Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Lillehammer 2011 Se lenker på siste side i presentasjonen
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Undervisningsvideoer. + Sette læreren på pause Gå frem i eget tempo Få det forklart så mange ganger som nødvendig Hoppe tilbake til det som trenger repetisjon.
Digitale læringsressurser i skolen
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Evaluering av elevforsøk med bærbare PC’er 2005/ skoler.
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
STASJONSUNDERVISNING
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Velkommen til klasse- foreldrene
Om øvelse 9 Vedlikehold av data Databaser. Øvelse 9 I øvelse 8 så vi på: –Registrering av informasjon om hjelpere To små utvidelser av øvelse 8: –Endring.
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Firmapresentasjon.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Oppsummering Seminarene Læremidler - nyheter Seminarene Er du fersk i IT 1-faget? CMS-et Joomla Pulisering av web-løsninger med Dreamweaver og MySQL.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Livet etter Frontpage og Access Tom Heine Nätt. Agenda Frontpage Hvorfor bytte? Krav til et webutviklingsverktøy Alternative webutviklingsverktøy Dreamweaver.
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Smartbok Våre kjente læreverk i digital utgave Ellen M. Miljeteig
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
Oppstarten Bokprosjekt Sami skuvla vai Norsk standard? Samarbeid med Svein og Elfrid 2001 – Utgitt 2003 Etter dette bokprosjektet – Svein tatt initiativ.
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Grunnleggende pedagogikk,
Prosjekt nr: 057EHovedprosjekt, 2HKI vår Hovedprosjekt vår 2002 Tittel:RMC på web Title:RMC goes to web.
Bakgrunn hadde vi et møte skoler med IKT-servicefag i Vestfold, Buskerud og Telemark Ingen lager Læremidler for IKT-servicefag VG2 Arena-IKT beslutter.
Velkommen til et nytt skoleår!
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
1. Unibok: En ny generasjon digitale lærebøker Kjente lærebøker fra forlagene i et nytt format, tilpasset din skjerm Boka har søkemuligheter og notatfunksjon.
Skoleskyss i Nordland SkyssWEB introduksjon Foto: Gro Eli Stoltenberg.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
IT-1.
“IT i dag og i morgen”.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Program tirsdag 0900 Registrering 1115 Velkommen v/Øystein Falch
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Digital startpakke kurs 3
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Kilder og kildebruk.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Utdanningssystemet sitt årshjul
Intervju Vi skal se på tre varianter av intervju…
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net Framtidens konferanser

Vår læremiddelpakke til IT 1 og IT 2 2 titler til hvert fag (basisbok + «programvarebok») Solide og god fagbøker som det kan velges stoff i fra, ut fra elevenes forutsetninger (svært godt egnet til differensiering) Nettsider (åpen + lukket del) Oppgaver på nett Facebook-sider Smartbok - den digitale utgaven av Gyldendals lærebøker Videoer (foreløpig til JavaScript-boka) Kurs (felles og for den enkelte fylkeskommune) IT-konferansen

Lærebøkene til IT 1 Våren 2016 Januar 2017

IT 1, basisbok – 3. utgave 2016 En solid og god fagbok tilpasset elevens forutsetninger Svært god i forhold til differensiering Gir god forståelse for faget Faglig oppdatert og fremtidsrettet (digital økonomi, utviklingstrender, Big Data, nettskyen osv.) God design Brukt skoleåret 2016/2017 med gode tilbakemeldinger

Webutvikling – januar 2017 Webutvikling med HTML/CSS Utvikling av dynamiske nettsider med databasekobling (MySQL) Gimp – bildebehandlingsprogram Svært gode muligheter for differensiering Basert på nyeste standard og trender – gir boka lang levetid Beskriver hele bredden i HTML/CSS Gode og litt større eksempler (Festival) Egner seg som oppslagsverk Hurtigreferanser (kommer også på nett) Basert på kodemaler Kodegenerator (på nett)

Lærebøkene til IT 2 Våren 2016 Våren 2016

IT 2, basisbok – 2016 Kort repetisjon av HTML/CSS fra IT 1 Multimedieapplikasjoner lages med HTML/CSS Enkel metode for planlegging og dokumentasjon tilpasset elevene i vgs «Programmeringsteori» Svært god i forhold til differensiering Solid fagbok som viser bredden innen multimedieutvikling Tiltalende design Følger opp suksessen fra IT 1, basisbok

Programmering i JavaScript Grunnleggende innføring i programmering Bygger på samme lest som AS-bøkene (oppgaver, prøver og framdriftsplaner kan benyttes) God og tiltalende design Mange oppgaver på nett Hurtigreferanse (kommer også på nett) Innhenting av data fra eksterne kilder

Smartbok Våre titler er utgitt for Smartbok - den digitale utgaven av Gyldendals lærebøker Se www.smartbok.no

Kurs – de mest «hotte» JavaScript Webutvikling

Facebook-grupper Meld deg inn i en eller begge av våre grupper: https://www.facebook.com/groups/informasjonsteknologi1 https://www.facebook.com/groups/informasjonsteknologi2 Er rettet inn mot fagene og våre læremidler Hensikt dele materiell diskutere ulike tema av faglig og pedagogisk art bringe nyheter

www.klasserom.net Brukt av den del skoler gjennom mange år Webhotell for elever og lærere i videregående skole Eget webområde til lærer og ett til hver av elevene Hver sin MySQL-database Kompendium for å jobbe med Klasserom.net Pris: kr 4 000,- + mva. for en klasse (inntil 30 elever) og for ett skoleår. Halv pris fra og med klasse nr. 2 på samme skole Bestilling: http://guabo.it-fag.no/klasserom

Framtidens konferanser Bør vi ta initiativet til flere slike konferanser? Hva ofte bør de arrangeres? Hvor bør de arrangeres. Er man fornøyd med dette hotellet som konferansested? Bør man legge «verktøykurs» i forkant/etterkant av konferansen?

HUSK! Legg igjen navneskilt Lever inn evalueringsskjema

Takk for nå og velkommen tilbake!