppvekst og kultur 15.03.2017

Behov framover TIDLIG INNSATS OG FOREBYGGING GJENNOM ØKNING AV ANTALL PEDAGOGER I BARNEHAGER OG SKOLER. OPPRUSTING AV MORTENSLØKKA UNGDOMSHUS UTE OG INNE (EVT FLYTTE), ØKE BEMANNINGEN FOR Å BLI ET «ÅPENT HUS» FOR UNGDOMMEN. SKAPE ET SAMLINGSSTED FOR ELDRE UNGDOM (CA 16-20 ÅR) FLYTTING AV BIBLIOTEKET TIL MER SYNLIGE OG EGNEDE LOKALER, TRENGER BARNE- OG UNGDOMSBIBLIOTEKAR FOR Å JOBBE MED LESESTIMULERING BLANT BARN/UNGE/FAMILIER. UTVIDE TILBUDET I KULTURSKOLEN – BÅDE BREDDE OG DYBDE (MUSIKK OG DANS I DAG) Økonomikonferanse - Oppvekst og kultur 15.03.2017