1. Kommunikasjon, språk og tekst

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Advertisements

"God bagasje på livets reise."
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
1. Kommunikasjon, språk og tekst 1-2 ÅR 2-3 ÅR 3-4 ÅR 4-5 ÅR 5-6 ÅR Mål: Metoder: -Få interesse for bøker -Få kjennskap til enkle sanger, rim og regler.
Vi jobber kontinuerlig med fokusbarn, trygghetssirkelen, ICDP og ved å gjøre observasjoner gjennom året – HVORFOR? For å kunne skape gode relasjoner.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
Velkommen til foreldremøte Litt om oss – maurtua og bikuben Personalsammensetning Maurtua: Kari, Renate, Siri, Tonje, Siv Hege og Siv Lena.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Hovedfokus på Fiskedammen Trygge barn - voksnes ansvar (fokus på mobbing/utestengelse) Selvstendighet Medvirkning Språk Realfag Friluftsliv Kunst, kultur.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Hva er SFO Tilrettelagt omsorgs og fritidstilbud for barn fra 1-4 kl. Gi barna trygghet og et gode aktivitetstilbud med vekt på lek. SFO er en viktig arena.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. 3 nye barn har begynt hos oss. Jonas, Victoria og Mathilda.. Vi ser allerede at alle.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Hva har vi gjort i August? - Vi har blitt kjent med de barna og voksne som har begynt på Regnbuen. - Vi har gått tur og sett hvor alle barna på Regnbuen.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Månedsplan for september Temaet for denne måneden: Meg selv Målet for denne perioden er å gi barna kjennskap kroppen 1 Gruppe 1: tema inne Gruppe 2 og.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride ranke Bjørnen sover Små rumpetroll Med krøllet hale.
Trafikk opplæring Vestmarka barnehage, Idrettsveien 9, 8400 Sortland.
Uke 39: Skoguke på Lekestua, høsten Det er tid for høstens skoguke. Vi gleder oss! Skogen innbyr til mye forskjellig lek. Den byr på utforsking,
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Februarnytt Buorre beaivi = god dag
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Novembernytt Pytten Nå er høsten her, og vi skriver alt november. Vi legger bak oss en spennende oktober måned, med mye latter, lek og læring. Vi hadde.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
September Uke/ frukt Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Marsnytt Vi tar farvel med vinteren og ønsker våren velkommen!
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Februarnytt! Dinglebein Så var vi kommet til februar måned.
Glede gjennom mestring
Månedsbrev Desember 2016 Desember: Tema JUL Mål for barna:
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Årshjul rødbasen
DESEMBER November Desember
Årshjul grønnbasen
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
1. Kommunikasjon, språk og tekst
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
PROGRESJONSPLAN 1-3 ÅR NÆRMILJØ OG SAMFUNN ANTALL, ROM OG FORM
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Periodeplan for desember 2018
Periodeplan for februar 2019
Base 1 sine kurs på Aks Uke
MatMedSmak.
Base 1 sine kurs på Aks Uke og 7.
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL
LEK d EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL Grønn hverdag:
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Kalender for 2018/2019 Granåsen barnehage SA.
HVA HAR VI GJORT I DESEMBER?
