Heidi Anett Øvergård Beistad Stiklestad Nasjonale Kultursenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

Norges historie Middelalderen Stavkirker
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Fra ord til liv April 2009.
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Marius Vøllestad Bø vgs.
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Guds vrede.
1.
Fra ord til liv tekst av Chiara Lubich januar 2009.
Kapittel 6: Massepolitikk og nasjoner
Kapittel 23. Okkupasjonstid
10. Samfunn og stat i Norge i middelalderen
ROMANTIKKEN.
KRL Av Karina Schjølberg
Tidlig middelalder i Europa
Enevelde og opplysningstid
Kapittel 18: Okkupasjonstida i Norge
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Kapittel 7. Norge i middelalderen
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
Kapittel 19. Nasjonalisme
TILBEDELSE … med og uten musikk.
Den store bibelske fortellingen
Fellesskap handler ikke om at den enkelte skal vise seg frem.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Ære i saga og samfunn HIS september 2007.
Undring Tro Viten.
Litteraturhistorie
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Religionsskifte, kirkeorganisasjon og ny religiøsitet
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Islams historie Ørkenlandskap i Saudi-Arabia. Foto: Pedronet.
Stiklestad og Olav den hellige.
Olav den hellige ( Haraldsson)
Robin og Tommygun. Samisk kirkehistorie Pietistene på 1700-tallet, misjonsarbeid. Myndighetene ville omvende samene, ikke bare religiøse grunner. Handelsveier.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Islam. Kort info om Islam: Oppstod i Midtøsten på den arabiske halvøya på 600-tallet Kom til Europa allerede på 700-tallet Spredt over hele verden Nest.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Den andre verdenskrigen. Angrepet på Polen Polen hadde en gammeldags hær Ble delt mellom Tyskland og Sovjetunionen «Skyggekrigen»
Pietismen og konfirmasjonen ”Å vekke folket” Pietisme kaller vi den retningen som kom til Norge på begynnelsen av 1700-tallet. Pietistene.
Robin og Tomtom. Hans Nielsen Hauge Reiste rundt som vekkelsespredikant, fra Forandret livet til tusenvis av mennesker på sine vandring. Myndighetene.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
1 Det ondes problem. 2 Hva er det ondes problem? Det onde som et teoretisk problem Tilsynelatende motsetning mellom på den ene siden å tro at det finnes.
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
Ser du Jesus? – Jesaja 52/53. Ser du Jesus? – Jesaja 52/53 - å kjenne igjen noen.
Tinget. Mål Jeg vet hvordan lov og rett ble ordnet på tinget Jeg hvordan kristendommen kom til Norge.
Middelalder i Norge. Mål Jeg kan fortelle om kirkens makt og betydning Jeg kan navn på noen viktige konger Jeg vet hva «svartedauen» var og hvilken betydning.
Fra ord til liv februar 2011 "Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn" (Rom 8,14).
-en stor familie av nasjonale kirker
Stoisismen og kristendommen
Fasteaksjonen som det diakonale prosjektet i reformasjonsjubiléet
Katolsk og ortodoks kristendom
FØRSTE VERDENSKRIG Hva er en verdenskrig? En krig hvor:
Utrustet! «min kirke!» MATT 16: 18
Norges utvikling fra 700 til 1349

Gjennomgang av periodeplanen for uke 42-46:
JØDISK TRO OG TRADISJON
REFORMASJONEN.
Kirken før reformasjonen
Hvor er vi som kirke? Funn fra «Kirken i Stavanger mot 2020».
Kapittel 2 oppgave b) Vikinghus
HÅP I NORD-KOREA.
Guds vrede.
VIKINGTID KORT OVERSIKT.
Velkommen til Storsamling for hele menighetsfamilien
Nattverden.
Den andre verdenskrigen
Utskrift av presentasjonen:

Heidi Anett Øvergård Beistad Stiklestad Nasjonale Kultursenter Sanctus og symbol i tusen år Et sveip gjennom Olav Haraldssons politiske rolle etter slaget på Stiklestad Heidi Anett Øvergård Beistad Stiklestad Nasjonale Kultursenter

Mitt fokus To perioder: Tema: Bruken av Olav som et politisk verktøy Middelalderen, med hovedvekt på høymiddelalderen Moderne tid (ca. 1850-1945) Tema: Bruken av Olav som et politisk verktøy

Mange slektsledd av nordmenn har gjennom skiftende tider påkalt Olav Mange slektsledd av nordmenn har gjennom skiftende tider påkalt Olav. Han har alltid gitt dem svar. For det var seg selv de fant i ham. [….] slik søkte folket når det løftet blikket mot Olavsskikkelsen etter livslinjen i sitt eget vesen.

