Nåsituasjon Virkning av reformer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Unntak fra tilknytningsplikt for fjernvarme Fjernvarmedagene 2011 Arne H. Trollstøl.
Advertisements

Nettleien 2013 Oppdatert Innholdsfortegnelse •NVEs inntektsrammer • Nettoppbygging • Strømprisen og nettleiens sammensetning •Hva påvirker.
EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
PLANLEGGING SMÅKRAFTVERK AV EN STØRRE GRUNNEIER
Skyldnerens eiendeler Geiranger 2010
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Etableringer og nedleggelser Spilling kapittel 5.
Energipolitiske utfordringer sett fra kommunene Energi november 2009 Advokatfullmektig Tine Larsen, Landssamanslutninga.
Fjernvarmedagene 2011 – advokatene Marco Lilli og Frode Støle Kommentarer til nye NVE-veiledere 28. september 2011.
Snåsa kommune Småkraft i Indre Namdal Innlegg på planseminar Snåsa hotell torsdag 13. oktober 2011 Truls Eggen, Snåsa kommune.
Norges vassdrags- og energidirektorat
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
HJEMFALL – HISTORIKK Kampen om konsesjonslovene 1905 – første verdenskrig. ”Panikklovene” – vedtatt i 1906 Ervervsloven av 1909 Foreløpig endelig utforming.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Div. regnskapsspørsmål
Evaluering av energiloven Disponering av vannmagasinene Høring i OED 13. november 2007 LVK Børre Rønningen Caroline Lund Stein Erik Stinessen.
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
Hardanger Kraft – en lokal småkraftutbygger
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
Medlemskap i folketrygden ved opphold i utlandet
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
Nytt inntektssystem for kommune-Norge
Naturskader og tap i landbruket Møte Bollerud Grendehus.
Kommunereform, veien videre
Interkommunale idrettsanlegg
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Hovedgrep God økonomistyring Omstillingskraft Rom til nye tiltak.
KomRev Trøndelag IKS Diverse: KOFAs vedtak: Lenvik kommune for brudd på kunngjøringsplikten i forbindelse med et låneopptak til skolebygg Lenvik kommune.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Nettleien 2015 Oppdatert februar 2015.
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen Innherred Samkommune Levanger, Frosta, Verdal Ytre Namdal Bindal, Leka, Nærøy, Vikna Indre Namdal.
KomRev Trøndelag IKS Nyheter GKRS Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Lauritz Jessen Statsautorisert revisor.
NTE i støpeskjeen Historikk, nåtiden og fremtiden.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Når en person dør trenger vi regler som bestemmer hvordan avdødes eiendeler skal fordeles, og hvordan forpliktelsene skal dekkes Sentrale loven innen.
Nye kommuner – nye roller for bibliotekene Status mai 2016.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Kommune av Flora og Vågsøy
Budsjett som politisk styringsinstrument
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Utgreiing av kommunestruktur
fylkesmannens prosjektskjønnsmidler – relevant for fylkeskommunen?
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Grue - Kommunesammenslåing.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Økonomiplan 2018 – 2021 Årsbudsjett 2018
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Budsjett- og økonomiplan
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Presentasjon til fellesnemnda Årstein løland og ellen k Hagen
Kraftbransjen – mer enn kun en innsatsfaktor?
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Obligasjonsrett høst 2008 Dag 10 (11
Kjetil Hestad, ordfører Tysnes kommune 25. november 2013
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Månedsrapport – prognose per 1. tertial 2019
Arbeidsgivers erstatningsansvar
Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019
Utskrift av presentasjonen:

Nåsituasjon Virkning av reformer Kraftinntekter Nåsituasjon Virkning av reformer

Utredninger Delutredning 1 LVK Delrapport 1 NTR Delrapport 2 NTR Nasjonal og fokus på kommunereform Delrapport 1 NTR Kommunenes kraftinntekter og rettigheter ved en kommunereform Delrapport 2 NTR Kommunenes kraftinntekter og rettigheter ved en regionreform Notater andre embeter Oppland og Sogn og Fjordane Oppland har kartlagt sine kraftverk og inntekter Delrapport 1: Grong, Inderøy, Lierne, Meråker, Namsskogan, Overhalla, Røyrvik, Snåsa og Verran. Delrapport 2: Grong, Lierne, Meråker, Namsskogan, Røyrvik

Kraftinntekter To hovedgrupper Lovhjemlet Lovhjemlede og avtalefestede inntekter Lovhjemlet Eiendomsskatt – verker og bruk Indirekte også boliger? Naturressursskatt Konsesjonskraft Konsesjonsavgift Næringsfond (kan) «Konsesjonsbaserte ordninger». Distrikter som avstår sine naturressurser til storsamfunnet. Delrapport 1 s 5 Delrapport 1 s 11: Konsesjonsavgiften har til hensikt å kompensere for skader og ulemper av generell karakter og gi de berørte distrikter en andel av verdiskapningen ved utnyttelse av lokale ressurser.

