Integrering gjennom landbruket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Advertisements

Vurdering for læring.
Deltaking, inkludering og velferd
Matematikklek i Solsletta barnehage
Ny i styret: Ombud i praksis Veiledningskurs i organisasjons- og styrearbeid.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Organisering av flyktningarbeidet
Praksislærermøte GLSM-praksis
Grønn framtid 1000 muligheter i landbruket Ett rekrutteringsprosjekt i regi av 4H Nordland Prosjektet er finansiert av Nordland fylkeskommune, Fylkesmannen.
VEFSN KOMMUNE Landbruksseminar på Helgeland - Framtidsbonden i lokalmiljøet Fru Haugans Hotell, 1.-2-februar 2011.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
INTEGRERINGS AVDELINGEN.
PÅRØRENDEKURSET i ……………………… Innføring i temabaserte gruppesamtaler - faglige og praktiske tips Målgruppe: Ansatte og frivillige gruppeledere.
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS SEPTEMBER 2016 Så har vi kommet noen uker inn i det nye barnehageåret, og nye barn og voksne.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Hverdagsrehabilitering – lengst mulig I eget liv i eget hjem Åse Bente Mikkelborg.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
En god start for flyktningfamilier i Flekkefjord kommune.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Internasjopnalisering
Asyl- og flyktningsituasjonen
Larvik integreringsmottak- hvordan utnytte ventetiden?
Rådmann og stab Stab Ny utfordring Muligheter PP-tjenesten
Integrering gjennom landbruket
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Fra 5000 – 8000 , hvordan møte utfordringen i kommune - Norge
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Tone Milde Seniorrådgiver
Lokalsamfunnets tilrettelegging for et flerkulturelt samfunn
«Alle med» Skåredalen skole
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning og barnehage
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Integrering gjennom landbruket
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Integrering gjennom landbruket Handnesøyprosjektet Integrering gjennom landbruket

Handnesøyprosjektet holder til på Handnesøya, i Nesna kommune Handnesøyprosjektet holder til på Handnesøya, i Nesna kommune. Prosjektet kom til på bakgrunn av et ønske om å koble landbruk og bosetting/kvalifisering av flyktninger. Det er viktig å opprettholde og utvikle landbruket i Nordland, samt forhindre at avgangen blir større enn tilfanget av nye utøvere innen næringen. Rekruttering til landbruket handler ikke bare om å motivere unge bønder til å etablere seg, men like mye om å sikre tilgang på nok og kompetent arbeidskraft. Det er i dag store utfordringer med å skaffe arbeidskraft til landbruket, og en ser at det er mer og mer vanlig å benytte seg av arbeidsinnvandrere. Sett i lys av dette er det også viktig å sikre bosetting i landsdelen.

Flere av de som kommer til Norge og søker om beskyttelse/oppholdstillatelse her, har sin bakgrunn i landbruket. Det å bygge på de ressurser flykninger allerede har, er med å bidra til en raskere og mer kvalitetsmessig integrering. Handnesøyprosjektet har som mål om å videreføre og komplementere kunnskap, kompetanse og erfaring innen landbruk. Slik at deltagerne ikke bare skal ha en mulighet til å fortsette på sin yrkesbane i Norge, men også vil kunne oppleves som attraktiv arbeidskraft. Her tenker en altså at det oppstår en vinn-vinn-situasjon, som både flyktninger og landbruksnæringen vil kunne dra fordeler av.

På bakgrunn av denne ideen søkte Nesna kommune om midler fra IMDI, for å kunne drive en pilot over en tre-årsperiode. Tanken var en økonomisk deling, med midler fra IMDI og en egenandel fra kommunen. Prosjektet har 2,5 årsverk, to lærerstillinger og en 100 % stilling som prosjektkoordinator. Nesna kommune satte seg som mål å bosette 8 flyktninger på Handnesøya gjennom prosjektet, i 2016. Vi har i dag 6 deltagere som er tilknyttet oss.

Deltagerne er i ordinært introduksjonsprogram, med vekt på norskundervisning og samfunnskunnskap, som et utgangspunkt. All undervisning har fokus på landbruk. Vanlige grunnskolefag er: Norsk, matematikk, engelsk, natur og miljøfag, og samfunnsfag. Prosjektet har også et samarbeid med Helgeland landbrukstjenester, Karrieresenteret og Landbruksskolen i Vefsn.

Deltagerne våre skal ha teoretisk opplæring i norsk og samfunnsfag, som utgangspunkt. Målet er allikevel å ha godkjent grunnskole når deltagerne forlater oss, slik at man også på et senere tidspunkt kan søke på landbruksskole. For å lære en nytt språk er språkpraksis alfa og omega. Hos oss blir deltagerne plassert rett i språkpraksis, på de samme gårdene hvor de skal ha landbrukspraksis. Fordelen med dette er at deltagerne lærer landbruksnorsk parallelt med ordinær norsk, noe som i praksis betyr at ord og uttrykk naturlig blir integrert i språket. Deltagerne vil gjennom sin praksis lære språk, landbruksfag og samfunnskunnskap. En knytter bekjentskap som er verdifullt å bygge på og ta med seg videre. Praksis fungerer også som en brobygger til lokalmiljøet på øya.

Vi har pr dags dato knyttet til oss fire praksisgårder på Handnesøya Vi har pr dags dato knyttet til oss fire praksisgårder på Handnesøya. Gårdene driver med henholdsvis Gris/villsau Melkeproduksjon Sau Økologisk, og på gamlemåten, med ulike dyr Koordinator og lærere har felles møte med praksisgårdene ca. en gang i måneden. I disse møtene evaluerer vi, kommer med innspill til hverandre, og planlegger videre fremover. Hver gård får en liten kompensasjon i året for å være knyttet til oss. Det krever noe ekstra å lære opp en ekstra person, som i tillegg har språklige utfordringer.

Den praktiske undervisningen vil ha tema som: Å så og høste planter Drift av bondegård Lære å bruke nødvendig utstyr/maskiner Lære om husdyr Trafikkopplæring Videre er det planlagt å gi deltagerne ulike typer sertifiseringer/kurs som er påkrevet og nødvendig, ved utøvelse innen landbruk. Dette kan blant annet handle om sikkerhetskurs i varme arbeid, grunnleggende vedlikehold og bruk av motorsag etc.

Handnesøya Handnesøya er en av tre øyer i Nesna kommune med ca 70 innbyggere. Øya har sterke landbrukstradisjoner, og landbruk er hovednæring på øya. Det går bilferge fra Nesna til Handnesøya flere ganger daglig. Innbyggerne på øya har flere lag og foreninger med aktiviteter på fritiden. Øya har en egen butikk, som er et viktig samlingsamlingspunkt for innbyggerne.

På Handnesøya har vi åpnet den gamle skolen, som ble nedlagt på 90-tallet. Her har vi lyse romslige lokaler, med muligheter for ulike aktiviteter både inne og ute. I tillegg har Maskinringen på øya et verkstedbygg rett over veien, som det er mulig å leie for å drive undervisning i enkel mekanikk. Det er også anledning til å ta imot deltagere fra voksenopplæringen på fastlandet, for arbeids/språkpraksis.