Rådgiversamling 2.november 2016

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Lærlingordningen På vei til læreplass Gro-Hege Stensrud Veiledningssenteret Romerike.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Opplæringskontoret for: MAT- OG SERVICEFAG I SØR-TRØNDELAG.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Velkommen til foreldremøte på Lundehaugen ungdomsskole.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
Rådgiver orienterer… 10. trinn høsten Hva er min jobb som rådgiver på 10. trinn?  Administrere og følge opp elevene i forbindelse med uke 43. 
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Praksisbrev Torun Pedersen
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Alternative utdanningsløp
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utdanningsavdelingen Fagopplæringsseksjonen
Rådgiversamling 2. november 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Regionsamlinger november 2016
YSK TAF YSK 4S`er YSK 4 år skole/ lære 4 år skole/ lære
INFORMASJON 10 KLASSE INNSØKING TIL VGS.
Fellesmøte Fellesmøte.
FORELDREMØTE OM VIDEREGÅENDE SKOLE
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
VELKOMMEN til informasjonsmøte om videregående opplæring
Yrkesfaglig fordypning
Alternative veier til yrkeskompetanse
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Formidling til læreplass 2018
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Ditt valg! Videregående opplæring 2019–2020
Atrå barne- og ungdomsskole
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Gjennomføring etter 5 år
NY STRUKTUR.
Utdanningsavdelingen Fagopplæringsseksjonen
Læring i dag for i morgen.
Presentasjon for Sel kommunestyre
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

Rådgiversamling 2.november 2016 Liv Marit Meyer Petersen Teamleder fagopplæring Utdanningsavdelingen

Temaer Ulike veier til fag-/svennebrev – en repetisjon Formidling til læreplass- søkning og status Arbeid med å få flere læreplasser «4 –årsløpet» - status Påminnelser

ULIKE VEIER TIL FAG-/SVENNEBREV

Dokumenta-sjonsordning Lærling Påbygg4, Fagskole, høgskole Lærekandidat Videregående skole FAGBREV og SVENNEBREV Praksis Kandidat /privatist Kompetansebevis 30 Mnd YSK 1 - 1,5 år Verdiskapning 2 år i lære 3 år i lære 4 år i lære 2 år lære – kandidat Lære Skole/ lærling Praksis + Tverr- faglig eksamen på vg3 nivå 3 år på skole 2 år på skole Grunn –kompetanse 2 år på skole Skole 1 år på skole Dokumenta-sjonsordning Opplæring

Lærling, målsetting fag- og svennebrev Alle fag fra Vg 1 og Vg 2 skal være bestått (2+2 løp) 1+3 og 0+4 løp får tilbud om fellesfag og Vg3 tverrfaglig eksamen i lærefaget på lærlingskolen Bedriften får tilskudd til opplæringen fra fylkeskommunen Lærekontrakten inngås med lærling, lærebedrift og fylkeskommune Lærlingen får lønn Det skal foreligge arbeidsavtale mellom lærebedrift og lærling 2 + 2 3 + 1 4 + 0 2 år i lære 3 år i lære 4 år i lære 2 år på skole 1 år på skole

Fag- og svennebrev med studiekompetanse YSK = yrkes og studiekompetanse YSK TAF YSK 4S`er YSK 4 år skole/ lære 4 år skole/ lære 4 år skole/ lære Færder videregåendeskole TAF. Fag- svennebrev med spesiell studiekompetanse Bedriften har ansvaret for programfag, Tverrfaglig Vg3 Greveskogen videregående skole Fagbrev med generell studiekompetanse. Bedriften har ansvaret for programfag, Tverrfaglig Vg3 Sandefjord videregående skole 4 Sèr Fagbrev med generell studiekompetanse. Har karakterer i programfag

LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetansebevis Det utarbeides en individuell plan tilpasset kandidatens evner og forutsetninger (TLKP) Planen revideres i løpet av læretiden Det er ikke krav til teori Opplæringskontrakten inngås med lærekandidat, lærebedrift og fylkeskommune Lærekandidaten får lønn Lærebedriften får tilskudd fra fylkeskommunen Det skal foreligge arbeidsavtale mellom lærebedrift og lærekandidat 2 + 2 1 + 3 4 + 0 2 år i lære 3 år i lære 4 år i lære 2 år på skole 1 år på skole