Kraftinntekter Avtalefestede ordninger I Nord-Trøndelag Rett til uttak av kraft Utbyggingsavtaler Eierskap i kraftverk (utbytte, renter på lån til) I Nord-Trøndelag Ingen avtalefestede rettigheter (utover loven) Eierskapet ligger til NTFK Der er vi annerledes enn andre fylker.

Hva betyr kraftinntektene? Samlet sett 134,6 mill kr til NTR Snittinntekt pr innbygger landet 22.425+26100=48.525 (rammetilskudd + skatt)

Eiendomsskatt Hjemmel: Eiendomsskattelov Grunnlag: Verker og bruk Pr 2014 har 341 av 428 kommuner innført Grunnlag: Verker og bruk Kraftanlegg og overføringsnett «Samfunnskontrakten» Skatten som «årsak til utbyggingen» / «erstatning for naturinngrep» Knyttet til et område som har naturinngrep Omfattes ikke av inntektsutjevning

Eiendomsskatt reformer Kommunesammenslåing Ny kommune får inntektene Vilje til eiendomsskatt i ny kommune Intensjon om lokal forankring av inntektene? Påstand: «Avtalen» lever for ett budsjett om gangen Innretning av skatten Profil: Bunnfradrag, takster Regionsammenslåing?

Naturressursskatt Hjemmel: Skattelov §18-2 Lovbestemt skatt Grunnlag: Særskatt for kraftproduksjons-anlegg. 1.3 øre pr kwh: 1.1 til kommune og 0.2 til fylke Omfattes av inntektsutjevning Vertskommunene beholder ca 50% (?) Namsskogan og Røyrvik bidrar til utjevning Røyrvik?..... Svakere de siste årene Kommunereform: Ny kommune overtar

Konsesjonskraft (andel verdi) Hjemmel: Industrikonsesjons- og vassdragsreguleringslov. NVE tildeler etter vedtak Grunnlag: Konsesjonær avgir 10% av innvunnet kraftøkning. «Men maksimalt begrenset til alminnelig elektrisitetsforsyning innenfor kommunens grenser» Dersom større kommune, altså større uttak Hvis 10% uttak overstiger bruk innenfor kommune, går overskytende til fylkeskommunen Salgsinntekt minus selvkost fastsatt av OED. Herfra trekkes også nettkostnader. Verdien svinger med kraftprisene Omsettes ofte på ettårs fastpriskontrakt eller selges til konsesjonær Fri inntekt Konsesjonæren avgir inntil 10% av innvunnet kraftøkning fra utbyggingen til vertskommunen til selvkost Individuell selvkost for gamle kraftverk (konsesjon før 10. april 1959) NTE forvalter og selger den konsesjonskraft som tilfaller NTFK.

Konsesjonskraft reformer Kommunereform: Større kommune = større uttak Forutsetning…. Hvilke kommuner som inngår Større uttak for hvem? (lokal forankring) Reduserer fylkeskommunens inntekt Oddvar Andersen: « Inntektene er ikke som før…» Obs! Ved grensejustering følger inntekten lokalisering (vassdraget) Regionreform Uten k.sammenslåing: Hvilken fylkeskommune? Med k.sammenslåing: FK taper inntekter? Større kommune = større uttak: forutsetter at det ikke er to kraftkommuner som slår seg sammen. OBS-punkt: delrapport 1 s 16

Konsesjonsavgift Hjemmel: Industrikonsesjonslov og vassdragsreguleringslov. Grunnlag: Avgift beregnet på kraftverkets produksjonskapasitet. Naturhestekrefter x fastsatt avgiftssats 24 kr/nat.hk i flg notat fra Oppland Vilkår: Skal settes på næringsfond Uttak etter regelverk, FM godkjenne vedtekter Skal anvendes til næringsformål mv Hva er næringsformål her….

Konsesjonsavgift reform Kommunereform Ny kommune overtar inntekter og fondsforpliktelser Ny kommune påvirker ikke avgiftssatser eller grunnlag Regionreform Ikke relevant… Delrapport 1 s 12.

Inndelingsloven Ingen regler om økonomisk oppgjør ved sammenslåing Hovedregel er at alt går til ny kommune Men oppgjør ved grensejustering og deling Realisering av verdier i forkant Loven gir ingen særrettigheter til «gammelkommunene» OBS! Industrikonsesjonsloven åpner for mulig nye vedtak om fordeling konsesjonsavgift Ved endringer i kommunegrenser mv Sammenslåing. Den nye enheten overtar alle rettigheter og plikter. Ved justering skal det være et økonomisk oppgjør. Delrapport 2 s 9. Kan muligens avtales at konsesjonskraft og naturressursskatt følger vassdraget (s 10 i delrapport 2) Delrapport 2 kap 5 om å sikre verdiene til distrikt/fylke Se også side 10-11 om disposisjoner i forkant. Realisering mot investering i stedbunden infrastruktur evt overføre rettighetene til kommunene. Rapporten konkluderer ikke her (s 11). OBS-punktet. Se delrapport 1 s 10. Kontrollen med økonomiske disp før sammenslåing. Ble ikke noe av Har vi taktiske disposisjoner i NTR? Heller ikke særrett til Nord-Trøndelag FK ved evt sammenslåing med STR.

Diverse Jardar Jensen foredrag 20.08.15