HIPP HURRA FOR 17-MAI EVALUERING OG OPPSUMMERING AV MAI
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
Utskrift av presentasjonen:

1. Kommunikasjon, språk og tekst -Vite at vi har et alfabet som består av 29 bokstaver , der vi har fokus på barnas egne store forbokstaver. -Vite at vi har store og små bokstaver, og at disse har et navn og en lyd, og kan settes sammen til ord. -Kunne skrive navnet sitt med store bokstaver -Lære nye/flere sanger, rim og regler -Selvhevdelse-Kunne ta ordet i gruppa/tørre å ta roller - Kunne fortelle egne opplevelser, og gjenfortelle egne eller andres historier. -Kunne lage egne historier . -Kunne formidle/sette ord på egne følelser -Kjenne media som avis og tv -Få kjennskap til engelske ord, utrykk og sanger 1. Kommunikasjon, språk og tekst -Vise interesse for bøker -Lære rim og regler og et bredere utvalg av barnesanger -Trene på begreper, preposisjoner og plasseringsord -Barna skal kunne sortere flere farger og vite hva de heter -Vi ønsker at barna skal ha kjennskap til sin egen bokstav og gjenkjenne navnet sitt som ordbilde -Barna skal ønske å bruke språket aktivt i daglig tale for å utrykke seg i relasjoner til andre, samt bruke språket i konfliktsituasjoner -Selvhevdelse i samlingstund og rollespill/teater -Få kjennskap til engelske ord, utrykk og sanger   Mål: -Vise interesse for bøker -Lære enkle rim og regler og et bredere utvalg av barnesanger -Trene på begreper, preposisjoner og plasseringsord -Kunne sortere noen farger og vite hva de fargene heter -Gjenkjenne navnet sitt som ordbilde -Bruke språket for å utvikle følelser, utrykke ønsker og erfaringer, til å løse konflikter -Bruke språket til å oppleve positive relasjoner i lek og annet samvær -Selvhevdelse i samlingstund -Få erfaring med lyd/rytme i språket -Få interesse for bøker -Få kjennskap til flere enkle sanger, rim, regler og være med å utrykke disse -Gjenkjenne enkle eventyr og fortellinger -Bli kjent med flere enkle eventyr, fortellinger -Lære noen fargenavn -Lære flere ord/begreper og benevne disse ved navn -Kunne benevne noen kroppsdeler; øye, nese, mage, munn osv.   -Få interesse for bøker -Få kjennskap til enkle sanger, rim og regler -Få kjennskap til enkle eventyr/fortellinger -Bruke verbalt språk og kroppsspråk og oppleve og bli forstått ved hjelp av dette -Lære enkle tegn som tørst, sulten og trøtt (Tegn Til Tale) -Bruke peking kommunikativt -Forstå enkle hverdagsord -Lære enkle ord, navn og begreper og benevne personer/gjenstander med navn 5-6 ÅR 4-5 ÅR 3-4 ÅR -Samlingstunder. -I førskoleklubben vil vi ha læring i felleskap, der vi arbeider med begreper, tekst, fortelling/eventyr, flanellograf, bilder og dialog, og arbeid i små grupper der gruppene veksler mellom ulike aktiviteter. Aktivitetene er lesing, arbeidsoppgaver med bokstaver, tall, former, størrelser og konstruksjoner, i korte -Visualisering av det vi formidler ,blant annet gjennom å bygge opp en bokstavby - der vi også formidler hvordan en by er bygd opp av ulike institusjoner. Vi vil legge vekt på typiske ”skoleregler” som rekke opp handa, sitte i ro og vente på tur. - Låne bøker fra biblioteket -Daglige samtaler om barnet og opplevelser barnet har hatt. Lyttende voksne. -Lese bøker (rim, regler, eventyr, fortellinger) -Låne bøker på bibliotek -Synge sanger -Voksne som bruker språket aktivt. -Barna skriver navnet sitt (eller det de kan) når de for eksempel har tegnet tegninger. -Sosial kompetanse   2-3 ÅR -Snakkepakken -Tekstskaping -Fokus på å sette ord på hva som skjer i konfliktsituasjon -Tarkus -Fokus på rim, regler og barnesanger i samlingstund -Sang, bøker, eventyr, dramatisering, ellinger -Lytte til og samtale med andre 1-2 ÅR -Eventyr og fortellinger -Formidling gjennom enkel dramatisering, bordteater -Sanger med bevegelse -Bøker -Bruke ord og begreper i hverdagen og rutinesituasjoner, sette ord på det vi gjør. -” Snakkepakken” -Ordbilder på barnas navn -Leke med barna -Voksne viktige rollemodeller -Lek -Skape rom for samtale om det vi gjør i hverdagen -Sette ord på følelser og handlinger -Rim og regler -Sanger -Enkle eventyr -Sang og musikk -Familiebok som vi samtaler om -Dagsrutine i bilder som vi samtaler om -Formidle bilder og gjenstander -Tegn Til Tale -Leser bøker Metoder:

