Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Advertisements

Mestring og forebygging av depresjon
Livsstilsendring Telemark Rehabiliteringssenter
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Sammenhengen mellom somatisk sykdom og psykiske traumer hos barn
Dette er Raskere tilbake
RVTS –Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging. Spesialrådgiver Elsbeth Jacobs.
Pilotprosjekt: ”Fysisk aktivitet som behandlingsmetode i ettervern og i poliklinisk behandling av personer med rusrelaterte problemer og psykiske lidelser”
4 leveregler (og relativ dødsrisiko=RR) Spis sundt RR død: 0,77 Mindre alkohol RR død: 0,78 Røykestopp RR død: 0,65 Vær fysisk aktiv RR død: 0,63 Alle.
Mestring og forebygging av depresjon
Scandinavian Sarcoma Group
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Derfor er fysisk aktivitet viktig for den psykiske helsa
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Kognitiv terapi i praksis med fokus på depresjon Innlegg på psykiatriveka 2016 Egil W. Martinsen.
Sammen om mestring Tverrfaglig samarbeid Reidar Pettersen Vibeto Korus Sør.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
PSYKOLOGISKE MEKANISMER VED UTREDNING OG BEHANDLING AV LANGVARIG SMERTE Heidi Trydal Psykologspesialist Smertesenteret, St Olav Nasjonalt kompetansesenter.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
MILJØTERAPI VED DEPRESJON KONSTITUERT AVDELINGSSYKEPLEIER HILDE KJØNIGSEN ALDERSPSYKIATRISK AVDELING, VARDÅSEN, POST B-NORD.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Hvordan håndterer vi og behandler pasientens adferd?
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Psykisk helsearbeid i lokalpolitikken i Bergen Bjarte Bønes Bruntveit, leder Hordaland lokalavdeling.
HANDLINGSPLAN FOR TRIVSEL VED SOLÅS SKOLE. Formålet med planen Øke trivselen Motarbeide mobbing Oppdage mobbing tidlig Stanse mobbing tidlig.
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
Kari Johnsen, ass.lege med.avd, VAS. HVILKE SYKDOMMER KAN FORVEKSLES MED DEMENS ?
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Kapittel 9: Merkefølelser
Kapittel 7 Læring.
Mer informasjon: diameta.no
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
- Ta kontakt med kursledere:
Målprosesser Uke 2.
TA STYRING! FRISKLIVSKURS
MediYoga på Pusterommet - en metode for stressmestring
Verdensdagen for psykisk helse
Klin.spes., sykepleier Helen Kvalheim
Årshjul for kommunikasjon
Bruk av kasusformulering i kartlegging av gravide i BUP Hege Syversen Smerud, Akershus Universitetssykehus, Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk,
Fra idé til publikasjon
Velkommen til foreldremøte
Kapittel 11 Læringsteori.
Strategiske kostnadsdrivere
Moderne psykologi.
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
Kognitiv terapi ved utmattelse Psykolog Torkil Berge Gamle Logen 13
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Å måtte ta et skritt unna
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Alkoholikeren og første linje tjenesten
Verktøykassen for lungerehabilitering
Målprosesser Uke 2.
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Føre var – det lønner seg!
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo Hvordan forholde seg til langvarige smertetilstander? Tips til fastlegen. Trygdemedisinsk kurs Hamar 13. september 2017 Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo

Smerter Akutte smerter har en fysisk årsak og behandles med fysiske metoder Langvarige smerter har sammensatte årsaker og kan sjelden behandles med medikamenter Terapeutisk er det mer å hente på å arbeide med vedlikeholdende faktorer enn å lete etter mulige årsaksfaktorer

Langvarige smerter Rammer mange mennesker Stort subjektivt ubehag Opptrer ofte sammen med angst og depresjon

Behandling av langvarige smerter Smertebehandling innebære ikke å forsøke å fjerne smerter – men å øke funksjon og livskvalitet på tross av smerter Realistisk behandlingsmål: Ikke smertefrihet, men å kunne gjøre det jeg ønsker på tross av smerter Komme fra: Smertene har meg og smertene bestemmer – til jeg har smerter men jeg bestemmer

Kognitiv terapi Psykiske og psykososiale plager påvirker hele mennesket: Tanker Følelser Kroppsreaksjoner Atferd

Kognitiv terapi Kroppssymptomer: Kan ikke påvirkes direkte Følelser: Kan ikke påvirkes direkte Tanker kan bevisstgjøres, og det kan stilles spørsmålstegn ved gyldigheten eller hensiktsmessigheten av dem Atferd kan endres

Atferd ved langvarige smerter Isolasjon Tilbaketrekning Passivitet Inaktivitet Unngår aktiviteter Ser ikke sammenheng mellom atferd og mental tilstand

Denne atferden bidrar til å vedlikeholde funksjonstap og smerter Terapeutisk: Prøve å få til atferdsendring Atferdsaktivering: Komme i gang med aktiviteter – helst aktiviteter som kan gi glede Teste ut katastrofetanker ved bevegelsesfobi (fear avoidance) og lete etter mer funksjonelle tanker

Psykologiske faktorer Ved langvarige smerter er psykologiske forhold vedlikeholdende eller opprettholdende faktorer – ikke årsaksfaktorer

Konklusjon Langvarige smerter er plagsomme og svekker funksjonsevne og livskvalitet Kognitiv terapi - herunder fysisk aktivitet - er en fornuftig tilnærming for å nå et realistisk behandlingsmål: Bedre funksjon og livskvalitet på tross av smerter