Om prosjektoppgaven, gruppearbeid og prosjekt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Litt og lett innføring i prosjektstyring DRI
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Litt om prosjektarbeid DagWiese Schartum, AFIN (fritt etter Arild Jansens presentasjon fra DRI3001, 2007)
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 DRI 3001 våren forelesning - Arild Jansen, AFIN Litt og lett innføring i prosjektstyring DRI Temaer l Om prosjektoppgaven: Omfang,
Notater vedrørende kildekritikk (inspirert av Idar Helles notat ( )) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Om prosjektoppgaven, gruppearbeid og prosjekt
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Masterskolen 2016: Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data) –og.
1 DRI Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 2.forelesning Bruk av teori og om undersøkelsesopplegg Temaer l Innsamling og bruk empiri (datamateriale) i.
Arbeidet med prosjektskissen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Bruk av teori og om undersøkelsesopplegg
Prosjektoppgaven.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Observasjon, dokumentstudier og kildekritikk
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Om prosjektoppgaven, gruppearbeid og prosjekt Temaer Om prosjektoppgaven: omfang, faser i arbeidet mm Litt om prosjektrapporten Kort om gruppearbeid Innledning til prosjektstyring, Kort om undersøkelsesopplegget Hvilke data trenger vi Hvordan data samles inn Neste forelesninger: Kort om bruk av teori Mer undersøkelsesopplegg, datainnsamling mm Søking etter og bruk av litteratur litt om analyser av datamaterialet DRI 3001 våren 2016 1. forelesning - Arild Jansen, AFIN

Om prosjektet : frister mm Gruppeoppgave Forankret i en organisasjon (”oppdragsgiver”) Prosjekt-oppgaven Tema og problemstilling Teori-del: jus, informatikk og organisasjonsteori Empiri-del : Datainnsamling -baseres på et virkelig case/problem Egne analyser og konklusjonen. Form-krav Lengde : 30-40 sider (12-15 000 ord) Kildeanvisning og litteratur -liste (husk referanser) Dele på skrivingen, men alle står ansvarlig for alt. Eksamen : Frist innlevering 1.6 Muntlig (individuell) sensur ca. 10-20.juni (før 22.6)

Hva er et DRI 3001 prosjekt En undersøkelse av et «fenomen», Et «fysisk « objekt., f eks. en IKT-løsning i bruk En organisasjon , f eks som praktiserer et lovverk og/eller bruker en IKT-løsningen Overholdelse av et regelverk , f eks. om bestemmelser i POL, Offl, Fvl blir fulgt …. Prosjektet skal omfatte flere faglige perspektiver, dvs. at fenomenet skal bli analysert fra minst to (av juridisk , informatisk og samfunnsvitenskapelige ) problemstillinger /spørsmål

Hovedelementene i DRI 3001 prosjektet Første fase av problembeskrivelse og valg av organisasjon Nærmere avgrensning og dypere problemforståelse (lese teori med mer) Fastsette opplegg for undersøkelsesopplegg Gjennomføre datainnsamling Systematisering og analyse av data Analyse/vurderinger Beskrivelse av gruppas forslag, løsninger etc. Konklusjoner Skrive ferdig rapporten

GRUPPEARBEID OG GRUPPEDYNAMIKK Prosjektarbeid er gruppearbeid: Nyttig å skille mellom : Innhold: Hva gruppen skal gjøre Målrettet – instrumentelt : løse oppgaven Prosess: Hvordan gruppen løses sin oppgave: Både målretttet og følelsesmessig (emosjonell). Kommunikasjon: Hvem snakker, til hvem, hvor mye .... Beslutningsprosessen Atferd: Oppgaveorientert Selvorientert Gruppenormer: Hva er forventet og akseptabel adferd Ikke møte opp, /gi bedskjed, ikke gjøre «leksene» Uttrykke kritikk, Tilbakemeldinger

Tilbakemeldinger Gi tilbakemelding Motta tilbakemelding Tilbakemelding må være ønsket Gi tilbakemelding om oppførsel du ser (ikke om antatte motiver, ‘er’) Gi tilbakemelding om hvordan ting virker på deg Gi tilbakemelding så fort som mulig Motta tilbakemelding Gi klart uttrykk for hva du ønsker Aksepter tilbakemeldingen

GRUPPEARBEIDSTEORI Effektivisering av gruppearbeidet Ulike typer oppgaverelaterte faktorer som innfluerer på effektiviteten: Målsettings-spørsmål Rollespørsmål Prosedyrespørsmål Interpersonlige spørsmål Dette er størrelsen på den brødteksten vi kan se på notatsidene. Je glurer på om vi virkelig kommer til å bruke denne muligheten?

