TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI i TELEMARK

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Bruk av GPS for personer med demens – erfaringer fra Trygge spor
Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Kan teknologi erstatte hender?
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Skien kommune.
USHT Hordaland Velferdsteknologi
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Brukerforum 2012 Vigo Voksen Sola strand hotell Stavanger Brynjulf Bøen Daglig leder Vigo IKS.
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Prosjekt velferdsteknologi Trygghetspakke
Hjemmene blir intelligente – nye muligheter for omsorgstjenestene
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Nasjonalt velferdstekn program Samarbeidende kommuner Bergen Stord Lindås Lindås kommune.
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
Selv om det er forskjellig hvor langt de ulike kommunene har kommet i VFT satsingen så er mange store utfordringer der samme. Mange ulike fagsystemer.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Solrunn Hårstad Prosjektleder Velferdsteknologi GLOPPEN KOMMUNE JANUAR 2015 BRUK AV VELFERDSTEKNOLOGISKE LØSNINGER I PLEIE OG OMSORGSETATEN PROSJEKTER.
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
Foreløpige arbeidsdokumenter Oppdatert per 7. januar Nasjonalt velferdsteknologiprogram Om velferdsteknologiprogrammet – EPJ-leverandører.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
Velferdsteknologi i liv som skal leves - også i Haugesund Therese Sivertsen Fagsjef Velferd, Smartly AS.
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
ANSKAFFELSE TRYGGHETS- OG VARSLINGSTEKNOLOGI DELPROSJEKT 1.
Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen.
Kr-ikt.no Agdersamling 13 september 2016 Forretningsmodell i et IKT-perspektiv Margrethe Noraas Virksomhetsarkitekt.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
Velferdsteknologi.
Felles anskaffelse trygghets- og varslingsteknologi
VELFERDSTEKNOLOGI I SØR-ØSTERDALEN
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Fra mandat Regionalt program for velferdsteknologi i Konsgbergregionen
TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI i TELEMARK
Responssenterarbeid 110 Telemark
TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI
Statusrapport Velferdsteknologi
Dialogkonferanse Trygghetsalarmer
Fellesanskaffelse av digitale trygghetsalarmer for kommuner i Telemark og Vestfold
Velferdsteknologi i Vest-Telemark
Statusrapport Velferdsteknologi
VELFERDSTEKNOLOGIPROSJEKTET I VESTFOLD OG TELEMARK
Grenseregionalt Forum 2017
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Velferdstekn ABC program
VELFERDSTEKNOLOGIPROSJEKTET I VESTFOLD OG TELEMARK
Statusrapport Velferdsteknologi
Trygghetsskapende Velferdsteknologi i bemannet bolig
Status fellesanskaffelse av trygghetsskapende teknologi
HVA ER EN PDA? PRAKTISK BRUK PROSJEKT PDA, MOBIL PROFIL GEVINST
Innovation Camp Terningen Arena 17. – 18.april 2013
Innføring velferdsteknologi Agder
Må vi virkelig ha all denne teknologien?
Plan om 30 kommuner, med utgangspunkt i TELMA.
Gevinstrealisering Erik Paulsen ASSS - 4.mai Bergen Gevinstrealisering
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Implementeringsprosjekt - velferdsteknologi i Tønsberg kommune
20. november 2018 Nils Ingvald Halle, IKTNH
Lindås gjennomførte en innovativ anskaffelsen av trygghetsskapende produkter for hjemmeboende på vegne av fire kommuner. Teknologien bidrar til økt kvalitet.
Digihjelpen – Levanger kommune
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Utskrift av presentasjonen:

TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI i TELEMARK 110-Telemark dekker kommunene i Telemark fylke. 1/3 politidistrikt 18 kommuner 172 000 innb.

Status anskaffelse av responssenterløsning Ny teknisk plattform Lokasjon: 110-Telemark sine lokaler i Skien Tilbudsfrist: 5. september 5 tilbud mottatt Arbeid med kvalifisering startet i går 13. september Kjøp etter forhandling, med forhandlinger utover høsten Kasus blir tilsendt kvalifiserte leverandører Demonstrasjon av tilbudt løsning er en del av vurderingsgrunnlaget Vedståelsesfrist: 22. desember. Kontrakt signeres før det

Status anskaffelse av responssenterløsning Tverrfaglig kompetanse Jørn-Halvor Ufs, tekniker 110-Telemark Heidi Sivertsen, Helse & Velferd og ITG (IT-avdelingen til Bamble, Siljan og Skien) Fredrik Lehmann, ITG Espen J. Gottschal, velferdsteknologiprosjektene Skien kommune Sekretær og møteleder: Guttorm Liebe, brannsjef Alarmsentraloperatører 110-Telemark koples inn ved behov Arbeidet følger anbefalingene fra Helsedirektoratet og Direktoratet for e-helse. Krevende og utviklende å tilpasse anbefalingene til våre lokale forhold og praktiske hverdag. Kravspesifikasjonen er en god sammenstilling av disse sentrale anbefalinger og lokale innovative funksjoner.

