Ingun Ulstein Stipendiat Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Advertisements

Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
ved Nidaros DPS, rehabiliteringsseksjonen
Enhalet og tohalet hypotesetest
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Hva nå? veien videre til gode og forsvarlig tjenester  Frafall blant annet som følge organisering av behandlings prosessen og rusepisoder underveis i.
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Kritisk gjennomgang av vitenskapelige studier.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Planlegging av klinisk forskning. Randomiserte studier, -fallgruber.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Metode.
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Etter selvmordsforsøket
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Eksperimentell metode - I
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Genital chlamydiainfeksjon Nye strategier for bekjemping av sykdommen Hilde Kløvstad Nasjonalt folkehelseinstitutt
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Randomiserte kontrollerte studier
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Educational pathways of minority youth: Intersections of gender, class and ethnicity Prosjektleder: Jon Lauglo, NOVA / Ped.Uio / Nifu-Step Prosjektmedarbeidere:
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Teknik & demens i Norden. Mål Samle kunnskap om hvordan kognitive hjelpemidler kan være til nytte for personer med demens og deres pårørende i dagliglivet.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Litt om meg . Fra ungdomsskole til videregående … og videre . Utdanning og yrkeserfaring. Til 9.trinn Oppsal Skole Oslo
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Team Lindrende Behandling
Psykiatriske symptomer i sykehjem
Kvalitative og kvantitative metoder
Psykiatriske symptomer i sykehjem
DEMENSPILLEN Indikasjoner, effekt og oppfølging av brukere
Kapittel 3 Metode.
Forskningsdesign: eksperiment
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Karin Helle og Gro Beate Vige
Oppfølging og evaluering av ernæringsplan
FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, ph.d
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
جامعة الفيوم كلية التربية النوعية
Fra idé til publikasjon
I henhold til ny lovgivning må vi informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Å måtte ta et skritt unna
«Sykepleie til personer med ALS» Line Mette Teigland
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Systematisk arbeid med motivasjon
Engasjement og frivillig arbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Oppsummering fra forrige gang
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Ingun Ulstein Stipendiat Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens Multisenterstudier Ingun Ulstein Stipendiat Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens

Multisenterstudier Blakstad-Gaustad familieprosjekt ved schizofreni Kohortstudie 9 mndrs. oppfølging Demens i familien Randomisert, kontrollert intervensjonsstudie 12 mndrs. oppfølging KEH-studien Åpen, naturalistisk intervensjonsstudie 24 mndrs. oppfølging NIRS-studien Valideringsstudie

Vitenskapsteori Snever oppfatning Modifisert oppfatning Når noe er vitenskaplig bevist, er det sant Modifisert oppfatning Fremme nye teorier som kan forklare alle kjente og innsamlede data Gi en overbevisende begrunnelse for våre nye teorier Vise at den nye erkjennelsen er generaliserbar

Forskjellige vitenskaplige metoder Deduksjon Induksjon Hypotetisk – deduktiv prosess

Hvorfor skal vi forske? Erverve ny kunnskap Unngå at behandling baseres på ”tro” Utvikle bedre og mer effektiv behandling Evaluere behandlingsprosedyrer

Forskningsmetoder Kvalitativ Kvantitativ Observasjon Intervensjon/eksperiment

Observasjon Retrospektiv eller prospektiv Longitudinell studie (forløpsstudie) Repeterte målinger Tverrsnittstudie En måling Case-kontroll eller kohort

Intervensjon/eksperiment Parallellgruppe eller cross-over design Randomisering Pasientene blir tilfeldig fordelt på … Intervensjonsgruppe eller kontrollgruppe Behandling A eller behandling B Stratifisering For å unngå ubalanse sørger man for at noen faktorer er likt fordelt i gruppene Åpne studier Blinde eller dobbelt-blinde studier

Valg av metode og design er avhengig av hva vi ønsker å studere

Kontrollerte Randomiserte Dobbelt blinde studier = GULLSTANDARD

Teststyrke/statistisk power Hvor mange pasienter/personer må inkluderes for å kunne trekke holdbare konklusjoner om effekt? Hvor stor forskjell i effekt må det være mellom to behandlinger for at den skal ha klinisk betydning? Dette kan føre til et antall forsøkspersoner som overskrider senteret rekrutterings-potensialet

Hvorfor multisenterstudier? Gir mulighet for å ... Inkludere et stort nok antall forsøkspersoner Undersøke behandlingenes generaliserbarhet Sammenligne forskjellige sentra

Utfordringer Mye å organisere Kostbart Komplisert statistikk – Muliti-level-problematikk Mixed modell

Rammebetingelser Avdelingens ledelse må være informert og velvillig innstilt Klare avtaler om betaling Prosjektmedarbeidere må få tid til disposisjon for å arbeide med prosjektet Ansett en prosjektmedarbeider med ansvar for regelmessig kontakt og oppfølging av sentrene som deltar Sentra/medarbeidere som ikke er komfortabel med metoden, bør ikke delta

Protokoll Klar og entydig protokoll La deltagende sentre få mulighet til å påvirke protokollen, men husk at prosjektleder har det endelige ansvaret Krev at deltagende sentre er lojale overfor vedtatt protokoll

Informasjon til prosjektdeltagere Skriftlig Muntlig Informasjonen må gjentas mange ganger

Opplæring av prosjektdeltagere Opplæring i bruk at testmateriell Video Rollespill Opplæring i behandlingsmetode Skriftlig materiale Forelesning Instruksjon i smågrupper

Oppfølging Jevnlig kontakt med prosjektmedarbeiderne Work-shop Veiledningsgrupper Telefon- eller videokonferanser Ad hoc veiledning per telefon eller E-mail Sørg for at prosjektdeltagerne opplever faglig eller annen gevinst ved å delta

Inklusjonskriterier - DIF Pasient med demens i henhold til ICD-10 kriteriene Nær pårørende med ansikt-til-ansikt kontakt med pasienten minst en gang ukentlig Pårørende stress skala over 5 poeng Ikke tidligere deltatt i pårørende gruppe

Vanlige problemer Vanskelig å finne pasienter som fyller inklusjonskriteriene Pasienter som fyller inklusjonskriteriene ønsker ikke være med Behandler ”tror” mer på den ene av behandlingen og finner det uetisk med randomisering Skuffelse når pasienten randomiseres til kontrollgruppen

Sannhet I sin søken etter veien til sannheten, fant han ingen. Det han fant var imidlertid mange stier som førte til like så mange forskjellige sannheter. Men det var det med disse sannheter, at de var alle like tvilsomme. (Legen Arrowsmith i boka av samme navn – forfatter Sinclair Lewis 1924)