GRUPPEDYNAMIKK Oppgaveorientert atferd [målrettet – fokus på å få et godt resultat]: Initiativtaking Åpen informasjonsflyt (fortelle, spørre) Klargjøre/utdype Oppsummere Men i hvilken grad er vi enige: nyttig å sjekke enighet ”Vedlikeholdsorientert” atferd [Bidra til gode prosesser – godt samarbeidsklima]: Ordstyring Oppmuntring og tilbakemeldinger Harmonisering/kompromisser Restrukturere og prøve på nytt

To ulike ”modeller” for gruppearbeidet Halvtidsmodellen: Fase 1 Fase 2 Første møte Overgang Siste møte/avslutningsarbeidet 4 Fase –modellen Bli-kjent Standpunkt Overglatting Frigjøring (vellykket avslutning?) Topp? Stemning

Hva er et prosjekt og hva er prosjektarbeid Prosjekter karakteriseres ved Veldefinert: Engangsoppgave Mål-orientert: Skal gi et bestemt resultat Tverrfaglig: Krever forskjellige type ressurser og kompetanse Egen organisering: Ikke samme styringsstruktur som ordinært i en virksomhet Styringsgruppe, prosjektleder og prosjektgruppe Tidsavgrenset: Start- og sluttdato Avgrensede ressurser : Prosjektet er [som regel] ikke en del av basis- eller linjeorganisasjonen Prosjekt er [som oftest] gruppearbeid: 3 – N deltagere

Prosjektstyring: PSO – prosjekter Person-utvikling Organisasjons-utvikling System-utvikling Spesialistprosjekt, rent produkt: eks. et programprodukt, ) PSO-prosjekter Rent prosessorientert (eks: omstillingsprosess, skape godt arbeidsmiljø

Prosjektarbeidet innhold : Klarlegge grunnlaget for prosjektet : Hva er formål og mål Hvem er viktige interessenter Mandat : Eier, bakgrunn, mål, omfang, rammer, økonomi,.. Planlegge arbeidet Oppdeling – milepæler mm Organisere Ansvarsfordeling – aktiviteter Styre og følge opp Mål-orientering, ressursbruk, Kvalitetssikring Sikre god prosjektkultur Avslutte Oppsummering og kort egenvurdering : Læringen Bidra til en god oppløsning (”la det bli et hyggelig minne ”)

Gjennomføre prosjektet: problemløsning Situasjonsanalyse : Hva er rammer og omgivelser for prosjektet Verdisetting (hvilke verdier skal med?) Prioritering (avgrensing) Problemanalyse : hvilket problem skal løses Informasjonsinnhenting Problemdefinisjon Løsningsanalyse Idéskaping Skissere alternative løsningsmodeller (teknisk, organisatorisk, … Beslutning: fastlegge konkret løsning Implementeringsanalyse Planlegge og gjennomføre Medbestemmelse

Prosjektstyring – et overblikk (forenklet ) : ……Oppgave Nivå……….. Planlegging Organisering Oppfølging Overordnet (fundament) Mandat/ formålsstruktur Prinsippansvarskart Oversikt - hoveddeler Milepelsplan Milepæls-ansvarskart Milepælsrapport Usikkerhetsanalyse Detaljert nivå Aktivitetsansvarskart Aktivitetsrapport

Prinsippansvarskart 1 2 3 4 5 B U I Koder (f eks) Ansvarsområdet U: Under arbeid B: Beslutning I: Informasjon F: Ferdig … Ansvarsområdet Berit (Kontakt oppdragsiver Anne (prosjektleder Ola sekretær Per Analyser 1 2 3 4 5 F B U I Aktiviteter A1 B2 C1 D4 A2

Milepælplanlegging M0 M1 M2 M3 M4 A1 A B1, B2 C1, C2, C3 D A2

Fallgruver Brister i fundamentet Planlegging av prosjektet Eks: prosjektet ikke godt forankret i virksomheten Sentrale parter er negative til prosjektet Uklare mål Planlegging av prosjektet For optimistisk, uhensiktsmessig, ufullstendig,… Organisering av prosjektet Uklar ansvars- og oppgavefordeling, nøkkelpersoner ikke motivert Oppfølging av prosjektet Uklar forståelse, uegnede planer, svak kommunikasjon,… Utføring av arbeidet i prosjektet Uklare mål, manglende samarbeid, stadige endringer,…

