Retningslinjer for klinisk praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Advertisements

Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
seniorrådgiver Jin Marte Øvreeide
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Kurs for opplæring av rådgivningsfarmasøyter er klart til bruk
Statens legemiddelverk og Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
The Asgaard project: A task-specific framework for the application and critiquing of time- oriented clinical guideline (1998)
Hvordan skrive en god utredning?
IKP basert på risiko- og sårbarhetsanalyser i egen virksomhet
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
... og bedre skal det bli, og slik gjør vi det!
Å arbeide kunnskapsbasert i Alderspsykiatrien
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Elektronisk bibliotek for helsetjenesten “Oppdatert fagkunnskap for norsk helsepersonell” Redaksjon organisert i Sosial- og helsedirektoratet Kunnskapssenteret.
Nasjonalt bibliotek for samfunnsmedisin Databaser Tidsskrifter Miljø og helse Ressurser Fagområder Helsestatistikk Smittevern Tjenester Hold meg oppdatert.
Nasjonale prøver.
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Bakgrunn Varierende eller manglende praksis for vurdering av metoder ved innføring eller utfasing i spesialisthelsetjenesten Ulike beslutningsprosesser.
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
INTRO.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Nasjonale anbefalinger
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Lesing og vurdering av forskningslitteratur og forskningsbasert kunnskap Klinisk beslutningslære – IIA/IIB Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin.
Hvordan benytte medisinsk forskningslitteratur til å gjøre beslutninger i klinisk praksis? Klinisk beslutningslære – IIC/IID Kristine Pape, Institutt for.
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Helsebiblioteket.no. Visjon: Heve kvaliteten på helsetjenestene ved å tilby helsepersonell fri tilgang til nyttig og pålitelig kunnskap.
Nasjonalt nettverk for fagprosedyrer – hvorfor? Karin Borgen Prosjektleder, Prosedyreprosjektet, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Nyttig på nett for helsepersonell. Helsebiblioteket.no: Hvem, hva, hvor?  Et offentlig nettsted med informasjon beregnet på helsepersonell  Redaksjonelt.
Kunnskapsbasert praksis i fagområdet geriatri Kvalitetsutvalget Norsk geriatrisk forening Brynjar Fure Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten og.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Hanne Elin Skår Forløpskoordinator ved Helse Førde.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Litteratursøk etter emne  Et presist spørsmål er et godt utgangspunkt for et vellykket litteratursøk  Et presist spørsmål bør inneholde informasjon.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Standardisert pasientforløp Elektrokonvulsiv terapi (ECT)
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
HÅNDHYGIENE Presentasjon av ny nasjonal veileder
Irene W. Langengen
Meta-analyser og systematiske oversikter
Standardisert pasientforløp Kronisk lymfatisk leukemi
Standardisert pasientforløp Akutt myelogen leukemi (AML) Akutt lymfoblastisk leukemi (ALL) Myelodysplastisk syndrom (MDS) Utarbeidet vinteren 2016.
Standardisert pasientforløp Testikkelkreft
Punkter til diskusjon hovedfunn? randomisering (hensikt) intern vs ekstern validitet effektstørrelse RR vs OR (rare disease assumption) større variasjon.
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Seksjon for primærhelsetjenesten
Standardisert pasientforløp Akutt myelogen leukemi (AML) Akutt lymfoblastisk leukemi (ALL) Myelodysplastisk syndrom (MDS) Utarbeidet vinteren 2016.
Pakkeforløp Psykisk helse og rus Vegen vidare
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
FRA OBSERVASJON TIL MOTIVASJON Hvordan endre foreldres mobilbruk
Utskrift av presentasjonen:

Retningslinjer for klinisk praksis Klinisk beslutningslære – IIC Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin kristine.pape@ntnu.no

Retningslinjer Veiledere Handlingsprogrammer Terapianbefalinger Prosedyrer Internasjonale Nasjonale (Helsedirektoratet) Lokale

Råd og anbefalinger om forebygging, diagnostikk, behandling, oppfølging og organisering av helsetjenester

Veileder Retningslinje Internasjonale retningslinjer Handlingsprogram/ pakkeforløp Internasjonale retningslinjer Veileder Retningslinje Prosedyrer

Diskusjon Deler gruppa i tre: myndighetene – legene – pasientene/brukerne Hvorfor trenger vi retningslinjer, prosedyrer ol. Hva er fordelene Hva er ulempene Hva er forutsetningene for at en retningslinje skal fungere