2. Kropp, bevegelse og helse -Mestre kle av/på seg selv -Barna skal få positive erfaringer ved bruk av kroppen -Barna skal få positive erfaringer med uteliv til ulike årstider -Øve ferdigheter innen grovmotoriske aktiviteter som rulle, hoppe, hinke, kaste/ta imot stor ball, gå på ski -Beherske fin motoriske aktiviteter og vidreutvikle disse -Innøve/trene på rett håndgrep på blyant/pensel- kunne tegne hodefoting -Innøve respekt for egen og andres kropp -Barna skal lære litt om mat, og hvilken mat som er bra for kroppen -Hygiene i ruteinesituasjoner -Øve selvstendighet på toalett   2. Kropp, bevegelse og helse -Mestre aktiviteter som klippe etter strek, tegning, skrive bokstaver og tall , fargelegge o.l, der blyantgrep innarbeides. -Innøve selvstendighet av valg av klær til uteliv, mestre påkledning selv -Mestre daglige utfordringer gjennom å hoppe, klatre, balansere, hinke, kaste/ta imot stor ball, ake, rulle o.l i flatt og ulendt terreng -Øve ferdigheter innen skiaktiviteter -Respekt for egen og andres kropp -Kjenne til kroppens behov for mat og drikke, stell og hvile -Øve selvstendighet på toalett og hygiene rundt dette. -Enkel kroppslig førstehjelp- sår, allergier , sykdommer o.l Mål: -Begynnende mestring ved på –og avkledning -Bli kjent med egne fysiske/ kroppslige muligheter og begrensninger -Få en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring, bruke alle grunnbevegelser (rulle,krabbe..) -Beherske finmotoriske aktiviter, legge enkle puslespill -Innøve/trene på rett håndgrep på blyant -Øve selvstendighet på toalett, og hygiene rundt dette -Hygiene rundt måltider -Utvikle forståelse og respekt for egen og andres kropp og for at alle er forskjellige   -Positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring, grovmotorisk aktiv ved å hoppe, klatre, springe, begynnende mestring av trehjulsykkel -Begynnende mestring i ulike rutinesituasjoner. -Lære seg veksling mellom aktivitet og hvile -Begynnende mestring av finmotoriske aktiviteter -Putte former i innpassningsbrett -Bruke egen kropp for læring og utfoldelse- være aktiv -Høste ulike sanseerfaringer -Respekt for egen og andres kropp -Bruke pinsettgrep -Øve på å spise og drikke selv Få erfare ulike typer underlag som sand, asfalt, gress, stein osv. -Vise oppmerksomhet mor syns- og hørselsinntrykk -Gå stødig 5-6 ÅR 4-5 ÅR - Oppgaver i førskoleklubb og i hverdagen, der barna må innarbeide blyantgrep for å skrive, tegne og fargelegge. Saksoppgaver. - Puslespill, perleaktiviteter og konstruksjonsoppgaver for å trene finmotorikk -Bevegelse i ulendt terreng i nærmiljø, gjennom lek, voksenstyrte aktiviteter som hinderløype, regelleker, ballspill, skiaktiviteter o.l. - Faste rutiner for hygiene ved toalettbesøk og før måltider - Lille hjelper som er med å tilrettelegge for måltider. - Bevisst forhold til sunn og usunn mat gjennom det vi tilbereder. - Bruk av bøker for å visualisere kropp og helse-temaer 3-4 ÅR -Turer i skog og mark i ulike terreng -Barna skal lære seg om kroppen og litt av kroppens funksjon -Barna skal lære seg viktigheten av håndvask /hygiene -Kroppslige utfordringer både inne og ute -Grov og finmotoriske aktiviteter -Barna får servert forskjellig mat (brødmat, varmmat, frukt og grønnsaker) -Påkledning (oppfordring og støtte) -Vi snakker om maten vi spiser ved måltidene 2-3 ÅR -Oppfordre barna til å prøve å kle på seg selv, før personal hjelper til -Tilrettelegge for daglige fysiske utfordringer ute og inne. -Turer i skog og mark til ulike årstider -Sangleker, bevegelsessanger. -T-ilrettelegge for finmotoriske aktiviteter som perling, smålego, tegning, klipping, o.l -Innarbeide rutiner for håndvask etter dobesøk, og før/etter måltid, og generelt ved behov -Tema om kroppen og dens funksjoner i samlingsstund, -Bøker, og daglige situasjoner som barna er i   -Legge til rette for grovmotoriske aktiviteter og lek. -Dagsrytme med mulighet for aktivitet og hvile -Sangleker og bevegelsessanger -La barna få oppleve ulikt terreng og underlag -Gi barna rom og tid til å få prøve og utforske -Øve på å smøre mat selv -Øve på å vaske hender -Øve på å kle/på seg selv -Finmotoriske aktiviteter som perle, klippe, puslespill, male, tegne -Personalet skal delta aktivt sammen med barna ute og inne.   1-2 ÅR -Tilrettelagt på avdeling for aktiv utfoldelse -Turer i nærmiljøet -Sanseopplevelser; ta på, se, føle, smake, høre -Sansekasser -Bruke puttekassser -Få spise og drikke selv -Bevegelsesanger -Puslespill -Formingsaktiviteter Metoder:

3. Kunst, kultur og kreativitet -Få kjennskap til begrepet kunst og kunstutstilling. -Lære å ta roller i ulike sammenhenger -Kjenne til ulik type musikk ved å lytte/lage musikk ved hjelp av cd/mikrofon, stemme, instrumenter o.l -Få kjennskap til ulike typer materiell for å utøve sine kunstneriske evner. -Kjennskap til lokal kultur og tradisjoner gjennom å vite bakgrunn for hvorfor vi markerer det vi gjør. -Kjennskap til lokal byggekunst, håndtverk. Mål: -Vi ønsker at barna skal få erfaring med å bruke forskjellige teknikker ved forming -Barna skal bli kjent med sanger og bli glad i musikk, gjennom å lytte og å utrykke seg gjennom dans, sang og instrumenter -Barna skal bli kjent med forskjellige kulturelle markeringer og tradisjoner vi har gjennom året -Få erfaring med rollespill og dramatisering -Få erfaringer med finmotoriske aktiviteter som perle, klippe, tegne, male, duplo, klosser. -Introduksjon av kulturarven gjennom eventyr, sanger, musikk, drama og bøker. -Utvikle sin evne til å bearbeide og kommunisere sine inntrykk gjennom å skape egne uttrykk, gjennom ulike materialer -La barna få tid og rom til å utvikle sin egen kreativitet gjennom lek. -Få ulike sang og musikkopplevelser -Få erfaring med ulike formingsteknikker ved kunstnerisk utfoldelse -Få erfaring med rollespill og dramatisering -Få kjennskap til ulike kulturelle markeringer og tradisjoner gjennom året -Utvikle sin følsomhet til å lytte, iakta og uttrykke seg gjennom musikk -Få bruke egen kropp for å uttrykke seg -Bruke og oppleve forskjellige materialer -Gjenkjenne musikk til ulike anledninger -Få kjennskap til enkle eventyr, drama, leker, sanger, musikk og bøker -Få utvikle sin egen kreativitet gjennom lek -Få oppleve ulike maleteknikker: Kroppsmaling, fingermaling, bruk av pensel -Få oppleve å skape noe selv 5-6 ÅR 4-5 ÅR Vi ser på kunst og bidrar med kunst i ulike sammenhenger f.eks Pepperkake- landsby og/eller Barnehagedagen etc. -Barna får bruke ulike materialer i ulike sammenhenger ut fra tema og våre kulturelle tradisjoner i løpet av året; jul, påske, karneval, samenes dag etc - Barna dramatiserer eventyr/fortelling i løpet av året. - Vi lærer barna ulike sanger, vi spiller musikk i ulike sjangre og gir barna kjennskap ved å se og spille på ulike musikkinstrumenter. - Barna får synge i mikrofon. -Bli kjent med vårt bomiljø og hva det er bygd opp av visuelt 3-4 ÅR -Vi bruker både inne og uteområdet til å gi barna skaperglede