Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Advertisements

Hvordan skape idrettsglede for ungdom?
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Bønes J02 Treningsopplegg og øvelser Vinter / vår 2015.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Foreldremøte for J/G 2010, 27. august Plan for foreldremøtet J/G Info om klubben -hjemmesidene -sportsplan -medlemskap -lagene J/G lagsoppgaver.
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
Sportsklubben nord Versjon
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Scenarier Bryting, Judo og Kampsport
Skedsmo FK Jentesamling 1. juni
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Opplæring i VIP-makkerskap
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Møte for foresatte 10.trinn
Samarbeid og medbestemmelse
- sammen for en bedre skole!
Barneidrettsbestemmelsene
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
Åpen dag på skolen Navn på skole Dato.
Å arbeide i studiegruppe:
Framgangsmåte i mobbesaker
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Valgfag innsats for andre
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Velkommen – presentasjon av deg selv
VELKOMMEN TIL ANSVARLIG VERTSKAPSKURS
HMS Charteret – referat fra arbeidsmøte
Velkommen til dugnad i kommunen
Velkommen til dugnad i kommunen
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Klubbutvikling oppfølging
1. Hvor gammel må du være for å sitte i et styre?
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Klubbutvikling Visjon Virksomhetsidé Verdier (3V)
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Forslag til endring i antall år med aktivitet i ABI
Strategi Vedtatt av årsmøtet 2019.
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Hva er en foreldrekontakt?
Utskrift av presentasjonen:

Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett» Forberedelser: Møteleder må gjøre seg godt kjent med innholdet i Power Point slidene før gjennomføring. Forbered spesielt slidene om «status –ungdomsidrett i vårt idrettslag» - slide 7, 8, 9 og 10. Under gjennomføring velger du enten slide 11 eller 12 (avhengig av om dere er et fleridrettslag eller et særidrettslag). Tenk gjennom hva du (som møteleder) selv mener er viktig i tilfelle deltagerne i møtet ikke klarer å komme frem til konkrete tiltak/handlinger selv. Husk at du som møteleder også har ansvaret for tiden. Gjennomføring: Følg slidene og still spørsmålene på hver slide i plenum (med unntak av møteleders presentasjon av status på slide 5, 6, 7, 8, 9 og 10). Vi anbefaler at et av tiltakene er å involvere ungdommen i idrettslaget i konkrete handlinger/tiltak dere bestemmer dere for. Husk å ta bilde av handlingene/tiltakene og takk alle fremmøtte for deres deltagelse til slutt. Etter gjennomføring: Send e-post med et kort referat og konkrete handlinger/tiltak som skal gjennomføres i idrettslaget - til alle involverte. Send gjerne med bildet! LYKKE TIL! Tid? 1 time – 1 ½ time Deltagere: 4 - 20 personer Hvem? Dette møtet gjennomføres i idrettslagets (hoved)styre, for å bevisstgjøre styremedlemmer på status og bli enige om konkrete handlinger/tiltak. Deretter kan ungdomsidrettskvelden gjennomføres med ungdom, trenere, foreldre eller eventuelle undergrupper i idrettslaget.

Ungdomsidrettskveld Møteleder presenterer seg selv og sin rolle i møtet.

AGENDA Velkommen og mål Gjennomgang av status på ungdomsidretten i vårt idrettslag Hva er bra? Hva vil vi forbedre? Våre første steg Avslutning Møteleder går gjennom agendaen.

Mål for møtet I løpet av møtet skal vi sammen: Bli mer bevisste tilbudet vårt idrettslag har for ungdom i alderen 13-19 år. Diskutere mulige tiltak og handlinger idrettslaget kan iverksette for ungdom.

Status: Ungdomsidrett Ungdomsidrett er idrettsaktivitet for ungdom i alderen 13-19 år Ca. 288.000 ungdommer i aldersgruppen 13-19 år driver organisert idrett (NIFs Nøkkeltallsrapport, 2015) Dette er en svak nedgang de siste 5 årene Målet er at 35 % er aktive det året de fyller 19 år (Idrettspolitisk Dokument, 2015) Foto: NIF/Eirik Førde

Status: Ungdomsidrett En utfordring for norsk idrett er at mange ungdom slutter med organisert idrettsaktivitet i løpet av ungdomsårene. Årsakene til frafall er blant annet økt prestasjonsfokus, større krav til deltagelse, økonomi/kostnader og at «det er ikke gøy lenger».