Hvorfor er det viktig for dere? Alle leger er omgitt av det Bør vite hva det er bygd på Bør være kritisk til eksisterende Involvert i utarbeidelsen av prosedyrer  Kunnskapsbasert fundament  Gjennomsiktighet

Kilde: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

Eksempler fra mitt praksisfelt

Hvor finner vi retningslinjer og prosedyrer? Nasjonale og regionale retningslinjer og prosedyrer Nasjonale retningslinjer /veiledere Internasjonale retningslinjer

Oppgave Jobb sammen 2-3 Gå inn på Helsedirektoratets nettside og inn på nasjonale faglige retningslinjer. Finn retningslinje for diabetes og svar på følgende spørsmål: - Hvordan gis anbefalingene ? - Hva er anbefalt førstevalg av blodsukkersenkende behandling ved diabetes type 2? (klikk «Behandling med blodsukkersenkende legemidler ved diabetes»/ «Blodsukkersenkende behandling og behandlingsmål ved diabetes type 2») - Hvilke hensyn er tatt i vurderingen av anbefalingen? (se «nøkkelinformasjon») -Hvilken søkestrategi er valgt i gjennomgang av forskningslitteratur (se «forskningsgrunnlag»)

Hvem tar initiativ, hvem utarbeider? Myndighetene (utvalg, eksperter) Fagorganisasjoner Legeforeningen Helseforetak Fagmiljøer Forskjell på nasjonal retningslinje og lokal prosedyre

Lokale prosedyrer

Hjelpemiddel for å vurdere retningslinjer (og som føring ved utarbeidelse)

Viktig for utarbeiding (og vurdering/lesing/forståelse) Spesifisere problemstilling: PICO Vurdere kvaliteten på eksisterende kunnskap: GRADE Vurdere anbefaling Transparency/ gjennomsiktighet

PICO: Hvilken problemstilling som er/ønskes belyst ? P: Population Hvilken pasientgruppe eller populasjon dreier det seg om? I: Intervention Hva er det med denne pasient-gruppen som studeres? Er det et tiltak som er iverksatt (intervensjon, eksponering)? C: Comparison Sammenlignes to typer tiltak? i så fall skal det andre tiltaket stå her (f.eks. dagens praksis) O: Outcome Hvilke endepunkter/utfall studeres

PICO - eksempel

Vurdere kunnskapsgrunnlaget http://www.gradeworkinggroup.org/ Grading the quality of evidence and the strength of recommendations

1. - vurdere kvalitet UpToDate: high (Grade A), moderate (Grade B), or low (Grade C) 4 3 2 1 Kilde: Håndbok for Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, Mars 2013

2. -vurdere styrke på anbefalinger Sterk anbefaling eller svak anbefaling ut ifra Kvalitet på dokumentasjonen (GRADE) Fordeler vs. ulemper Hva ville pasientene ønsket Kostnadsvurderinger UpToDate: strong = grade 1, weak = grade 2 Kombinerer anbefaling med kunnskapsgrunnlag (A-C) DECIDE – nytt verktøy PRAKSISFELTET

Oppgave Jobb sammen 2-3 Gå inn på Clinical evidence (via medisinsk bibliotek, helsebiblioteket). Klikk dere inn på «diabetes», og «Diabetes: managing dyslipidaemia». Når ble denne siden oppdatert? Se på menyen til venstre. Gå inn på GRADE tabellen. Hvor mange ulike problemstillinger er inkludert? Hvilken type studier er inkludert? Hvor mange studier/hva slags studier er inkludert for sammenligningen av av statiner vs placebo i sekundær forebygging av kardiovaskulære hendelser? Hvorfor er dokumentasjonen vurdert som lav kvalitet på tross av dette? Hvorfor er kvaliteten på kunnskapen «nedjustert» for de fleste sammenhengene/studiene? Gå til slutt inn på Intervention table i menyen til venstre og se hvordan anbefalingene er satt opp

Hva forventes til eksamen For Klinisk beslutningslære – kunnskap og medisinsk litteratur (2+2 forelesninger/øvinger i 2A/B og 2C) OBS! Dette er ikke læringsmål, men ment som konkretisering av eksisterende læringsmål. Identifisere type studie ut ifra abstract/beskrivelse (RCT, kohort studie, meta analyse). Fordeler/ulemper med ulike studiedesign. Identifisere effektestimat og tolke dette Vite hvor man kan finne kunnskap og kjenne til viktige nettsteder (inkl. Cochrane) Metaanalyse: forest plot, vite hva heterogenitet er Vite hva PICO er og benytte det for å systematisere en problemstilling. Kjenne til GRADE systemet og tolke en GRADE tabell (overordnet).