Status anskaffelse av responssenterløsning Innføring av velferdsteknologi gir nye muligheter Dette vil kreve: Endret kompetansesammensetning på mottak Gode avklaringer og trygghetssamtaler fra mottak Høy presisjon i tolking av varsler fra mottak, og kommunikasjon med kommunens utrykningsenhet Endrede arbeidsprosesser på mottak og kommunens utrykningsenhet Avklarte ansvars og oppgaver mellom mottak og utrykningsenhet Hindre uttrykning fra kommunens utrykningsenhet

Status anskaffelse av responssenterløsning Responssenter må være bemannet 24/7 for å oppnå målsettingene Responssenter bør være interkommunalt, og organisert slik at tjenesten blir tjenesteproduksjon i egen regi. Helsefaglig kompetanse er med under anskaffelse og tilpasning av responssenter Helsefaglig ansvarlig ansettes 2016. Referansegruppa kommer med innspill til prosessen

Status anskaffelse av responssenterløsning Tverrfaglig mottakskompetanse: 110-Telemark kommer til å ha både operatørkompetanse og helsefaglig kompetanse Operatørkompetanse betyr: Kjennskap til kart Evne til å danne seg et bilde av en kompleks situasjon Evne til å geleide folk via telefon Evne til å trygge over telefon Akuttvurderingskompetanse Helsekompetanse betyr: Helsevurderingskompetanse Kjennskap til brukere og brukergrupper Kjennskap til kommunehelsetjenestens organisering og kompetanse Evne til å trygge og avklare flere situasjoner over telefon

Status anskaffelse av responssenterløsning Utstyr Anskaffelser av utstyr hos bruker: GKI og 110-Telemark inviterer til felles anskaffelse Viktig å samle kommunene til slike krevende anskaffelser Større mengde gir oss bedre kontrakter Arbeidsgruppene blir nedsatt med tverrfaglig og tverrkommunal kompetanse Både små og store kommuner representert Informasjon- og forankringsarbeid fra 110 Telemark: Midt-Telemark informert Vest-Telemark får besøk til fredag 16. september Grenlandsrådet fredag 23. september Vestfold kommer også til å få besøk

Status anskaffelse av responssenterløsning Anskaffelse av utstyr hos brukerne Fase 1: stasjonære digitale og mobile digitale alarmer Lokaliseringsteknologi Stasjonære alarmer vil fungere som personlig hub, hvor man kan koble til annet utstyr Fase 2: medisindispenser, e-lås, fallteknologi, bevegelsensorer, videokommunikasjon. Direkte varsling av brann fra risikogrupper . Fase 3: Helseteknologi når statlige anbefalinger foreligger på dette området. (kols, diabetes m.m.)

Status anskaffelse av responssenterløsning Gevinster fra pilotprosjekter i Skien: Opplevelse av økt trygghet ute på tur for brukere av mobile trygghetsalarmer Økt mestring og livskvalitet gir bruker trygghet for å bo hjemme Stor trygghet for pårørende av demenspasienter med sporingsteknologi. Økt frihet og livskvalitet Demenspasienter med vandringsbehov får dekket dette med sporingsteknologi i stedet for sykehjemsplass

Status anskaffelse av responssenterløsning Ansatterfaringer fra pilotprosjekter i Skien: Kart er krevende, spesielt om bruker går tur Veilede utrykningsenhet er krevende per telefon. Utrykningsenhet bør kunne spore selv. Bruker er til fots, ansatt er med bil. Gangveger har ofte ikke adresser Forsinket posisjonsoppdatering er en utfordring Arbeidet med å teste ut løsninger fortsetter i Skien for å hente ut kunnskap som benyttes til storskalamottak.

Status anskaffelse av responssenterløsning Erfaringer fra å innføre nye arbeidsverktøy: Verktøyet bør tilpasses arbeidsprosessene og organisasjonsmodellen, ikke omvendt Godt utformede verktøy, der ansatte har deltatt i prosessen, er enkle å innføre Opplæring viktig, ansatte bør prøve og gjøre selv, ikke bare blir vist

Status anskaffelse av responssenterløsning Hvorfor er det viktig? Brukerne kan bo lengre hjemme Større frihet, egenmestring og selvstendighet for våre innbyggere Bidrar til at vi kan ta vare på flere bruker i fremtiden Letemannskap kan bruke tiden sin på andre ting

Hva er livskvalitet?