Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fellesanskaffelse av digitale trygghetsalarmer for kommuner i Telemark og Vestfold

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fellesanskaffelse av digitale trygghetsalarmer for kommuner i Telemark og Vestfold"— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer med pilotering, test og kjøp av digitale alarmer høsten 2017

2 Fellesanskaffelse av digitale trygghetsalarmer for kommuner i Telemark og Vestfold
Vi har invitert inn til en fellesanskaffelse i regi av Skien kommune og GKI. Dette er en del av fellesarbeidet i velferdsteknolgiprosjektet Vestfold og Telemark Samarbeid med Leverandørutviklingsprogrammet Bruker veikart for tjenesteinnovasjon og velferdsteknologi – alle hovedprosesser er hentet herfra. (forstå behov, leverandørdialog, utarbeidelse av behovsrettet kravspesifikasjon)

3 Hvor er vi på veien til en fellesanskaffelse?
Aktivitet 3 Fellesanskaffelse av digitale trygghetsalarmer for kommuner i Telemark og Vestfold Hvor er vi på veien til en fellesanskaffelse? Workshop 29 Mai - brukerbehov Brukerbehov definert i samarbeid med mange aktører tilstede Alle funksjonelle behov ble samlet og dokumentert av Halogen Resultatet av behovskartleggingen =

4 4 Hovedkategorier Kritisk situasjon inne: Nora faller på badet behov for hjelp. Kritisk situasjon ute: Egil faller på sin daglige spasertur Funksjonalitet og trygghet: Testing, batterikapasitet og individuelt tilpasset På hytta behov for hjelp: Å se tildelt teknologi i sammenheng med organisering av den tekniske og organisatoriske tjenesten

5 Dialogkonferansen 30.august med leverandørene
Utgangspunkt i dialognotat og brukerbehov publisert på Doffin Leverandørtorg og verksted Leverandørtorg med 15 stand  Aktører fra Telemark og Vestfold Kjennskap til brukernes, tjenestens og organisasjonenes behov Gode spørsmål – ga mange svar og innspill til vår kravspesifikasjon Takk til gruppeledere for god dokumentasjon

6 Dialogkonferansen 30. august
Verksted 10 Grupper: Leverandører og aktører Utarbeider løsningsforslag til brukerreiser Gode diskusjoner i tverrfaglige fora Konkrete innspill til kravspesifikasjon Modige leverandører som sparringspartner i innovasjonsrommet og aktive gruppeledere Ga gode resultater

7 Resultater så langt Dokumentasjon fra leverandørtorg og verksted = 250 konkrete innspill  Krav i vår funksjonelle og behovsrettede kravspesifikasjonen Alle innspill ble sortert, dokumentert og offentliggjort på Doffin (kompetansedeling) Brukercaser med utgangspunkt i Nora og Egil sin behov ble utarbeidet og sendt ut til leverandører som har meldt seg på til møter

8 Akkurat nå i uke 39 Invitasjon til 1 – 1 møter
Presentasjon av produkt og løsninger Dialog rundt utarbeidede caser Utviklingsplaner og utfordringsbilde 7 leverandører har meldt sin interesse Løsningsforslag mottatt Nora sin kritiske situasjon inne Egil sin kritiske situasjon ute Teknisk skisse – føringsveier, overvåkning, pasientsikkerhet

9 Erfaringsbilde….Stasjonær
Erstatte analog med digital trygghetsalarm. Hva kan det være? Trygghetspakke med tilvalg Basis Stasjonær digital trygghetsalarm Trådløs snortrekk, der bruker er Smykke med og uten lyd Rekkevidde radius 200 meter Tilvalg Digitale tilsyn Bevegelsessensorer

10 MTA – funksjonelle behov for trygghet
Trygghet ute Trygghet ved tale ( 2 veis) Trygghet ved at noen vet hvor jeg er posisjonering ute ( GPS data) Trygghet ved å jeg kan få hjelp der jeg er aktiv og passiv varsling ( valgfrihet) Trygger meg innenfor et definert område, varsler når jeg er utenfor (Geofense) Noen sporer og finner meg

