Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling 09.12.16.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Orientering om søking til skole og læreplass
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Lærekandidatordningen
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rådgiversamlingen høsten 2009
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Inntak Inntakskalender 2015
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Rådgiversamling OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole Sigurd Vabekk Hjelle Solveig Ljødal.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Hvordan møter vi elever med utfordringer? 1 Overgangen fra ungdomskolen. 2 Tiltak i skolen.
Rådgiversamling i Vrådal nov
LUS UKE Informasjon fra rådgiver. Hvilke rettigheter har elever som går ut av grunnskolen Inntak på Vg1 på ett av tre prioriterte utdanningsprogram.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Lærekandidatordningen
Quality Hotel Klubben 2. november 2016 Velkommen!
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Læreplass Torbjørn Håmsø
Formidling til læreplass 2018
Velkommen til Laksevåg videregående skole
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling 09.12.16

Hva er erfaringene for inneværende år? De fleste som søker med vedlegg 01.mars får god tilrettelagt undervisning Det er en stor nedgang i antall elever med enkeltvedtak om spesialundervisning De fleste som har enkeltvedtak om spesialundervisning i vgs. har målsetting grunnkompetanse De videregående skolene er gode på tilrettelegging ut i fra den enkelte elevs behov, de er fleksible, tilrettelegging endres underveis i året, en del har begynt å bruke intensive kurs innen spesifikke tema Noen skoler har egne læringsverksteder – kartlegger, tester - Logos, igangsetter tiltak og kurs rettet mot den enkelte

Erfaringer viser at skolene er gode til å se den enkelte! Elever fra ungdomsskolen føler seg sett og ivaretatt – og mye av dette skyldes møter utover våren på den enkelte skole (1.ønskeskole). Vgs har gode planer for TPO og hva de kan tilby elevene. Erfaringer viser at elevene ikke ønsker å være i grupper Elevene ønsker tilrettelegging inne i klassen og sosial tilhørighet I yrkesfag er det små klasser og de fleste elevers behov imøtekommes innenfor klassen Alle elever som har hatt spesialundervisning i ungdomsskolen og som søker med vedlegg blir kalt inn til samtale på 1. søkerskolen for en gjennomgang av behov for tilrettelegging

Søknad om fortrinnsrett til Vg1, søknadsfrist 01 Søknad om fortrinnsrett til Vg1, søknadsfrist 01.februar §6-17 (Vg1) og § 6-30 (Vg2/Vg3): fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne Totalt 30 stk som ble tilmeldt fra kommunene 01.10.16 til Vg1. Noen ble sendt tilbake pga feil paragraf. 1 § 6-15 – denne er blitt oversendt PP-tjenesten for en vurdering. Den er under arbeid

§ 6-17/ § 6-30 – Søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne Disse tilmeldes Fylkeskommunen allerede i oktober, skolen får papirene tidlig og elevene blir godt ivaretatt etter innsøking. Dette gjelder primært elever som skal ha et tilbud videre innen et dagsenter eller vernet arbeid Elevene er ofte på besøk på skolene i forkant av innsøking/inntak og tilbudene som blir gitt er ofte avklart tidlig Sakkyndig vurdering om behov for spesialundervisning foreligger stort sett før sommeren Meldingene/søknadene oversendes til PP-tjenesten, og blir påbegynt i samarbeid med skolene etter søknadsfristen. Vedtak om inntak fattes i løpet av april.

§ 6-22: søkere med behov for spesialundervisning og som mangler vurdering med karakter i over halvparten av fagene Søknadsfrist 01.februar 1. ønskeskolen kaller inn til et møte i løpet av februar - mai med elev, foresatte, avgivende skole, PP-tjeneste (FK) , kommunal PP-tjeneste og ev. andre samarbeidspartnere for å bli kjent og å se hvordan opplæringen skal tilrettelegges Opplæringsmålet vil i hovedsak dreie seg om grunnkompetanse, men full kompetanse drøftes PP-tjenesten (FK) utarbeider en sakkyndig vurdering om behov for spesialundervisning § 5-1 som gjelder for Vg1.Sakkyndig vurdering skal være ferdig utarbeidet etter at inntaket er foretatt Enkeltvedtak om spesialundervisning fattes med bakgrunn i sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten (FK) Disse elevene blir automatisk registrert i PP-tjenesten og det er ikke behov for henvisning.

