Markedseksponering - muligheter og begrensinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Advertisements

Kommunene som aktive eiere
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Disposisjon utredning: 2 deler Del I: – Tar utgangspunkt i rolle- og kriteriegrunnlaget fra Ekspertutvalget – Formålet med denne delen av utredningen.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark
Oppstartshjelp for prosjekter
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Kurs for verger 9. november 2016, Hamar
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Kollektivtransport og kostnader
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Presentasjon på KS-nettverk
Arkivsjef Grete Gavelstad
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Endringer i HB R763 - mal for Elektro kontrakter med oppstart i 2017
Mobilisering - borettslag og velforening på Furuset
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2017
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Konsept regionalutvikling
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utredningsgruppe samferdsel
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Utskrift av presentasjonen:

Markedseksponering - muligheter og begrensinger FoU 2005

Markedseksponering - muligheter og begrensninger -disposisjon- Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Markedseksponering som begrep og virkemiddel Forutsetninger og muligheter  Selskapsorganisering Anbudsutsettelse

Markedseksponering som begrep og virkemiddel Skille mellom: Selskapsorganisering Etablering av selskaper hvor kommunen ivaretar eierrollen Anbudsutsettelse Tjenesten utføres av andre og kommunen følger opp gjennom kontraktsstyring Privatisering Kommunen selger/overfører tjenesten til private og har dermed ikke lenger befatning med tjeneste området Muligheter og begrensinger ved markedseksponering

Viktig med klar politisk forankring Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Hva er formålet med å markedseksponere tjenesteområdet? Hvorfor settes tjenesten ut på anbud og hva ønsker kommunen med sitt eierskap i selskapet? Hvilken løsning passer best for vår kommune? Det som passer for èn kommune behøver ikke være den ideelle løsningen for en annen kommune Hvordan ivaretas eierskapet og bestillerrollen i vår kommune? Kommunen må finne en måte å følge opp kontrakten ved anbudsutsettelse og kommunestyret/bystyret må sette av tid til å ivareta eierrollen i sine selskaper.

Forutsetninger og muligheter Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Myndighetsutøvelse og lovpålage oppgaver Myndighetshandlinger fordrer hjemmel i lov i motsetning til tjenesteproduksjon Kan disse ivaretas av andre enn kommunen selv? Lovpålagte oppgaver hjemles i særlover Kan lovpålagte oppgaver overføres til andre uten at ansvaret overføres fra kommunen? Skille forvaltning og drift Kommunens ansvar er å definere mål, omfang og kvalitet uavhengig av hvem som utfører oppgaven Hvordan ivaretas disse oppgavene best i vår kommune?

Vurderinger i forkant av selskapsetablering (1) Er det behov for politisk styring av tjenesten? Ved etablering av selvstendige rettsubjekter vil kommunens politiske organers oppgave være å ivareta eierollen. Utvikling og ansvar for tjenesten vil være selskapets styre sine oppgaver. Muligheter og begrensinger ved markedseksponering

Vurderinger i forkant av selskapsetablering (2) Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Kreves det økonomisk lønnsomhet ved driften? Skal kommunen gi tilskudd til driften eller skal selskapet tjene egne penger? Er selskapets egenkapital forsvarlig? Skal vi gå sammen med andre om etablering av selskapet? Interkommunale løsninger eller vil det være hensiktsmessig å få private inn på eiersiden? Hvilke relasjoner skal selskapet ha til kommunen? Skal selskapet fakturere kommunen for utførte tjenester eller skal relasjonen hjemles i selskapsavtalen/vedtektene? Opererer vi i et marked eller har vi monopol? Er dette en tjeneste som utføres i egenregi?

Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Anbudsutsettelse Kommunen er fortsatt ansvarlig for levering av tjenesten til innbyggerne Hvordan ivaretar vi dette kostnadseffektivt uten at kvaliteten forringes? Forberedelsesfasen er viktig! Har prosessen med utarbeidelse av anbudsgrunnlaget og kontrakt vært grundig nok? Kommunen må beholde egen bestillerkompetanse Hvordan balanseres dette med utførerkompetanse som nå ivaretas av andre? Muligheter og begrensinger ved markedseksponering