11 Mobil trygghetsalarm - Effektanalyser
21 av 26 forespurte samtykket til kartleggingsintervju hjemme hos den enkelte Hvem er brukerne? 41 brukere som tester ut mobil trygghetsalarm 8 menn og 33 kvinner, det vil si at omtrent 80% er kvinner Gjennomsnittsalderen er 82 Samtykkekompetente Rekruttert fra tjenesteapparatet, bydelshus, pensjonistforeninger og jungeltelegrafen

12 Hva svarer brukerne? Alle svarer at de føler seg tryggere
Over 50% opplever økt frihet De fleste vil anbefale den til andre Lite tekniske problemer Fornøyd med opplæring og oppfølgingen fra prosjektet

13 Historiene Mann (83) Dårlig til beins, men har vært aktiv hele livet og liker å gå. "Jeg går en del turer i skogen alene, og føler meg sikrere med alarmen." Kvinne (87) Har fått friheten og tryggheten til å gå alene igjen. "Det tenker jeg på mange ganger når jeg går tur, hvis jeg detter så har jeg den." Kvinne (88) "Når jeg er ute så kan det fort skje noe. Gærn i beina og». Er jevnlig ute på tur og elsker å være ute. Kvinne (85) Elsker å være på hytta. Fått mobil trygghetsalarm som gjør at hun kan være alene på hytta. Datter står som mottaker av varsel og eventuell sporing.

14 Økt livskvalitet For meg betyr det at jeg fortsatt kan gå ute alene
Det er i seg selv et valg Jeg er ikke redd «Det virker for meg»

15 Innspill til tekniske krav
Heartbreak funksjon Batteritid på 2- 3 år Brukergrensesnitt – åpenhet for tilpasning og utvikling til brukers behov Åpenhet i API og standarder – integrasjonsvillighet plattform, mottak og oppfølging Åpenhet for tilkopling av utstyr Felles utstyrsadministrasjon Lydkvalitet Tale over 4G

16 De største utfordringene
Sikre 24/7 beredskap – rett organisering og rett kompetanse Forankring og behov for ulike tjenesteforløp Utskifting av analoge blir sett på som kun innføring av digitale trygghetsalarmer – sukk….det er så mye mer. Hub i hjemmet - må være skalerbar og utviklingsrettet Krav til primærleverasen Utviklings og innovasjonsarena Mulighet for oppgradering, utskifting av ny versjon/teknologi Brukers behov alltid i sentrum. Funksjonsevne, mål og omgivelser Fravær av felles nasjonal infrastruktur – det kommer delvis nå ved at det etableres et felles knutepunkt for å utveksle data mellom velferdsteknologi og pasientjournal. 110 Telemark er forespurt om å være pilot.

17 Henter kunnskap Henter kunnskap fra tidligere anskaffelsesprosesser og erfaringer med bruk av mobil trygghetsalarm Henter kunnskap fra en sammenstilling av alle anskaffelser for 2015/16 God kontakt med mange kommunevenner Henter kunnskap fra prosess på 110 Telemark Testing av teknologi, integrasjon og testing responssenter og hjemmetjenesten Særlig fokus på helhetlige tjenesteforløp Alle aktører må samvirke: Helsefaglig ansvarlig, operatør, hjemmetjenesten, serviceteknikerne og Bestillerkontoret

18 Veien videre 13. Februar Informasjonsmøte 29, Mai
Verksted for behovskartlegging og funksjonsbeskrivelse 30. August Møte med leverandørmarkedet. Stands og cafemøter v/leverandørutviklingsprogrammet 13. september Frist for påmelding 1 – 1 dialog med leverandører 26.September Fagdag for velferdsteknologi på Ibsenhuset 30. Oktober Status tekniske anbefalinger v/Direktoratet for e-helse v/Thor Steffensen Temadag for Ledere, IKT medarbeidere og ressurspersoner innfor velferdsteknologi

19 Det handler om å leve


Laste ned ppt "Fellesanskaffelse av digitale trygghetsalarmer for kommuner i Telemark og Vestfold"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google