Middelalderens Europa Kongemakt og kirke Riksdannelser og kristning Samarbeid for å etablere seg som styrende samfunnsmakter Ambisjon: fremstille kongen som Guds utvalgte Verktøy: helgenkongen

Høymiddelalderens Norge Statsdannelse Maktkonsentrasjon må legitimeres Olav avgjørende for både kongemakt og kirke Olavs rolle: Norges evige konge

Kirken og Olav Erkebiskop Eysteinn Erlendsson Todelt Olavsprosjekt Styrke Nidaros som kirkelig senter Forsterke kirkens innflytelse over kongemakten Nidaros erkesete fra 1152/53 Byen valgt på grunn av Olavs grav Styrke Nidaros = styrke olavskulten Trumfkort vs. kongemakten: for å oppsøke sin hellige forfader må kongen også oppsøke erkebiskopen!

Når kongen fell frå, då skal alle biskopane og abbedane og hirdstyresmennene med heile hirda sjølvbedne søkja nord til den heilage kong Olav til samråd med erkebiskopen[…]Der skal ofrast krona etter den kongen som då er fallen frå, for sjela hans, og den skal æveleg hengja der, Gud og den heilage kong Olav til ære […] (Magnus Erlingssons tronfølgelov, 1163)

Kongemakten og Olav Helgenkongens etterkommere Ga et historisk og gudgitt fundament til tronkravet Iscenesette seg selv som Olavs nåtidige representant Eksempel på symbolbruken: Håkon Håkonsson insisterte på å bli kronet på Olsok

Maktkampen – hva slags evig konge? Stridsspørsmål: hva slags maktrelasjon skulle det være mellom konge og kirke? Maktkampen gjenspeilet i olavsfremstillingen Kirkens evige konge: rex iustus, den kristne idealkongen som styrte i kirkens bilde Kongemaktens evige konge: Guds sterke representant, ikke kirkens

Moderne tid Tre eksempel, tre symbolfunksjoner: Løsrivelsen fra Sverige og ”Selvstendighetens Olav” 1930 og ”Kirkens Olav” Nasjonal Samling og ”Den nasjonale føreren Olav”

Olav og selvstendighetskampen 1800-tallet nasjonalismens storhetstid i Europa Vektlegging av nasjonens historiske røtter Den unionskritiske venstresiden: sterkt fokus på Olav Fremste eksponent for denne retorikken: Bjørnstjerne Bjørnsson

Bjørnssons Olav Olavs historie som norsk opphavsmyte Symbolet på det sterke, selvstendige Norge Parallell til samtiden: Her er vi, her staar vi nu i en alvorlig kamp! Endelig engang vil vi atter, hva Olav vilde: gjøre dette Landet helt vort. Endelig engang som han fri det helt fra Fremmedherredømmet (1897) Stiklestad 1882: ”Sælvstendightens Æresfølelse” Trondheim 1897: maktkamp mellom de unionstro og unionsfiendtlige Symbolsk kamp: jubileumsfering på Olsok? ”Vi følger heller Olav død enn Oscar levende!”

1930-jubileet og kirkens Olav Norge preget av politiske og religiøse brytninger Olav som botemiddel mot indre nasjonal uro Kirken begynte å omfavne Olav fra ca. 1920 Biskop Eivind Berggrav Kristningskongen Kritiserte kristne som avskrev Olavs nåtidige relevans på grunn av hans katolske opphav Kritiserte historikere og andre som hevdet av Olavs interesser kun var makt og rikdom Olav i Berggravs tolkning: den viktigste skikkelsen for det norske, kristne fellesskapet

Stiklestad 29.juli 1930 Vi opplevde oss selv som et kristent folk… (…) det blev en åpenbaring av evighetsrytmen i det norske folks liv.

Nasjonal Samling og føreren Olav Fascismens lengten etter en svunnen storhetstid Vikingfokus og Olav som lederideal Gjaldt det den gang å samle Norge til et rike, så gjelder det nu å samle nordmennene til et folk. Okkupasjonstiden: Olav brukt for å legitimere et antidemokratisk styresett Moral: folket skjønner ikke alltid sitt beste, derfor er det elitens nasjonale ansvar å lede Quisling som Olavs arvtager

NS og Stiklestad Partiets viktigste arena for å iscenesette seg som Olavs arvtagere …utformingen av monumentet bør gi uttrykk for den forbindelse Nasjonal Samling ikke bare gjennom sine møter på Stiklestad, men også idémessig har med Hellig Olavs tanke og livsverk… for eks. ved en avbildning så vel av Hellig Olav som av Vidkun Quisling.

Mange slektsledd av nordmenn har gjennom skiftende tider påkalt Olav Mange slektsledd av nordmenn har gjennom skiftende tider påkalt Olav. Han har alltid gitt dem svar. For det var seg selv de fant i ham. [….] slik søkte folket når det løftet blikket mot Olavsskikkelsen etter livslinjen i sitt eget vesen

Mange slektsledd av nordmenn har gjennom skiftende tider påkalt Olav Mange slektsledd av nordmenn har gjennom skiftende tider påkalt Olav. Han har alltid gitt dem svar. For det var seg selv de fant i ham. [….] slik søkte folket når det løftet blikket mot Olavsskikkelsen etter livslinjen i sitt eget vesen

Hvem og hva er Olav i dag?

En Olav for alle?