Sikkerhetsmøte i flyklubben

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Advertisements

Landinger og Avganger.
Landingsteknikker.
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. ADMIN. & ØKONOMI 7. PILOTER 8. NETTSIDE 9. FSK SIKKERHET HAGL 2007.
Sannheter og myter om tømmervogntog
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
PLAST. HVA ER PLAST? Plast er en samlebetegnelse for mange forskjellige materialer som har forskjellig oppbygning og forskjellige egenskaper. Plast er.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Ekstraordinært Årsmøte Hakadal IL 20. Mai Ekstraordinært årsmøte 20. mai Saker: 1) Kunstgress Kirkeby Skole 2) Valg av 2 styremedlemmer ? 3) Valg.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell Søkeeksempel på RELIS.no (13. mai 2016)
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Lykkeforskning Av Knut, Petter og Erik
Vannskuterforvaltning KS
Spillermøte G april.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
KONGSVINGER KOMMUNE.
Eilert Sundt videregående skole
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Informasjonsmøte november 2016
Konkurranse grupper Januar 2017
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Jane B. Sæthre Trondheimskonferansen 28. januar 2017
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Ny kurve for symfyse-fundus mål
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Nysgjerrigpermetoden
Oppstartsmøte gruppe januar 2017
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
x x x La barna ta portrettbilder av hverandre.
Målprosesser Uke 2.
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Gang.
Jomfrusjekk.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Om å disponere masteroppgaver
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Elever og foresatte 10.trinn
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Evaluering av publiseringssystem Stadnavn
Formål og vurdering i høyere utdanning
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
MAI MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG Juliusklubb klokken 09.30
Info til dommermøter Turn Menn
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Elektronisk løgndetektor
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Sikkerhetsmøte i flyklubben
Flash Programming Vi skal i dette kapittel se litt på definisjon av hastighet og akselerasjon, men denne gang i 2 og 3 dimensjoner, dvs generelt.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Hvordan lese klassetimeplanen?
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Vi har følgende temaer:
Ballen faller Newton-lærere viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig)
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Oppfølging av Høstrapporten
Foreldremøte 06/ Stemningsbilde fra Kragerøleiren
Eric Jul PSE, Inst. for informatikk
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Eine og Andri på viktig oppdrag
Fiske Legge lavt eller høyt Lektion 6.
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Tilpasset opplæring Kurs 5
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Utskrift av presentasjonen:

Sikkerhetsmøte i flyklubben Avgang fra korte baner Uten hindringer Med hindringer Avgang fra bløte baner

Kortbaneteknikk - avgang Hva er en kort bane? En guide eller ”knagg” å henge dette på er hvis sikkerhetsfaktoren er mindre enn 50%: Rullebanedistanse med aktuelle vekt for de aktuelle forhold : 150 m 50% sikkerhetsfaktor: 75 m Kort bane er i denne kalkylen: 225 m eller mindre Hindringer i bane enden Distansen fra brake release til flyet har en høyde på 50 fot (avgangsdistanse) kan på enkelte fly være opptil 1,5-3 x rullebanedistanse. Sjekk POH (Pilot Operating Handbook) 50 % metoden kan også brukes når hindringer er en faktor TWR, Feb 2017

Kortbaneteknikk - avgang Litt teori Flap setting for avgang er beskrevet i flyets POH, men ikke alltid spesifisert for kortbaneteknikk Hvis teknikk for kortbane er utarbeidet vil dette stå i POH For enkelte fly kan høyere flapsetting føre til kortere rullebanedistanse, men dårligere stigning til 50 fot. Dette kan fremkomme av POH Tallene fra POH er normalt basert på max avgangsvekt (450/472,5) 10% økning i vekt kan på enkelte fly føre til over 20% lengre rullebanedistanse Bløtt, høyt gress kan på enkelte fly øke rullebanedistansen med 50% TWR, Feb 2017

Kortbaneteknikk - avgang Det er beskrevet forskjellige måter å gjøre dette på, men her følger to teknikker som fungerer for meg: Start avgangen helt i enden av banen (banen bak deg har du ingen nytte av) Hold flyet på bremser i den grad det er mulig, øk turtallet rolig opp mot max turtall, normalt med stikka i ”magen” og slipp bremsene, sjekk at du får forventet turtall Deretter 2 metoder: Etabler utslag på høyderoret som er litt mer enn for normal rotasjon og la flyet fly seg av på minimum fart eller; Etabler nøytralstilling på høyderor og rotér flyet noen få knop før normal avgangsfart TWR, Feb 2017

Kortbaneteknikk - avgang TWR, Feb 2017

Kortbaneteknikk - avgang Etter ”liftoff”: Ikke hindringer Når du fremdeles er i bakkeffekt: Redusér pitch gradvis og fly ut av bakkeffekt og akselerér til normal fart for utklatring Hindringer Justér nesestilling slik at farten ikke overstiger Vx (fart for beste stigevinkel). Dette betyr normalt relativ høy nesestilling Behold Vx inntil hindringen er klarert Akselerér til normal fart for utklatring Velg flaps opp på samme måte som etter en normal avgang TWR, Feb 2017

Kortbaneteknikk - avgang TWR, Feb 2017

Avgang fra bløte baner TWR, Feb 2017

Avgang fra bløte baner Litt teori (mye er likt kortbaneteknikk) Flap valg for avgang står i flyets POH, men er nødvendigvis ikke spesifisert for avgang på bløte baner For enkelte fly kan høyere flapsetting føre til kortere rullebanedistanse, men dårligere stigning til 50 fot. Dette kan fremkomme av POH Tallene fra POH er normalt basert på max avgangsvekt (450/472,5) 10% økning i vekt kan føre til 20% lengre rullebanedistanse Bløtt, høyt gress kan øke rullebanedistansen med 50% Ved avgang på kombinasjonen korte og bløte baner bør det lyse et varsellys. TWR, Feb 2017

Avgang fra bløte baner Det er beskrevet forskjellige måter å gjøre dette på, men her følger en teknikk som fungerer for meg: Hvis kort bane: Start avgangen helt i enden av banen (den banen du har bak deg har du ingen nytte av) Hold flyet på bremsene, øk turtallet rolig opp mot max turtall, normalt med stikka i ”magen” og slipp bremsene, sjekk at du får forventet turtall Nesehjulsfly: Behold nær fullt høyderor til nesehjulet løfter, deretter ; Behold nesestilling for avgang til flyet flyr seg av bakken TWR, Feb 2017

Avgang fra bløte baner Halehjulsfly: Etabler utslag på høyderoret som er litt mer enn for normal rotasjon og la flyet fly seg av på minimum hastighet Fortsett avgangen som beskrevet i ”kortbaneteknikk” TWR, Feb 2017

Avgang fra bløte baner TWR, Feb 2017

Avgang fra bløte baner TWR, Feb 2017

TAKK ! SPØRSMÅL? TWR, Feb 2017