og kreativitet -Barna får utrykke seg gjennom forskjellige formingsaktiviteter i henhold til de forskjellige temaene vi jobber med gjennom året -Vi bruker alltid sang og musikk i samlingsstunder -Vi lar barna få prøve ulike formingsaktiviteter ut ifra diverse teknikker, vi lager jule/påskepynt og bruke materialer fra naturen -Vi feirer samefolkets dag 2-3 ÅR -Legge til rette for mange ulike formingsaktiviteter som for eksempel maling med ulike teknikker, lage julepynt og påskepynt, bruk av materialer vi finner i skogen og fjæra. -Dramatisering i samlingsstund og i frilek -Fokus på blant annet juletradisjoner og påsketradisjoner -Lytte til musikk, legge til rette for bevegelse til musikk, la barna få spille ulike instrumenter selv.   1-2 ÅR -Bruke ulike maleteknikker, klippe og lime -Bordteater, dans og bevegelse til musikk -Gi barna opplevelser i naturen som de kan ha som utgangspunkt til undring og bearbeidelse på ulike måter -Få erfaringer med forskjellige typer materiale, hardt, mykt, maling, vann, papir, silke -Ta vare på barnas initiativ   -Male, tegne, lime, kle seg ut, leke -Synge og lytte til musikk -Lytte til eventyr -Dramatisering fra voksne -Leke/skape med ulike materialer som lekedeig,, papp, papir, naturmaterialer, gips og tekstiler -Danse til musikk -Bruke instrumenter Metoder:

4. Natur, miljø og teknikk Mål: Metoder: 5-6 ÅR 4-5 ÅR 3-4 ÅR 2-3 ÅR - Vite om de fire ulike årstidene., og hva som preger dem -Vite om de ulike natur-sammenhenger som f.eks sol, måne, planeter, mørketid vær, regn, snø, is... dyreriket, planter, vekstvilkår, såing. -vite om hvordan vi kan ivareta naturen og miljøet vårt - Få videre erfaringer med å se, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive, filosofere over ulike fenomener, og prøve ut ulike teknikker i forhold til egnede temaer. - Få kjennskap til ulike hjelpemidler/verktøy/digitale verktøy Mål: -Barna skal vite om de fire årstidene og hva som kjennetegner disse -Kjennskap til og erfaring med ulike natursammenhenger som f.eks mørketid, vær, regn, snø, is ,dyreriket, planter, vekstvilkår, såing - Lære om hvordan vi kan ivareta naturen og miljøet vårt -Få kjennskap til ulike hjelpemidler/ verktøy/digitale verktøy   -Kjennskap til ulike årstider -Få kjennskap til ulike hjelpemidler/ verktøy/digitale verktøy -Kjennskap til ulike natursammenhenger som f.eks mørketid, vær, regn, snø, is ,dyreriket, planter, vekstvilkår, såing   -Oppleve gleden ved å være ute i naturen. -Ta vare på naturen, plukke søppel -Få kjennskap til ulike dyr og planter -Få kjennskap til de fire årstidene   5-6 ÅR -Skape glede ved å være ute i naturen -Erfare ulike typer vær -Erfare ulike typer natur -Bli kjent med husdyr og dyr i naturen -Utforske på barnas egne premisser -Bruke naturen som læringsarena 4-5 ÅR - Høst; bærtur, skogsturer, fjæraturer - Vinter; skiaktiviteter. - Vår/sommer; planting, skogs- og fjæraturer. -tur til Varden/Neverholfjellet - Bøker - Internett -Teknikker som f.eks - fryse/tine vann – rent/skittent vann –skittent vann - så frø -lage såpebobler  - Legge til rette for samtaler der barna får undre seg over ulike fenomener.  - Hjelpemidler som f.eks forstørrelsesglass, terrarium   -Vi har årstider som tema gjennom hele året -Vi er ute og kjenner på forskjellen på å være ute i de forskjellige årstidene -Samtale med barna om hvilken årstid de har bursdag i -La barna ta bilder, filme, se på data, bruk av cd-spiller 3-4 ÅR 2-3 ÅR -Høst: bærtur, skogsturer, fjæraturer -Vinter: utelek med utforskning av snø og is -Vår/sommer: planting, skogs- og fjæraturer -Bøker, internett, cd spiller, data -Forstørrelsesglass   1-2 ÅR -Plukke, sortere søppel -Samlinger ute og inne hvor vi ser på endringer i naturen -Personalet skal legge til rette for at barna får undre seg og eksperimentere med fenomener i naturen -Lete etter dyrespor -Finne ulike insekter, blomster, -smådyr i fjæra -Ta vare på barnas initiativ   -Turer til skogen og fjæra -Spise ute -Være ute i all slags vær -Sansekasser -Plante hver sin plante på våren -Sanger og bøker om temaet Metoder:

