Dialogmøter om studiekvalitet Oppsummering STUT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Om å skrive om litterære tekster
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Erfaringer med kvalitetssikring av masterstudiet i utdanningsledelse: tilsynssensorordningen som del av et helhetlig system for vurdering 30.april 2008.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Studentevaluering er en viktig del av NVHs kvalitetssystem fordi: Det gir tilbakemelding om i hvilken grad.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Solveig Kristensen, Studiedekan
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Opptakskrav til master i pedagogikk
Senter for læring og utdanning
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Velkommen til seminar STUA2017 – Mennesket i endringsprosesser
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
nå og de neste fire årene
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Kvalitetsmeldingsprosessen
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Effektivisere og forenkle
- digitalisering av pensum
Brukerundersøkelse, vår 2017
Bienvenido.
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Satsing på utdanning, oppsummering av seminar på Losby Gods,
Vårens emner på TIK og ESST
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Sensorveiledninger på MN
Ny episode av gjennomføring og frafall
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Oppfølging STUA seminar i februar
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Dialogmøter om studiekvalitet 2017 - Oppsummering STUT 23.08.2017

Dialogmøter om studiekvalitet 2017 Mars – april Agenda: Kvalitetssikring Studentoppfølging og læringsmiljø Programutvikling Eventuelt Studiekvalitet: Hvordan arbeider instituttet med studiekvalitetsrutinene og hvordan er de implementert? Etter instituttets mening, oppfyller rutinene målene for fakultetets kvalitetsarbeid? «Fakultetets kvalitetsrutiner skal: Gi grunnlag for arbeid med forbedring og videreutvikling av utdanningen Bidra til deling av gode ideer og erfaringer» Stikkord til dialog: emneevalueringer, ekstern programrådgiver, årlig og periodisk programevaluering. Studentoppfølging: Hvilke resultater/trender ser dere? Hvilke tiltak vil være de viktigste for deres programmer (BA+MA) for å heve kvaliteten? Evaluering av masteroppgaven: Hvilke erfaringer har dere med/synspunkter på internsensorordningen, der veileder ikke er til stede under karaktersetting? Har dere kommentarer til utviklingen av karaktersettingen de siste årene? Hvordan følger dere opp ph.d.-kandidatene på instituttet – særlig nye kandidater og kandidater som mister ph.d.-studieretten? Diskuterer dere karrieremuligheter med phd-kandidatene? Fakultetet har pilotert et samtalverktøy for veileder og phd-kandidat. Er det tatt i bruk – og hva er erfaringene så langt? Programutvikling: Emneutvikling – hvordan arbeider instituttet med varierte og studentaktive læringsformer? Generisk kompetanse – hvordan tydeliggjøres og implementeres dette i emneutviklingen? Er det en sammenheng mellom bachelor – master – ph.d.? Ønsker dere felles generiske emner for ph.d.-kandidater, eventuelt hvilke emner? Digital eksamen – erfaringer og synspunkter så langt (her har instituttene kommet svært ulikt)

Dialogmøter om studiekvalitet 2017 Oppsummering i henhold til agenda Tips og gode ideer som bør deles Utfordringer/ oppfølgingspunkter

Kvalitetssikring: 3 institutter implementert rutinene Implementert alle deler (så godt som) Fungerer godt, men…. Emneevalueringer, ekstern programrådgiver, årlig og periodisk programevaluering.

Kvalitetssikring: Emneevaluering (underveis- og slutt): Alle institutter Ekstern programrådgiver: Kun noen programmer, mange i prosess Uklart mandat, klarere nå Årlig og periodisk programevaluering Kun få gjør årlig programevaluering Mangler rutiner for periodisk programevaluering Emneevalueringer, ekstern programrådgiver, årlig og periodisk programevaluering.

Tips og gode ideer: KI, FAI og FI om studiekvalitetsrutiner generelt Underveisevaluering INF1000 – 1001 Mentometerundersøkelse på forelesning, til nytte for studentene der og da Hvordan studentene faktisk jobber med emnet Hvordan vi kan legge til rette for din læring….. ITA: Frode inviterte studenter på lunsj til samtale om emnet i påfølgende semester (etter eksamen) Tilbakemeldinger til faglærere som de aldri har fått tidligere ITA: «Teacher lunch» en gang per måned

Utfordringer / oppfølging: Ambisiøst system – krever ressurser Formidling av resultater (til studenter og lærere) – samt dokumentasjon Manglende system for å dele gode erfaringer Kvalitetssikre emnene i en sammenheng inn i kvalitetsrutinene noe om eksternt blikk på emner som ikke er knyttet til bestemte programmer. Rutine for periodisk programevaluering Greier ikke bruke systemet strategisk for helhetsforståelse i lengre perspektiv

Studentoppfølging og læringsmiljø Tall – tableau Varierende Hvilke mål har vi? Hvorfor slutter studentene og når? Arbeidsmengde, obligatoriske oppgaver, semesterkomiteer i STUT igjen Strykprosent på emner tidlig i studiet i sammenheng med søkertall og inntakspoeng Ifi har mange studenter som eg. ikke er programstudenter, videreutvikling av enkeltemnestatusen

Studentoppfølging og læringsmiljø Viktigste tiltakene for å heve kvaliteten på programmet Lokale frafallsundersøkelser Mentorordninger Inkludere studentene mer (eks inn i semesterkomiteer?) Felles programarealer Programseminarene Podcasting av forelesninger

Evaluering av masteroppgaven: Stort sett fornøyde med ordningen Lettelse at veileder er ute av karaktersetting Masterkarakteren er samlet skriftlig og muntlig – hva med muntlig? Må masterkarakteren gis der og da etter muntlig eksamen? -mulig å bli påvirket av situasjonen Verktøy for sensurering av mer tverrfaglige oppgaver

Oppfølging ph.d. Gjennomfører 3. semestersamtaler Har en form for oppstartsmøte hvert semsester (lunsj, seminar el.) Følger opp kandidater som mister studieretten, men ikke systematisk i forkant Samtaleverktøy i liten grad tatt i bruk, de som har prøvd positive, flere har lyst til å prøve. Ifi har mal for prosjektbeskrivelsen før opptak, bla forlanger etisk refleksjon - Solveig ønsker det inn for alle, ta opp i ph.d.-utvalg. Ifi ønsker obligatorisk plagiering-sjekk av avhandlingen, kunne vært interessant med prøveprosjekt.

Programutvikling Emneutvikling: Flere ansatte jobber sammen om emner Ser på emner vertikalt og horisontalt Emnekomiteer møtes på tvers Semesteransvarlige Lokale nettsider om læringsformer, lokale arrangementer/ seminarer Prosjektundervisning Utfordringer med rom som skal tilpasses forskjellige undervisningsformer – flipped classroom, kollokvierom etc…

Programutvikling: Generisk kompetanse: Redde for at studenter ikke møter hvis de må være mer muntlig aktive, tydelig på hva vi krever, forventningsavklaring Synliggjøre i lub’ene – også progresjon fra start til slutt Forskningsetikk på MA + Ph.d, hva med BA? Hva med Ex.phil (kritisk tenkning viktigere enn noen gang)? Forskerskolene ofte gode tilbud Ønsker at MNSES tas tidlig Ønsker obligatorisk skrivekurs a’la Simula Etablere veiviser-side for studenter med gode ideer (innovasjon)

Oppfølging annet: ITS: Utviklingssemesteret: lage emner på 10/20/30 studiepoeng i nært samarbeid med Kjellermiljøet - prosjektoppgaver (IFE, FFI...), diskusjon i STUT hva man kunne tenke seg. ITS: UNIK4000 Technology, innovation and product development – kommunikasjon mellom ITS og Ifi MI: MN har system som gjør at alle kan melde seg opp til så mye de vil. Øker gradvis. MN bør ha regler for hvor mange emner man kan ta, enkeltemnestudenter med aktiv studierett er med fra første opptaksrunde, mekansime for å melde seg av Uheldig for instituttet, men også for studentene som kaster bort en del tid i starten på semesteret før de får bestemt seg. Vi ser på dette.

Spørsmål til gruppediskusjon: Hvordan tenker dere at vi skal følge opp det som nå er blitt presentert? Hva syns dere om dialogmøtene? Hvis dere tenker at dialogmøtene er nyttige; Hvorfor er de det? Er det forberedelsene, selve møtet eller etter møtet? Hvis dere ikke syns dialogmøtene er nyttige; Hva bør/ kan vi gjøre annerledes?