Benchmarking som kilde til forbedring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Advertisements

Eksempelet er inspirert av: sykehjem-i-oslo-spiser-lite
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Forbedringsmetode for klinikere v/Jo-Inge Myhre & Martin Paulson.
Mål og målgrupper for Juni 2009.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. 5 million Lives Campaign. Getting Started Kit: Governance Leadership ”Boards on Board” How-To Guide. Camebrigde,
Lykkeforskning Av Knut, Petter og Erik
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Forbedringsarbeid i praksis
Veileder for gevinstrapportering
Spillermøte G april.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Cafe med elevene.
Digitalisering av plan- og byggesaksprosessen – gevinster?
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Øvelser med kommunal kriseledelse
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
PDSA-sirkel/småskalatest
Håndtere endringer i organisasjonen
Samarbeid og medbestemmelse
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Prosjektmodellen Planleggingsfasen Gjennomføringsfasen Kontroll
Moderniseringsprogram i SSB
Av: Elias, Einar, Emeli, Anna og Marius
Trym Nordstrand Jacobsen
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PDSA-sirkel/småskalatest
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Samtalens didaktiske muligheter
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Hverdagsrehabilitering Orientering til Eldrerådet 10.mars 2016
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Samtaletrekk B – Samarbeid
E-handel.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
PDSA-sirkel/småskalatest
Kompendium for læringsnettverk
Klubbutvikling oppfølging
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Nå er vi spente!.
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Modenhetsvurderinger som grunnlag for kontinuerlig forbedring
Utskrift av presentasjonen:

Benchmarking som kilde til forbedring Rune Resell Økonomirådgiver St. Olavs Driftsservice

Agenda Hvordan jobber vi med forbedring ved St. Olavs Driftsservice? Hvordan støtter benchmarking opp om dette arbeidet. forbedringshåndboken

Forbedringsevne Fagkompetanse Evne til forbedring Forbedringskompetanse Evne til forbedring utfordringer i helsevesenet – alle har to jobber – jobben sin og å forbedre den Benchmarking gir fagnettverk og utvikler fagkompetansen – gir også eksempler på vellykket forbedringsarbeid

Forbedringskompetanse Alle systemer er perfekt utformet for å gi de resultater de gir Systemforståelse Endringer i en prosess påvirker andre Folk må involveres i forbedringsarbeidet Best forutsetninger for gode endringsforslag Større motivasjon for gjennomføring Grensesnitt mellom FM og pleie er viktig å tenke gjennom. Benchmarkingen bidrar til å tydeliggjøre forskjellige grensesnitt hos forskjellige sykehus.

Forbedringsmodellen Hva ønsker vi å oppnå? Når er en endring er en forbedring? Hvilke endringer kan iverksettes for å skape forbedring? Utvikle og prøv ut forandringer gjennom Plan-Do-Study-Act (PDSA) sykluser Benchmarking gir innspill til endringer som kan iverksettes. Kan også tydeliggjøre hva vi ønsker å oppnå og hva som utgjør forbedring, men dette må i all hovedsak avklares på det enkelte HF.

Hva ønsker vi å oppnå? bidra til fremragende behandling Kan bety lav kostnad for å frigi ressurser Kan også bety: måltidet er dagens høydepunkt utreiserenhold så snart rommet er ledig tilby nye tjenester som forenkler hverdagen Viktig at benchmarkingen tar høyde for litt mer enn kostnad. I det nordiske prosjektet ser vi på kvalitet/servicenivå og brukertilfredshet i tillegg til kostnaden. I det norske programmet ble det også forsøkt å rapportere servicenivå, men ble

Resultatsikring

Når vet vi at en endring er en forbedring? Må etablere målinger Resultatmål Prosessmål Balanserende mål Benchmarkingen gir en årlig tilbakemelding på utvikling av ulike tjenester og kan avdekke behov for endringer. Under selve forbedringsprosjektet må man følge opp vesentlig oftere

Hvilke endringer kan iverksettes for å skape forbedring? Prosessgjennomgang Benchmarking Ny teknologi bruk kreative metoder for å utfordre etablerte sannheter ved gjennomgang av prosesser – husk at ny teknologi skal støtte tjenesten ikke innføres for seg selv

Plan-Do-Study-Act Plan Do Study Act Formuler hypotese Planlegg hvordan denne kan testes Do Gjennomfør testen Samle data Study Sammenlign data med hypotese Act bekreft/forkast/juster hypotese planlegg neste test dette må gjøres på det enkelte sykehus, men erfaringer kan utveksles mellom sykehusene som benchmarker seg. Testene må være så små som mulig så det går raskt å gjennomføre flere. Vi har nok mye å hente enda her på å strukturere og

Oppsummert Alle må bidra til forbedringer Benchmarkingen inspirerer til forbedring Ideene må testes og iverksettes for å ha verdi vilje – ideer - gjennomføringsevne