Å gjøre de usynlige tjenestene synlige

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
Dialogtorg i Kristiansand
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Kontostreng og annet artig…
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømmehensyn,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Eierskap og Eierstyring.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Energieffektivisering av bygg mot viktigere enn noensinne! -
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Verdigrunnlaget er utgangspunktet Trønder-Avisa sitt lokale eierskap og økonomiske stilling skal sikres gjennom den forretningsmessige drift og utvikling.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige KS Bedrift årskonferanse Tor Dølvik, AGENDA Tor Ole Steinsland, BWPR.
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
”Dette må vi da ha råd til”
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Frokostseminar, styreutvikling v/Leif Frode Onarheim, Norscan Partners AS.
©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016.
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
Styrearbeid i turbulente tider Med fokus på samarbeid styreleder - styre og daglig leder Siri Hatlen 7. mars 2006.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Eier- og virksomhetsstyring En undersøkelse i norsk næringsliv ved Jan Henrik Borgersen og Tore A. Tellefsen.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
”Dette må vi da ha råd til”
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2017
Omdømmebygging og -analyse
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Å gjøre de usynlige tjenestene synlige
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
”Dette må vi da ha råd til”
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Å gjøre de usynlige tjenestene synlige KS Bedrift årskonferanse 27.02.2007 Tor Dølvik, AGENDA Tor Ole Steinsland, BWPR

Omdømmet – hva og hvorfor? Omdømmet er en bedrifts rykte – fortjent eller ufortjent Påvirkes av publikum, media og politisk situasjon Et riktig omdømme er viktig: Internt: Lojalitet, motivasjon og effektivitet Konkurransen om kompetansen Konkurransen om kundene Rammebetingelsene fra myndigheter og eiere Samarbeidspartnere Medienes interesse og vinkling

2300 bedrifter med forskjellig omdømme Et nasjonalt overblikk basert på tre kilder: Økonomiske nøkkeltall for alle kommunale bedrifter Spørreundersøkelse til et representativt utvalg av befolkningen Medieomtale av 631 kommunale bedrifter

Hovedbildet 2338 bedrifter, omsetter for 81 milliarder, sysselsetter 49 000 personer Likevel: Et liv i skyggen – mange kjenner ikke til og få bedrifter omtales i mediene Godt omdømme blant de som vet, men store forskjeller mellom bransjer Tjenestene er viktigere enn organisering Samfunnsansvar er svært viktig og folk venter mer Potensial for bedre og riktigere omdømme

Samfunnsmessige betydning Mest typiske bedriftene: Bolig & eiendom AS, 2 ansatte, 5 mill i omsetning Energi AS, 29 ansatte, 141 mill i omsetning Arbeidssamvirke AS, 53 ansatte, 9 mill omsetning Størst bedrifter i Oslo, minst i Finnmark 2/3 av markedet i energi, 1/3 i VAR, 5% av transporten Flertallet er brukere/kunder av en eller flere

En stor økonomisk sektor

Økende omfang

Varierende kjennskap

Godt og dårlig inntrykk

Andel brukere

Hvem er best egnet?

Indikatorer på samfunnsansvar God kvalitet på tjenestene Levere tjenestene når de skal Ha lave priser Gå med overskudd Være serviceinnstilt overfor kundene Holde høy etisk standard Være en god arbeidsplass for de ansatte Støtte lokale lag og foreninger innenfor kultur og idrett Ta miljøhensyn

Samfunnsansvar – forventninger Større eller mindre enn private?

Samfunnsansvar – inntrykk Større eller mindre enn private?

Forventning og inntrykk

Forventningsgapet

Medieanalysen Formål Status for bedriftenes omdømme og dekningen i norske medier Sentrale spørsmål Hvor mye omtale får kommunale bedrifter? Hvilken omtale får kommunale bedrifter? Positiv, nøytral, negativ Mer kritisk enn det andre bedrifter opplever? Hvilke tema preger omtalen? Hvem er viktige premissleverandører for omtalen?

Noen utvalgte sitater ”Vi må kunne forvente at en bedrift med en så dyptpløyd sosial profil opptrer korrekt, både juridisk og moralsk.” (Leder i Østlandets Blad 15. februar 2006) ”Det kan umulig være riktig at norske husholdninger og bedrifter må betale prisen for den voksende grådigheten i kraftbransjen. De offentlig eide selskapene har et særlig samfunnsansvar, ikke minst overfor de mange som nå har problemer med å betale for seg. Ser ikke direktørene dette, må eierne gripe inn.” (Leder i Tidens Krav 19. april 2006) ”Kristiansand bystyre eier dette monopolselskapet. Igjen vil vi utfordre eieren til å teste dets effektivitet gjennom konkurranseutsetting. Er det motet som mangler?” (Leserinnlegg i Fædrelandsvennen, 28. juli 2005)

Hovedkilder Fire geografiske områder - seks fylker (Agder, Trøndelag, Møre og Romsdal og Akershus) 99 kommuner 631 selskaper Analysen basert på perioden fra 1.11.2004 – 1.11.2006 Søkemotorer: Atekst.no Sesam.no Avisenes egne nettsteder

Kvantitativ analyse 9445 artikler

16 prosent negativ omtale, er det mye eller lite? Selskap Positiv/ nøytral Negativ Vinmonopolet 95 5 Orkla 90 10 Kommunale bedrifter 84 16 Statoil 80 20 SAS Braathens 75 25 Telenor NSB 70 30 Posten Kilde: Artikler i Dagens Næringsliv 2002-2004

Bransjeforskjeller

Regionale forskjeller

Tema for omtale "Nøkkelord" Andel av alle artikler Styreleder 8,5 Direktør 7,3 Daglig leder 5,8 Miljø 2,2 Økonomi 2,0 Overskudd 1,9 Kvalitet 1,6 Styremedlem Utbytte 1,5 Underskudd 1,3 Eierskap (kommun.) 1,1 Korrupsjon 0,6 Klage Anbud "Nøkkelord" Andel av alle artikler Service 0,5 Samfunnsansvar 0,4 Omdømme Styrehonorar 0,2 Sponsing Konkurranseutsetting 0,1 Privatisering Dobbeltrolle Arbeidsmiljø Sponsorvirksomhet 0,0 Eierrollen Styrerolle Eierstrategi

Lokal- og riksavisers dekning

Viktige premissgivere Mediene Tar selv initiativ til dekningen Politikere på lokal og riksplan Er svært ofte involvert i omtalen, særlig om rolleblanding, eierskap, sponsing og styrekabal Statlige og offentlige kontrollorganer Raskt en mediesak når statlige institusjoner og offentlige kontrollorganer mener noe om kommunale bedrifter Brukere/innbyggere Brukerne/kundene er til en viss grad representert i omtalen Bedriften selv I noen grad er bedriften selv kilden til artikler, bare på lokalplan Konkurrenter Konkurrenter er også en kilde til omtale, innbefatter ofte kritikk mot den kommunale bedriften

Fra usynlige tjenester til godt omdømme Omdømmet Leveranse Kommunikasjon/ kunnskap Politikere Krise Posisjon i lokalsamfunn Organisasjonsform Stor påvirkning Mindre påvirkning + +/÷ ÷/(+) ÷