Undersøkelsesopplegget Datainnsamling og dataanalyse Dere må lage et systematisk opplegg for å samle inn slike data ( som også kalles metodebruk) Viktige spørsmål Hva slag data (empiri) trenger vi ? Avgrense fenomenet og problemstillingene Hvor finner vi disse data – hvilke kilder skal vi bruke ? Dokumenter /litteratur Muntlig kilder Ulike nettressurser /mediar Hvordan finner vi relevante data Dokument/litteraturstudier Ulike typer Intervjuer /samtaler Deltakende observasjon Søking på nettet

Bruk av empiri i prosjektarbeidet Empirien (dataene) er den primære basis for analyser i prosjektarbeidet Hvordan framkommer empiri Data samlet inn gjennom egne undersøkelser (dokumentstudier, intervjuer/[samtaler], observasjoner,.. Faktabeskrivelser produsert av andre (f eks. i beskrivelse av tekniske løsninger dere studere, statistikk andre har samlet inn Beskrivelser/vurderinger av oppfatninger, meninger (Kan hentes fra offentlige dokumenter, ulike rapporter, media, etc.) Dere må redegjøre for hvordan data er samlet inn Der bør redegjøre for svakheter/mangler ved dataene (f eks. lite representativt utvalg, usikre data, gamle data, ..)

Datakilder og kildekritikk Datakilder kan være skriftlige eller muntlige Kan skille mellom primær- og sekundærkilder, men har mest betydning ved bedømmelse av kildens troverdighet Kilder er noe vi kan hente opplysninger om hendelser, fakta, synspunkter, holdninger med mer som er relevant for undersøkelsen Kildekritikk handler om å bruke kilder på en informert og reflektert måte, slik at en i størst mulig grad kan trekke holdbare konklusjoner på grunnlag av kildematerialet Kildekritikk er veldig ofte nødvendig innen forvaltningsinformatiske oppgaver

Angivelse av kilder i rapporten Skriftlige kilder: Kan være offentlige dokumenter, rapporter, nyhetsoppslag/artikler i media, nettsider mm Kilde skal angis, enten som referanse i teksten, eller som fotnote, men også angis i litteraturliste til slutt. Muntlige kilder (Intervjuer /samtaler Det må tydelig framkomme hvordan opplysninger framkommer (svar på spørsmål, eller egen framstillingen) Muntlige kilder kan være anonyme Bruk sitater så langt mulig Intervjuguide og/eller spørreskjema skal vedlegges Legg også ved utskrevet (traskribert ) intervju Liste over informanter/intervjuobjekter bør vedlegges Strategi for utvelgelse spørreskjemapanel skal angis

De ”klassiske kriterier for kildekritikk Tilgjengelighet F eks. er tilstrekkelig informasjon tilgjengelig Relevans Dette må vurderes opp mot problemstilling (ene) Autensitet (ekthet, ikke forfalsket) Gjelder særlig skriftlige kilder (dokumenter), men også ved f. eks utfylling av spørreskjemaer, anonyme informanter,.. Troverdighet Gjelder alle typer kilder

Kvantitative og kvalitative data Kvalitative data: Lite formaliserte, ”autentiske” i form av tekstlige beskrivelser, utsagn, meninger, taler, bilder osv. Kvantitative data: Formaliserte data, gjerne representert ved tall eller bestemte kategorier Kvalitative metoder (analyse av «myke» data" anvender av liten grad av formalisering. Målet er å skape dypere innsikt gjennom at dataene er gyldige, ikke prøve dataenes pålitelighet (reliablilitet). Kvantitative metode ("analyse av «harde» data, som kan måles) :formaliserte og strukturerte. Færre forhold (variable) som studeres. Bruker ofte statistiske målemetoder. NB: Det er fullt mulig å kombinere kvalitative og kvalitative data og metoder

Kvantitativ versus kvalitativt metodiske opplegget Noen typiske eksempler Utforme spørreskjema Vekt på enkle spørsmål, entydige begreper,.. Velge ut intervjuobjekter eller informanter Representativitet Gjennomføre intervjuene Hvordan sikre korrekte data Bearbeide og analysere dataene Kode og behandle data i bestemte verdier. Statistisk analyser i tabeller, frekvenser, Konklusjoner Hva sier tabellene, sammenhold med andre tilsvarende studier Utforme intervjueguide Vekt på åpne spørsmål, mangfold, få bedre innsikt, Velge ut intervjuobjekter eller informanter Tilstrebe ulikhet, bredde Gjennomføre intervjuene Hvordan sikre gyldige data Bearbeide og analysere dataene Innholdsanalyse: Fortolke . Identifisere aktører, rolle , handlinger Trekke ut det vesentlige, sammenligne Konklusjoner Hva forteller historiene og sammenstillingen, ev. også sammenhold med andre studier