Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
Advertisements

Se: Styrets ansvar Se: Holt.
Hei! Mange stiller oss spørsmål om hvordan man fyller ut avtalen mellom ny eier, TC og overdragelse fra gammel eier ved salg av plass. Her kommer oppskriften.
Overføringen av vergemål fra kommunene til staten
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
OFFENTLIGE ANSKAFFELSER/OFFENTLIG STØTTE
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Advokat Børge Benum Forbundsadvokatene
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Rettslig regulering av identitet og identifisering i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Omstillingsprosesser i staten
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Formelt interkommunalt samarbeid
Personopplysningsloven
Ved bevissikring utenfor rettssak
EArkivsamarbeidet Administrasjon OAIS beskrivelse av funksjonsområdet –Tjenester og funksjoner som er nødvendig for kontinuerlig å administrere de øvrige.
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Hvorfor behandles avtale- og kjøpsrett samlet?
innholdet i enkeltvedtak
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
Høring forskrift om produksjonstilskudd og avløsertilskudd i jordbruket 1 Produksjonstilskudd.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 9./11. februar 2009 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger: Oslo, Om interkommunalt samarbeid 2.Veilederen 3.Arkivledernes rolle ved etablering av interkommunalt.
Virksomhetsoverdragelse Rolv Rynning Hanssen Omstillingskontoret Fagforbundet.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
KONTRAKTSINNGÅELSE I PRAKSIS GJENNOMGANG AV TYPISK KONTRAKT FOR KJØP AV VIRKSOMHET Universitetet i Bergen 25. mai 2005 Advokat André Istad Johansen Advokat.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Samvirke innen offentlige tjenester
Utfordringsrett – juridiske utfordringer
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
FRA DRIFT I AVDELING TIL UTSKILLING I SELSKAP
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Arnhild Dordi Gjønnes, Advokat NHO
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Samvirke innen offentlige tjenester
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Utskrift av presentasjonen:

Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering - v/KS Advokatene

Hovedtemaene i rapporten – oversikt Hvor fritt står kommunene ved valg av form for IKT-samarbeid Oversikt over samarbeidsformer Bare organisasjonsformer med organisatorisk overbygning behandles (andre, «løsere former holdes utenfor) Eierstyring Betydningen av regelverket for offentlige anskaffelser Enkelte kontraktsrettslige spørsmål Oversikt over skatte- og avgiftsrettslige spørsmål Arbeidsrettslige spørsmål Regler om arkivering Betydningen av regelverket om statsstøtte

Organisasjonsformer for IKT-samarbeid - valgfrihet Utgangspunkt - Kommunene har langt på vei samme frihet som private til å velge organisasjonsform for samarbeid Men - begrensninger kan følge av reglene om offentlige anskaffelser Organisasjonsformer som rapporten vurderer nærmere: Kommuneloven § 27 Vertskommunesamarbeid etter kommuneloven kap. 5A Interkommunalt selskap IKS Aksjeselskap (AS) Samvirkeforetak (SA)

Vertikalt samarbeid

Horisontalt samarbeid

Matrise som gir en sammenfatning av de ulike organisasjonsmodellene og hvordan de stiller seg til unntakene for vertikalt og horisontalt samarbeid. Vi understreker at vår utredning og matrisen under kun viser hvilke organisasjonsmodeller som legger til rette for at unntakene for vertikalt og horisontalt samarbeid kan oppfylles. Hvorvidt vilkårene i praksis vil være oppfylt vil bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfelle.

Hvilke muligheter har kommuner til å innlemmes i en eksisterende avtale? Dersom det inngås et IKT-samarbeid så kan kommunene ha ønske om å gå over til én felles avtale. Dette kan gjelde en felles avtale for fagssystem, lisenser, andre ytelser eller en felles rammeavtale. Følgende scenario kan i så fall tenkes; Kommune A, B og C ønsker å inngå et IKT-samarbeid. Kommune A og C har fagsystem X mens kommune B har fagsystem Y. For å oppnå stordriftsfordeler på drift og vedlikehold, samt for at det skal bli enklere å gi felles brukerstøttetjenester til de tre kommunene ønsker samarbeidet å gå over til ett felles fagsystem. Tilsvarende kan tenkes dersom det er snakk om en avtale om lisenser, andre ytelser eller en rammeavtale. Situasjonen reiser en rekke problemstillinger; Må hele det nye samarbeidet gå ut på ny konkurranse – eller kan en velge blant de avtalene som er i bruk i samarbeidet og endre en av avtalene slik at den dekker hele samarbeidet? Herunder; Hvilke muligheter har andre kommuner til å bruke/innlemmes i eksisterende avtaler? Har det noen betydning dersom kommunene fra før av har avtale med samme leverandør? Hvilke muligheter har kommunene til å avslutte eksisterende avtaler?

Kan kommuner ta i bruk felleskomponenter utviklet av én/flere kommuner med hjemmel i unntaket for horisontalt samarbeid?

Kan kommuner ta i bruk felleskomponenter fra et interkommunalt samarbeidsorgan med hjemmel i unntaket for vertikalt samarbeid?

IT-kontrakter mellom et interkommunalt IKT-samarbeid og leverandører i markedet IT-kontrakter som sammensatte kontrakter Gjennomgang av ulike IT-kontrakter Særlige utfordringer ved lisensavtaler Særskilt om Skytjenester

Hvem kan inngå kontrakt på vegne av et interkommunalt IKT-samarbeid med leverandører i markedet og hvordan sikre at kontraktene blir fulgt opp ? Betydningen av valg av organisasjonsmodell Betydningen av valg av styringsmodell Eksempel på organisering av et mer omfattende IKT- samarbeid

Skatt og mva Kommunen er fritatt fra skatteplikt Selskaper har som utgangspunkt skatteplikt Kan søke fritak fra skatteplikt. Salg av varer og tjenester utløser mva-plikt Kompensasjonsloven Pliktig registrering og frivillig registrering Husleieavtaler og mva

Virksomhetsoverdragelse – aml. Kap. 16 Fra ett rettssubjekt til et annet Overdragelse Alle former for overdragelse unntatt konkurs En selvstendig enhet Som bevarer sin identitet etter overdragelsen

Virksomhetsoverdragelse - aml. Kap. 16 Gjennomføring aml §§ 16-5 og 16-6 grunnen til overdragelsen, fastsatt eller foreslått dato for overdragelsen, de rettslige, økonomiske og sosiale følger av overdragelsen for arbeidstakerne, endringer i tariffavtaleforhold, planlagte tiltak overfor arbeidstakerne, reservasjons- og fortrinnsrett, og fristen til å utøve slike rettigheter. Domstolskapt valgrett

Virksomhetsoverdragelse aml. Kap. 16 Fortrinnsrettsavtaler Lovbestemt fortrinnsrett Kvalifikasjonsprinsippet Hvem skal forvalte arbeidsgiveransvaret Eierkommunene? Styret? Daglig leder?

Arkiv Arkivloven Bør uansett følge reglene for offentlige arkiv Offentlige arkiv: Kommuner og forvaltningsvirksomheter Private arkiv: Aksjeselskap og samvirker Bør uansett følge reglene for offentlige arkiv Overføring av arkiv ved opprettelse av samarbeid Kassasjon Personopplysningsloven

Prosessuelle problemstillinger Rettslig representant Kommunen ved ordfører Selskapet ved styreleder Eiers forhold til prosess Arbeidsrettssaker Kontrakt Tvist mellom eierne Megling Voldgift eller domstolprøving