5. Etikk, religion og filosofi Mål: -Verdier som å skape vennskap, være ærlig, hjelpsom og vise empati og respekt ffor andre -Kjenne til kristne høytider -Kjenne Lucia- og gå Lucia-tog for barnehage og foreldre -Kjenne juleevangeliet -Kjenne påskebudskapet -Kjenne livvsyklusen liv og død -Kjennskap til andre religioner som barna på gruppa og i barnehagen er del av. -Bli kjent med kirka -Barna skal få kjennskap til den kristne tro og tradisjoner -Lære barna å ha gode holdninger til hverandre og respekt for forskjellighet -Få kjennskap til tradisjoner knyttet til høytider i religioner og livssyn som er representert i barnegruppen -Lære om livssyklusen liv og død -Bli kjent med kirka   -Få kjennskap til kristne høytider og tradisjoner -Utvikle toleranse og interesse for hverandre og respekt for hverandres bakgrunn, uansett kulturell og religiøs eller livsynsmessig tilhørighet -Få kjennskap til tradisjoner knyttet til høytider i religioner og livssyn som er representert i barnegruppen   5-6 ÅR -Få begynnende kjennskap til høytider og tradisjoner som vi markerer i barnehagen( jul, påske) -Begynnende forståelse for forskjellighet   -Få begynnende kjennskap til kristne tradisjoner og andre tradisjoner vi markerer i barnehagen (jul og påske) -Skape rom for samtaler, ro, fortellinger og opplevelser -Skape trygghet og tilhørighet 4-5 ÅR -Verdiskaping gjennom samtaler, bøker om tema, samarbeidsoppgaver -Vise/fortelle juleevangeliet gjennom julekalender, bøker -Gå Lucia-tog for barnehage og foreldre. -Vise/fortelle påskebudskapet gjennom bilder, bøker - Synge kristne barnesanger og bordvers. -Samtaler med barna om ulike temaer innenfor området om hva de tenker/mener. Undre seg sammen med dem -Internasjonal uke -Besøke kirka   -Fortelle juleevangeliet -Fortelle barna om påskebudskapet ved kirkebesøk og bilder/fortellinger -Vi snakker mye om vennskap både i samlinger og i det daglige. Hvordan vi er med hverandre? Hva er fint og hva er ikke fint? -Være åpen for barnas spørsmål- undre seg sammen med dem -Besøke kirka 3-4 ÅR 2-3 ÅR -Delta i forberedelser til ulike høytider og tradisjoner -Vise/ fortelle juleevangeliet og påskebudskapet gjennom bøker og kirkebesøk -Undre seg i samtale over egen og andres identitet -Internasjonaluke   1-2 ÅR -Adventstund, sanger, bøker, bordteater, formingsaktiviteter -Erfaring og undring over at vi er ulike; kjønn, hudfarge, hår, språk, handikap – alle er like mye verd -Samtale, møte barns initiativ med felles undring, alvor og respekt -Gi rom for undring i hverdagen -Sosial kompetanse, gjenkjenne følelsesuttrykk hos seg selv og andre   -Barns medbestemmelse; følge barnets initiativ -Markere kristne høytider og andre tradisjoner -Bøker og sanger om temaet -Vise respekt for hverandre -Få støtte fra de voksne i konflikt- situasjoner -Tillate og bekrefte alle følelser Metoder:

