Hvordan styrke bestillerkompetansen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Advertisements

Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 3:
Alfhild - leder Østlandet
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Selge et produkt eller en tjeneste
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Kommunen som arbeidsgiver
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Visjon og verdier Vikersund Kurbad AS. Respekt – profesjonalitet - trygghet og engasjement Visjon «Sammen flytter vi grenser» 2 Vikersund Kurbad AS.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Noen refleksjoner og innspill
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
NMLF LOG-konf 2016 Norsk Militært Logistikkforum innbyr til NMLF LOGISTIKKONFERANSE 2016 på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport 31. okt og 01. nov.
Organisatoriske barrierer i Statoil
Visjon, virksomhetside og verdier
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
NHOs Anskaffelseskonferanse 2017
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Standardisering av IT-virksomheten
Offentlige anskaffelser
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan styrke bestillerkompetansen Hvordan styrke bestillerkompetansen? NHOs Anskaffelseskonferanse 2017 – «Effekten av offentlige anskaffelser» Hvordan styrke bestillerkompetansen? innledning om hvordan bestillerkompetanse er satt i fokus. 10 min Direktør Anders Skumsnes, Fellestjenester forsvarsmateriell og Avdelingsleder Bente Grønvold Gaarder, Bjørg Fjell Rekruttering, NHOs bedriftsforum for offentlige anskaffelser. Adm. Dir Bjørn Ove Liavaag, Seby AS 11. Mai 2017 Anders W. Skumsnes

FORSVARSDEPARTEMENTET Forsvarssektoren FORSVARSMINISTEREN FORSVARSDEPARTEMENTET FORSVARETS FORSKNINGSINSTITUTT FORSVARSMATERIELL FORSVARET NASJONAL SIKKERHETSMYNDIGHET FORSVARSBYGG

13 MILLIARDER I BUDSJETTRAMME 1300 MEDARBEIDERE 10/9/2017 Oss på to minutter 13 MILLIARDER I BUDSJETTRAMME 1300 MEDARBEIDERE VISJON: RELEVANT OG TIDSRIKTIG MISJON: VI UTRUSTER FORSVARET VERDIER: INTEGRITET, RESPEKT, ANSVAR 40% MILITÆRE 60% SIVILE RUNDT 160 PROSJEKTER MER ENN 800 KONTRAKTER HOVEDSYSTEMER INDIVIDER MATERIALER HOVEDLOKASJONER Kolsås Haakonsvern Kjeller Oslo Raufoss Ramsund Jørstadmoen Ørland Bardufoss Relevant og tidsriktig Sett fra kundens ståsted, er det helt avgjørende at alt materiell er relevant for formålet og tidsriktig i forhold til både levering, ytelse og kostnadseffektivitet. Materiell som f.eks. får en bruksbegrensning av en eller annen årsak, er ikke relevant inntil forbudet er opphevet. Materiell for ikke lenger kan yte i forhold til oppdraget, kan ikke anses å være tidsriktig. Når en visjon er god, kan den stå alene og ha betydning for den enkelte medarbeider uavhengig av ansvar og roller. Alle i Forsvarsmateriell vil kunne assosiere seg godt med at alle oppgaver som utføres skal leveres til rett tid, og med relevans og innhold i forhold til formålet. I diskusjonene rundt hvorvidt relasjonen til sektoren og hvem man er til for skal inngå i visjonen, dekkes dette godt av misjonen; «Vi utruster Forsvaret» (se neste slide). Vi utruster Forsvaret Med denne formuleringen tydeliggjør vi hovedkunden og hvem vi er til for, samtidig som begrepet «utruster» dekker produkter og tjenester fra alle leveranseavdelinger. Organisasjonsnavnet Forsvarsmateriell er meget beskrivende for virksomheten og en sammensetning av misjon og visjon gir en god helhet. Forsvarsmateriell; vi utruster Forsvaret med relevant og tidsriktig materiell og løsninger Det vil være enkelt å tydeliggjøre eget leveranseområde som f.eks. Maritime kapasiteter gjør: Vi utruster Sjøforsvaret gjennom tidsriktige og relevante leveranser av maritimt materiell 5 1363 113 000 6 44 92 200 7 107 211 000

Bestillerkompetanse Kompetanseområder Behovet/omgivelsene/utvikling Mulighetene i markedet Rammebetingelser (økonomi, regelverk, etikk etc) Prosessforståelse og organisering Evalueringskompetanse Kommunikasjon, formidling BESTILLERKOMPETANSE – evnen til å definere behov og velge riktig langsiktig løsning.

Industrisamarbeid FORSVARET FORSVARSDEPARTEMENTET BRUKER OG HOVEDKUNDE FORSVARSDEPARTEMENTET BESLUTNINGSTAKER FORSVARETS FORSKNINGSINSTITUTT FORSKNING OG UTVIKLING FORSVARSMATERIELL ANSVARLIG FOR ANSKAFFELSER INDUSTRIEN LEVERANDØRER

Hvordan styrke bestillerkompetanse? Noen grunnleggende forutsetninger Styring/ledelse – prioriteringer Organisering/struktur – effektive prosesser Riktig teknologistøtte (IKT/e-handel) Evne til å mobilisere kompetanse Internt (sektoren)/eksternt (markedet) Utvikle og gjenbruke kompetanse (lærende organisasjon) Riktig kompetanse til rett tid (relevans)

Hvordan styrke bestillerkompetanse kontinuerlig? VISJON: RELEVANT OG TIDSRIKTIG MISJON: VI UTRUSTER FORSVARET VERDIER: INTEGRITET, RESPEKT, ANSVAR Hvordan styrke bestillerkompetanse kontinuerlig? Identifisere behovet og innhente informasjon Diagnose (med løsnings-alternativ) Valg av løsning Anskaffelse Kontrakts-oppfølging og evaluering Vi løser problemer/utfordringer for virksomheten Vår verdi er basert på Evne til å finne løsninger på behovene Evne til å utvikle nye løsninger Evne til å mobilisere kunnskap Vi bruker teknologi for effektiv oppgaveløsning Kostnadsdrivere Gjenbruk av kompetanse Evne til leveranse av relevante og tidsriktige løsninger

Effekten av offentlige anskaffelser kan styrkes betydelig med riktig bestillerkompetanse Anders W. Skumsnes Direktør Fellestjenester, Forsvarsmateriell T. 90 97 50 40 @ askumsnes (et)mil.no