Lærekandidat fra grunnkompetanse Gjennomført 2 år grunnkompetanse Tilbud gis i alle videregående skoler i Vestfold 2 år på skole med programfag, faget yrkesfaglig fordypning og kroppsøving lærekandidat 2 år Går opp til kompetanseprøve Kan endres til lærling underveis i læreløpet etter faglig vurdering i samarbeid med skole og PPT Mulig å bygge videre til fullt fag-/ svennebrev som praksiskandidat Kompetansebevis Lærling 30 mnd Lære Kandidat 24 mnd Grunn- Kompetanse 2 år

Fra grunnkompetanse til opplæring i bedrift Fag- /svennebrev Fag-/svennebrev Lærling Lærling 30 mnd Modell 1 Modell 2 Modell 3 Kompetansebevis Lærekandidat 24 mnd Lærekandidat Grunn- Kompetanse 2 år Grunn - kompetanse 2 år Grunn -kompetanse 2 år

Modell 1 2 år på skole med grunnkompetanse 2 år i opplæring i bedrift, Lærekandidat Kompetansebevis. Kompetansebevis Lærekandidat 24 mnd Grunn- Kompetanse 2 år

Modell 2 2 år grunnkompetanse i skole Bestått programfag, starter som lærekandidat Overgang fra lærekandidat til lærling: - Læretiden vurderes individuelt Fellesfagene kan tas på lærlingskolen Alle fag må være bestått før fag-/svenneprøve. Sluttkompetanse, fag-/svennebrev Fag- /svennebrev Lærling Lærekandidat Grunn- Kompetanse 2 år

Modell 3 2 år grunnkompetanse, bestått programfag Lærling, 30 mnd. Grunnkompetanse gir 9mnd godskriving av læretid pr år i lærefaget Fellesfagene kan tas på lærlingskolen Alle fag må være bestått før fag-/svenneprøve. Sluttkompetanse, fag-/svennebrev Fag- /svennebrev Lærling 30 mnd Se vedtak for vurdering av bestått grunnkompetanse godskrives med 9 mnd på Vg1 og 9 mnd på Vg2. vedtak fattet i seksjonsmøte Grunn- Kompetanse 2 år

Veien videre…. Fra Kompetansebevis til fag-/svennebrev Krav til praksiskandidater for å melde seg opp til fag-/svenneprøve; Opplæringslova § 3-5 og forskrift til opplæringslova § 11-12 25% lenger tid enn læretid i faget Bestått Vg3 tverrfaglig eksamen i faget. Tidligere opplæring i videregående skole vurderes i henhold til forskriftene (relevans i faget). Praksisfradrag vurderes i henhold til omfanget i den tilpassede lærekandidatplanen, TLKP. Dvs. vurdering for fradrag av skole og opplæring i bedrift kan ha store variasjoner i antall måneder.

Praksiskandidat privatist Privatist- og dokumentasjonsordning Dokumentere 25% praksis utover normal læretid i faget Får godskrevet tidligere opplæring etter fastsatte regler. Eneste teorikrav er bestått Tverrfaglig Vg3 i lærefaget Oppmelding til Tverrfaglig Vg3 2 ganger pr år av Vestfold fylkeskommune Skjema – Oppmelding til fag-/ svenneprøve for praksiskandidater ligger på vår nettside (vfk.no) Fag-/ svennebrev Praksiskandidat privatist Læretid + 25%

Søkere til læreplass 1. mars 2016 og status pr. 31.oktober Økning i antall som har fått plass 287 sto uten plass 4. august og fikk tilbud om Vg3 fagopplæring i skole(Lærekandidater og kvalifiserte lærlingsøkere) Omtrent samme antall på Vg3 fagopplæring i skole som i 2015 Antall søkere omtrent som i 2015 Fordelingen mellom fagene omtrent som i 2015 Noe nedgang i antall lærekandidatsøkere

Antall søkere 1. ønske med ungdomsrett pr 31.10.16 Årstall dato Brutto søkere Ungdomsrett 1. ønske Fått læreplass Ikke fått plass Annet Trukket, tatt inn på annet ønske Vg3 i skole Antall % 2016 31.10.16 888 546 61,5 161 8 131   14,8 50 5,6 2015 14.10.15 916 495 54 220 24 152 16,6 49 5,3 2014 20.10.14 912 548 60,1 160 17,5 120 13,2 84 9,2

Antall søkere: 1. ønske, UTEN rett, pr. oktober   Bruttotall Søkere ønske, UTEN rett Fått plass i lærebedrift År Dato Antall % 2016 03.10.16 187 60 32,1 2015 14.10.15 251 97 38,6 2014 20.10.14 248 106 42,7

Stort behov for fagarbeidere Den største utfordringen i forhold til mangel på læreplasser er innenfor: Elektrofag (Elektriker, dataelektroniker og automatisering) Teknikk og industriell produksjon (Bilfag lette, Industrimekaniker) Service og samferdsel (IKT –servicefag, Salgsfag og logistikk). Bygg og anleggsteknikk – flest i tømrerfaget uten plass. Ledige læreplasser innenfor, Murerfaget, Rørleggerfaget, Taktekkerfaget, stillas og Ventilasjon – og blikkenslagerfaget. Helse og oppvekst: Det er også en del søkere som ikke har fått læreplass i barne- og ungdomsarbeiderfaget og i helsearbeiderfaget. Naturbruk: noe ledig innen landbruksfag og anleggsgartner Restaurant og matfag: kokk, konditor. Behov innen kjøttskjærer, industriell matproduksjon, butikkslakter m. fl Stort behov for fagarbeidere

Hvordan få flere læreplasser? Bruke «vifta» innen utdanningsprogrammene. Være åpne for å prøve ut andre fag Ca 10% av bedriftene i Vestfold tar inn lærlinger https://www.vfk.no/ https://www.vfk.no/Tema-og- tjenester/Utdanning/Larlinger-i-Vestfold/ https://utdanning.no/

Hvordan få flere læreplasser? Større bedrifter og kommuner kan ta inn lærlinger og lærekandidater i flere fag Yrkesfaglig fordypning (YFF) - veien til læreplass! «Det gylne faget» Ny forskrift med virkning fra 01.08.16 http://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/finn- lareplan/yrkesfaglig-fordypning/ Ny samfunnskontrakt – arbeidsgruppe har startet arbeidet Lærlingstafett

«4 – årsløpet» Skolenes utvidede ansvar

Status Større bevissthet og fokus på en helhetlig opplæring- bedre overganger Økt forståelse for at YFF(yrkesfaglig fordypning) faget er viktig for å få læreplass Elevene uten læreplass møter på avgiverskolen ved skolestart. Skolen har god oversikt og kontroll på elevene Søkerne kartlegges og tilbys kvalifiseringskurs og Vg3 fagopplæring i skole Oppfølging og veiledning av lærlinger/lærekandidater i frittstående bedrifter

Bedre samarbeid og deling mellom skolene Systematisk samarbeid med opplæringskontorene Nettverksmøter 4 g i året mellom OK kontorer, skolene, OT, PPT, RPHO, utdanningsavdelingen Skolekontakter skole og fagopplæring Viktig at OT er en del av skolen Viktig at skolene har næringslivskoordinatorer

Utfordringer Endringene Ny samarbeidsformer Implementering av rutinen i skole, verksted/lærer, lærebedriftene «Å være i prosess» Følge rutinene som er utarbeidet

Fag- og yrkesopplæring- aktørene Hvor var vi? Skole Fagopplæring opplæringskontor Bedrift/

Fag- og yrkesopplæring- aktørene Vi er på vei….. Skole Bedrifter /opplærings kontorer Fagopp læring

Minner om…. FOB (full opplæring i bedrift) bør ha tilknytning til bedrift når de søker OKTAV avtalen De som er elever i AHT (arbeidsliv) kan få lærekandidatplass i OKTAV bedrifter