6. Nærmiljø og samfunn Mål: Metoder: 5-6 ÅR 4-5 ÅR 3-4 ÅR 2-3 ÅR -Få kjennskap til hvordan en by er bygd opp av ulike institusjoner -Få kjennskap til hvordan Norge er bygd opp- land-slott-konge-statsminister-kommune-ordfører -Lære noe om hvordan samfunnets regler blir bestemt -Få erfare at gutter og jenter har lik verdi og like rettigheter og muligheter -Få kjennskap og nærhet til hva vårt nærmiljø består av- skog-by-fjæra- boligfelt o.l ved å gå på turer/oppdagelsesferd -Besøke flere ulike institusjoner i nærmiljøet -Lære om samenes samfunn og kultur Mål: -Barna skal bli kjent med nærområdet og nærmiljøet og erfare hva det består av -Besøke ulike institusjoner i nærmiljøet -Kjenne til samene og få kjennskap til deres kultur -Få erfare at gutter og jenter har lik verdi og har like muligheter ut fra egne ønsker -Få kjennskap og nærhet til hva vårt nærmiljø består av: skog, fjære, boligfelt, o.l -Besøke ulike institusjoner i nærmiljøet -Kjenne til samene og få kjennskap til deres kultur -Få erfare at gutter og jenter har lik verdi og har like muligheter ut fra egne ønsker -Bli kjent med, og bruke barnehagens uteområde og nærmiljø -Oppleve at det tas like mye hensyn til gutter og jenter -Delta i daglige gjøremål med voksne og barn på avdelinga -Få kjennskap til ulike tradisjoner og kulturer   -Bli kjent med barnehagens inne- og uteområde -Utforske nærmiljøet rundt barnehagen -Oppleve at det tas like mye hensyn til gutter og jenter -Delta i daglige gjøremål med voksne og barn på avdelinga -Få erfaring med forskjellige kulturer og tradisjoner 5-6 ÅR 4-5 ÅR - Vi bygger opp en by på vegg gjennom førskoleklubb, der vi visualiserer ved bilder at barna flytter inn i egne hus, og der vi viser hva en by inneholder av ulike institusjoner og bedrifter. - Vi besøker/går på oppdagelsesferd i nærmiljøet. -Vi besøker skoler, bibliotek, brannstasjon, politistasjon, kirka, butikker, med mer. 3-4 ÅR -Vi vil gå på turer i nærområdet bla skogen og fjæra -barna lærer seg hva de forskjellige plassene vi går til heter -Vi besøker forskjellige institusjoner i nærmiljøet bla brannstasjon, kirka, bibliotek, lekeparken -Brannvern (eldar og vanja opplegg) -Turer i nærmiljøet, skogen og fjæra. Snakke om/vise hvor de bor. -Turer til butikken, skolen, o.l -Markere samenes dag ved å visualisere samisk tradisjon gjennom bøker, figurer, musikk, flagg, aktiviteter som lasso-kasting o.l   2-3 ÅR 1-2 ÅR -Hverdagen -Turer i skogen ,fjæra, og området rundt på Silsand, gårdsbesøk -17 mai feiring, samenes dag, markering av andre kulturer til barn i barnehagen   -Turer i nærmiljøet -Samefolkets dag, 17.mai feiring osv -Lager familiebok -Drar til familieparken hver vår (Med de eldste) -Sanger med barnas navn Metoder:

7. Antall, rom og form Mål: Metoder: 5-6 ÅR 4-5 ÅR 3-4 ÅR 2-3 ÅR -Kunne tallrekka 1-10 -Vite at tall er en mengde -Kjenne formene- rund, firkant og trekant og vite om underbegrep som sirkel, kvadrat, rektangel o.l -Få kjennskap til , og leke med linjal, passer, målebånd/tomstokk, gradsive, litersmål, vekt og ulike matematikk-rekvisitter som brikker, terninger, ispinner, o.l. -kunne bruke preposisjoner og plasseringsord -En mer abstrakt erfaring av plassering og orientering i rommet (både ute og inne), utvikle evne til lokalisering -Få erfaring med å se og lage møster Mål: -Barna skal kunne tallene 1-10 -Barna skal kunne former som sirkel, firkant og trekant -Lære om størrelser og plasseringsord -Få kjennskap til og leke med litermål, vekt og ulike matematikk – rekvisitter -Få utforske rom og plassering -Få erfaring med å se og lage mønster -Få kjennskap til ulike former og mønster -Få kjennskap til og leke med litermål, vekt og ulike matematikk – rekvisitter -Kjenne tallrekka 1 – 10 -Kjenne formene sirkel, firkant og trekant -Få utforske form og rom   -Få kjennskap til ulike former og mønster -Bli kjent med begreper som stor og liten, minst, mellom, størst -Plasseringsord; over, under, bak osv. -Få utforske form og rom   -Få utforske form og rom -Bli kjent med tall og telling -Få erfaring og begynnende forståelse for sortering -Få tilgang på spill, klosser, leker og ulik formingsmateriell - Få kjennskap til begreper som stor, liten, over, under, minst-mellom-størst 5-6 ÅR - Visualisering av tall og former, arbeidsoppgaver i førskoleklubben,, praktiske oppgaver, lek med tall og beregning. - Måling ved tilberedelse av mat. - Telling av mengde. - Lek med mengde og form. - Komponering av mønster, eks på perlebrett, fargelegging. - Vi bruker forskjellig plassering/ ulike rom til for eksempel ulike leker, måltider etc. - Skattekart, lek med avstander, nær og fjern. 