Status: Hva tilbyr idrettslaget til ungdom i aldersgruppen 13-19 år? Aktivitet? Idretter/grener/aktivitetstilbud på tvers av idretter? Verv? Styre-, dommer-, trenerverv? Kurs? Trenerkurs, lederkurs, dommerkurs? Annet? Arrangementer av, for og med ungdom, sosiale og temasamlinger? «Fasit» – presentert av møteleder som har forberedt tall og status.

Status: Aktive medlemmer mellom 13-19 år i vårt idrettslag Hvor mange aktive medlemmer har vi i aldersgruppen 13-19 år? Hvor mange er aktive fordelt på særidrett? For idretter med flere grener: Hvor mange er aktive fordelt på grener? Utvikling over tid: Medlemmer på 15, 16 og 17 år 5 år tilbake, 3 år tilbake og i fjor Totalt for idrettslaget, pr. årskull og pr. idrett/gren. «Fasit» – presentert av møteleder som har forberedt tall og status.

Status: Ungdom i andre roller i idrettslaget Hvor mange ungdommer i alderen 13-19 år er … i idrettslaget: Trenere Dommere Ledere Arrangementsfrivillige «Fasit» – presentert av møteleder som har forberedt tall og status.

Status: Noe å tenke over: Hvordan ivaretar vi ungdommens egne ønsker? Har vi ungdomsutvalg/komité? Har idrettslaget vårt et mål for ungdomsidretten? Hvordan følger vi opp de som sier at de ønsker å slutte, eller som plutselig ikke dukker opp på trening lenger? Kan de få andre roller i idrettslaget eller kan vi endre på aktivitetstilbudet?

Fleridrettslag – IL med flere idretter Samarbeider de ulike gruppene (idrettene) i idrettslaget om aktivitetstilbudet for ungdom? Ja: Hvordan og hvem samarbeider? Nei: Hvorfor ikke? Hva er mulig å få til? Noe å tenke over: Samarbeider idrettslaget eller gruppene/idrettene med andre aktører utenfor deres eget idrettslag? Hvordan kan utøvere delta på flere idretter gjennom ungdomsårene? Hva koster det å være med på flere idretter i idrettslaget?

Særidrettslag – IL med én idrett: Samarbeider idrettslaget med andre idrettslag om aktivitetstilbudet for ungdom i deres nærmiljø? Ja: Hvordan og hvem samarbeider vi med? Nei: Hvorfor ikke? Hva er mulig å få til? Noe å tenke over: Samarbeider idrettslaget med andre aktører utenfor deres eget idrettslag? Hvordan kan utøvere delta på flere idretter gjennom ungdomsårene? Hva koster det å være med i deres idrettslag, evt. i flere grener?

Hva er bra? Hva fungerer bra? Hvorfor fungerer det bra? Hvem deltar? Hvem er ansvarlig? Hvor gjennomføres aktiviteten/tiltaket?

Hva vil vi forbedre? Hvordan kan vi aktivisere flere ungdom i hvert årskull i alderen 13-19 år?

Våre første steg - fra ord til handling: Ta utgangspunkt i diskusjonene og bli enige om 1-3 konkrete handlinger/tiltak for ungdom i alderen 13-19 år Tips! Involver ungdommen! Se gode eksempler: www.ungdomsloftet.no Når skal handlingene/tiltakene iverksettes? Hvem har ansvaret for gjennomføringen? Tips! Ta bilde av handlingene dere ble enige om, slik at dette blir dokumentert og kan tas frem igjen. Før dere starter på siste slide: På dette stadiet/tidspunktet håper vi at styret har et tydelig bilde av status på ungdomsidretten i idrettslaget. Diskuter gjerne kort 1-3 ulike tiltak/handlinger, men vi anbefaler at første tiltak bør være å involvere ungdommen i videre arbeid. F.eks. inviter til et idèmøte med ungdom og trenere.

Idrettsglede for alle! Visjon: Idrettsglede for alle! Takk alle for møtet!