§6-35 (Vg2/Vg3): Søknad om individuell behandling for søkere som har enkeltvedtak om spesialundervisning og planlagt grunnkompetanse For søkere som har enkeltvedtak om spesialundervisning og som på bakgrunn av innholdet i vedtaket ikke har vurdering med karakter i flere fag og som følger et planlagt løp mot grunnkompetanse Skolen innkaller til møte i løpet av desember/januar med elev, foresatte og PP-tjenesten I møtet avklares innsøking til neste skoleår, samt avklarer hvilket behov eleven har for tilrettelegging/spesialundervisning PP-tjenesten (FK) utarbeider ny sakkyndig vurdering om behov for spesialundervisning § 5-1 som gjelder for Vg2/Vg3, denne skal være ferdig utarbeidet 01.juni Alle elever som går for grunnkompetanse skal være registrert i PP-tjenesten

Den videregående opplæringen skal føre fram til studiekompetanse, yrkeskompetanse eller grunnkompetanse Oppll. § 3-3 Grunnkompetanse er et løp som tar utgangspunkt i de fagene eller deler av fagene som eleven kan mestre. Når opplæringen avsluttes får de et kompetansebevis som forteller hvilke deler av fagene eleven har oppnådd kompetanse i. Organisering: Elevene kan følge hele læreplanen i noen fag (ikke alle) Elevene kan følge deler av læreplanen i alle eller i noen fag Elevene kan ta hele eller deler av opplæringen utenfor skolen, f.eks. ved en bedrift. Som et alternativ til lærling kan de bli lærekandidater og få kompetansebevis innen et avgrenset område istedenfor fagbrev.

Grunnkompetanse (avvik fra læreplanen) er et individuelt løp som skal tilpasses den enkeltes behov. For å avvike fra læreplanen (følge deler av fag eller kutte ut fag) og å ha en planlagt grunnkompetanse, skal PP-tjenesten vurdere dette i sakkyndig vurdering. PP-tjenesten har som sakkyndig instans, ansvar for å foreta en helhetlig vurdering/utredning av eleven ut fra den dokumentasjonen som kan skaffes. Utgangspunktet for utredningsarbeidet: Kontakt/samarbeid i forkant av henvisningen er en svært viktig del av utredningsarbeidet Henvisning til PP-tjenesten En god pedagogisk rapport med informasjon og vurdering av eleven og opplæringssituasjonen, og en begrunnelse for hvorfor skolen mener eleven trenger spesialundervisning (avvik fra læreplanen), hva er blitt gjort i forarbeidet og en evaluering av tiltak som er igangsatt Kartlegging/utredning og vurdering. Det er en helhetlig vurdering basert på utredning av elevens læreforutsetninger, informasjon fra skole/elev/foresatte/samarbeidspartnere og observasjon i læringsmiljøet. Man skiller mellom planlagt og ikke planlagt grunnkompetanse. Den planlagte er den hvor skolen tilpasser opplæringen til den enkelte og har et mål for sluttproduktet. Ikke planlagt grunnkompetanse er der hvor eleven ikke får vurdering med karakter og dermed ikke et vitnemål (kompetansebevis).

§ 6-25 (Vg1) og § 6-38 (Vg2/Vg3): søkere som av andre særlige grunner må behandles individuelt – Vilkåret er at det må foreligge tungtveiende grunner, og at søkeren må ha særlige behov for dette. Behov for spesialundervisning er ikke et vilkår. Disse elevene skal i utgangspunktet ikke PP-tjenesten påbegynne før etter en utprøving etter skolestart PP-tjenesten FK har en tett dialog med de fleste skoler omkring disse elevene Elever som søker innen denne paragrafen og har karaktervurderinger vil ikke kunne gå for grunnkompetanse ved oppstart – de må prøves ut i vgs og det må utredes et behov for overgang til grunnkompetanse

Elever fra sosialmedisinske institusjoner/søkere bosatt i sosialmedisinske institusjoner (SMI-skolen): 1. ønskeskolen kaller inn til et møte i løpet av februar-mai med elev, foresatte, avgivende skole, PP-tjeneste (FK) og ev. andre samarbeidspartnere for å bli kjent og å se hvordan opplæringen skal tilrettelegges Det vil være viktig å avklare tilretteleggingsbehov og oppfølging som gjelder fra skolestart i samarbeid med rådgiver ved SMI-skolen Det vil være aktuelt med møtevirksomhet etter skolestart og behov for at rådgiver ved SMI-skolen deltar på disse møtene Det er utarbeidet egne rutiner for elever i vgs som har et tilbud eller ønsker et tilbud ved SMI-skolen

Lærlinger/lærekandidater: for elever i Vg2/Vg3 som søker seg ut i lære Skolen må vurder behovet for ekstraordinære midler i læretiden. Elever som har behov for oppfølging i læretiden skal søke i Vigo 01.februar De elever som ikke allerede er henvist PP-tjenesten: Merk rutinen: Hvis det vurderes et behov for ekstraordinære midler må elevene henvises PP-tjenesten før 01.februar. PP-tjenesten må da inviteres inn til møte med skolen og eleven for å avklare behovet før henvisning. Dette er en viktig avklaring. Flere elever blir henvist og hvor informasjonen er for dårlig. Viktig at rutinene følges. Innenfor denne gruppen har det vært mye uavklart og mange vurderinger om behov er blitt endret i løpet av våren.