4-5 ÅR 3-4 ÅR -Lek med tall i det daglige og ved planlagte aktiveteter -Bruke formene i formingsaktiviteter -Telle i samlinger -Bruke former/snakke om dem ved for eksempel matbordet -Bruk av ulike matematiske rekvisitter (litersmål, vekt, linjal/målebånd etc) -Komponering av mønster- f.eks perlebrett, armbånd, fargelegging - 2-3 ÅR -Måling ved tilberedelse av mat -Telling av mengde -Puslespill, telle ulike gjenstander, spille spill som lotto, bruke enkle dataspill som omhandler bl.a tall, sortering, former og mønster -lage mønster med store perler 1-2 ÅR Duplo, klosser, bygge Perler Sanger, rim og regler Lekedeig, trolldeig, maleaktiviteter Eventyr ” Bukkkene Bruse” og ”Gullhår” Telle Sortere   -Bevegelsesleker/sanger -Fingerregler -Tilrettelegging for kroppslig lek -Puslespill og puttekasser -Sortering av leker i kasser -Duplo -Lekedeig -Formingsmaterialer -Vannlek Metoder:

8. Friluftsliv Mål: Metoder: 5-6 ÅR 4-5 ÅR 3-4 ÅR 2-3 ÅR 1-2 ÅR - Kunne pakke og bære egen sekk på tur -Kunne lage bål, og kjenne til farene ved bål. -Kjenne til 5-6 trær i den lokale fauna - Vite om stjernetegn, og kunne finne enkelte av dem - Kunne bruke kart - Få kjennskap til dyrene som er i naturen rundt oss - Delta på 4-5 ”toppturer” - Kjenne til 5-6 forskjellige bær vi har i lokal fauna. - Kniv, kunne spikke og håndtere egen kniv. - Skileik Mål: - Bære egen sekk på tur - Tenne bål, sammen med en voksen. - Kjenne til 4-5 trær i den lokale fauna. Få kjennskap til bruken av kart. - Kjenne til 4-5 forskjellige bær i lokal fauna - Kjenne til 4-5 trær i lokal fauna. Bruk av kniv, kunne bruke kniv sammen med en voksen. Delta på 3 toppturer. - Skileik -Kjenne til 3-4 ulike trær i vår lokale fauna (avdelingstrærne) -kjenne til 3-4 bær i nærmiljøet. -Kjennskap til 3-4 dyr i vår lokale fauna.  - Være med å lage mat på bålet. - Oppleve glede og mestring i naturen Erfare at mat kan spises ute Bli kjent med elementer som vann, sand og snø ute Bli glad i å være ute- bevege seg ute Bli kjent med lukter ute Bli kjent med ulike underlag som er ute om sommeren og vinteren 1 topp tur Sansestimulering : lukt – smak- lytte ute i naturen Bli kjent med dyreliv i fjæra Se på dyrespor i skogen Bli kjent i lavvoen og være der 2-3 toppturer Lage og spise mat ute Klatre i trær- barrierer 5-6 ÅR 4-5 ÅR Barna bærer egen sekk på tur, etter hvert lærer de hva som skal være i den og pakker den selv. Barna skal få øve på å lage bål på turer, og de skal lære om farer forbundet med bruk av bål. Vi tegner kart, og bruker ekte kart på turer. ”jakt tur” lek og fortellinger i hverdagen, aktiv bruk av spor og sportegn på turer. Bærturer på høsten, og plantekjennskap i forkant av bær sesongen. Vi kjennkjenner og snakker om forskjellige trær på turer. I mørketiden skal vi lære om stjerner og øve på å gjennkjenne stjernetegn. -Barna bærer egen sekk på turer. -Barna er med og lager bål sammen med en voksen. -Samtale med omkring trær, bær og sportegn vi møter på turer -Vi trener på knivregler og bruk av kniv, sammen med en voksen. 3-4 ÅR 2-3 ÅR - Barna er med på turer til fjæra og i skogen - Gå på bærtur 1-2 ÅR - Utforske trær og klatring Plukke bær Delta på planting om våren Toppturer «Mat i barnehagen « Turer i nærmiljøet 1 topp tur Være i lavvoen Gå korte turer i nærmiljøet: til havet og i skogen innenfor barnhagen. Se og erfare årstidene. Spise ute Metoder: