Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI i TELEMARK

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI i TELEMARK"— Utskrift av presentasjonen:

1 TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI i TELEMARK
110-Telemark dekker kommunene i Telemark fylke. 1/3 politidistrikt 18 kommuner innb.

2 direkte brannalarmer og andre akutt alarmer
110-TELEMARK PRIMÆROPPGAVE Mottak av 110-telefoner direkte brannalarmer og andre akutt alarmer SEKUNDÆROPPGAVER andre direkte alarmer og annen service overfor de deltagende kommuner Trygghetsalarmer, utvikling til velferdsteknologi skogbrannovervåkning skogsikringsradio SMS-beredskapsmeldinger kart…. etc.

3 110-TELEMARK Interkommunalt samarbeide i h.t. Kommunelovens § 27 => Vertskommunen er rettssubjektet og arbeidsgiver Samarbeidet har vedtekt, årsmøte og styre Årsmøtet velger 4 av 6 styremedlemmer Tjenesteproduksjonen overfor kommunene er «tjenesteproduksjon i egen regi» Alle tjenester overfor kommunene, - inkl. trygghetsalarmering, innenfor det årlige dekningsbidraget Eget budsjett / regnskap, - enkel innsynsmulighet 110-Telemark ligger organisatorisk under brannsjefen i Skien, som er styrets sekretær

4 110-TELEMARK - bemanning 2-manns helkontinuerlig skift
3 operatører på ”dagtid” 6 skift ordning er økonomisk optimal 12 alarmsentraloperatører, pluss Leder, adm., og teknikker (3 )

5 110-TELEMARK Trygghetsalarmering – 1/3 av trygghetsalarmene avklares med nåværende kompetanse

6 Trygghetsalarmering:
110-TELEMARK Trygghetsalarmering:

7 HELSEDIREKTORATETs ANBEFALING
Fase 1: Realisering av trygghetsskapende teknologier Fasen omfatter anbefaling av en infrastruktur for trygghetsskapende teknologier og tilrettelegger for at kommunene kan gjennomføre anskaffelser fra 2016 i henhold til anbefalingene. Det legges vekt på en rask implementering som møter helse- og omsorgstjenestens behov på dette teknologiområdet.

8 HELSEDIREKTORATETs ANBEFALING
I fase 1 anbefales det at realiseringen av responssenterløsninger for trygghetsskapende teknologier skjer i lokal regi. Dette begrunnes i kommunenes ulike behov i de nærmeste årene. De har forskjellig tilnærming til tjenesteinnovasjon, de har ulik takt i forhold til gjeldende kontrakter og behov for nyanskaffelser, de har forskjellige måter å utøve tjenesten på og de har forskjellige fagsystemer/EPJ. Rask realisering krever også at gjeldende lovverk kan benyttes og eksisterende løsninger kan benyttes. Det anbefales at realiseringene følger de nasjonale arkitekturanbefalingene best mulig. Dette vil sikre mest mulig harmoniserte anskaffelsesspesifikasjoner og et mest mulig enhetlig marked.

9 HELSEDIREKTORATETs ANBEFALING
Det anbefales at kommuner samarbeider om realisering i størst mulig grad for å oppnå lavere kostnader og at de arbeider for en større grad av standardisering av helse- og omsorgstjenester på tvers av kommunene. Dette vil drive utviklingen mot et mer konsolidert bærekraftig marked. Det igangsettes en rekke innovative anskaffelsesprossesser knyttet til ulike mottak og responsenterløsninger i 2015/16 , der det skal hentes fram kunnskap og erfaringer nasjonalt. Tryggere hverdag (Asker og Bærum) Trygghetsskapende teknologi (Lindås m.fl.) Responssenter (Kristiansand) Nasjonal arbeidsgruppe i regi av Helsedirektoratet opprettes som jobber med responsenter.

10 Bakgrunn MOTTAK v/ 110-TELEMARK
110-Telemark er et interkommunalt samarbeid som eies av samtlige kommuner i Telemark. 110-Telemark er et fellesskap som i tjenesteproduksjon strekker seg langt utover brannfaget. Blant annet er det i dag tilknyttet ca trygghetsalarmklienter. Det er ønskelig å bygge videre på dette fellesskapet, blant annet innenfor utvikling og drift av velferdsteknologi. Helsedirektoratet har informert om at kommunene nå kan igangsette anskaffelser av velferdsteknologi innenfor trygghetsskapende områder. Trygghetsskapende teknologi, blant annet mobil/digital trygghetsalarm, GPS, medisindispenser, e-lås, optisk sengevakt er anbefalt driftsatt i kommunene. Mange kommuner etterspør mottak av digitale trygghetsalarmer, lokaliseringsteknologi og e-låssystem. Det vil med sikkerhet bli behov for et manuelt responssenter. Flere kommuner og interkommunale samarbeid er i ferd med å gå ut i markedet og be om tilbud. Innenfor velferdsteknologi er Skien utviklingskommunene i Telemark, og har gjennomført flere forsøksordninger og pilotprosjekter. Disse er nå kommet så langt at det er mulig å ta med seg erfaringene herfra i det videre arbeidet. Det er av disse grunner ønskelig at 110-Telemark anskaffer nytt mottak som tilfredsstiller disse behov

11 Responssenter må være bemannet 24/7
MOTTAK v/ 110-TELEMARK Responssenter må være bemannet 24/7 Responssenter: Tverrfaglig kompetanse for å møte ulike behov Tolking av varsler og signaler Adekvat avklaring og kommunikasjon med innbyggerne Kommunikasjon med enhet med ansvar for uttrykning for videre oppfølging Mål: Trygghet for innbyggerne Optimalisering av tjenesteforløp mottak - uttrykning for bla. å redusere antallet bomturer. Responssenter bør være interkommunalt, og organisert slik at tjenesten blir tjenesteproduksjon i egen regi.

12 HELSEDIREKTORATETs ANBEFALING MOTTAK v/ 110-TELEMARK
Manuell betjening 24/7

13 MOTTAK v/ 110-TELEMARK

14 Interkommunal og bredt sammensatt referansegruppe Arbeidsgruppe
MOTTAK v/ 110-TELEMARK 110-Telemark vil derfor gå til anskaffelse av mottak for trygghetsskapende teknologi Interkommunal og bredt sammensatt referansegruppe Arbeidsgruppe Kostnaden dekkes av 110-Telemark, - Telemarkskommunenes felleseie

15 Arbeid med kravspesifikasjon og anskaffelse
MOTTAK v/ 110-TELEMARK Arbeid med kravspesifikasjon og anskaffelse Forstudie – kartlegging, inkl. møte med og presentasjoner fra potensielle leverandører, og vurdering av om eksisterende utstyr hos brukere skal kunne tas imot. Utarbeide konkurransegrunnlag, som skal tilfredsstille og kunngjøres i henhold til forskrifter om offentlige anskaffelser og skal minst inneholde: Funksjonskrav, designkrav (menneske-maskin- interaksjon ), ytelseskrav og spesifikasjon. Informasjonsutveksling mot elektronisk pasientjournal, skal være mulig, og lagring og kommunikasjon av sensitive data skal tilfredsstille krav til sikker informasjonsutveksling Grensesnitt mot utstyr hos brukerne. Det er en rammebetingelse at valgte løsning skal være kompatibelt med andre leverandørers utstyr og produkter ute hos klienter, og ute hos respondentene. Det er et krav at erfaringene fra pilotene i Skien skal inngå som grunnlag for kravene. Vurdere de innkomne tilbud, foreslå hvem som skal delta i konkurransen og foreslå leveransen. Delta i evt. forhandlinger og avklaringsrunder med et begrenset antall. Følge opp leveransen fram til leveransen er fullført og opplæring gjennomført. Kontrollere at leveransen er i henhold til gitte tilbud

16 Gruppesammensetninger
MOTTAK v/ 110-TELEMARK Gruppesammensetninger Referansegruppen May Omland, leder velferdsteknologiprogrammet, Skien kommune Christian Oppsahl, leder av digitaliseringsprosjekt Skien Anne Lene Heldal, velferdsteknologiprosjektet Skien kommune Kjersti Linneberg, Programleder velferdsteknologi, Kongsbergregionen Nicolay Welfler, rådgiver velferdsteknologi, Bamble kommune Elisabeth Sørensen, Fagutvikler velferdsteknologi, Larvik kommune Mari Bjørge, Porsgrunn kommune, brannvesenet Jørn Møane, Leder IT-seksjonen, Grenland Henrik S. Brokke, 110-Telemark, daglig leder Arbeidsgruppen Ann-Kristin Herregaarden, 110-Telemark Heidi Sivertsen, spesialkonsulent Helse & velferd/ITG, Skien kommune Fredrik Lehmann, ITG Espen J. Gottschal, velferdsteknologiprosjektet Skien kommune Sekretær og møteleder: Guttorm Liebe, brannsjef Alarmsentraloperatører 110-Telemark koples inn ved behov


Laste ned ppt "TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI i TELEMARK"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google