Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark Veikartet Kompetansenettverksmøte Telemark 06.11.15 Bettina E Lindstad
Morgendagens omsorg Morgendagens omsorg Bettina E Lindstad
Velferdsteknologi = virkemiddel Økt bruk av velferdsteknologi er ikke et mål i seg selv. Det er et virkemiddel for å realisere viktige verdier for brukere og tjenestene De aller fleste ønsker å bo hjemme lengst mulig – tryggest mulig Alle ønsker å mestre eget liv – lengst mulig Vi trenger å bruke medarbeiderne der de trengs mest Bettina E Lindstad
Tjenesteinnovasjon Tjenesteinnovasjon = Tjenestedesign Gevinstrealisering Forankring Bettina E Lindstad
Innovasjon «En idé kan ikke kalles innovasjon før den er realisert og skaper verdi i folks liv og i organisasjonen» Bettina E Lindstad
Veikartet www.samveis.no Bettina E Lindstad
1 Før du starter Hensikten med denne fasen er å definere kommunens utfordringsbilde, og sikre at organisasjonen forstår hvorfor endring er viktig og nødvendig. Bettina E Lindstad
2 Innsikt og idé Hensikten med fase 2 er å skaffe dybdeinnsikt i faktiske behov hos brukere, ansatte og organisasjonen, og utarbeide et overordnet målbilde for den fremtidige tjenesten. Bettina E Lindstad
3 Utvikling, utprøving og evaluering Hensikten med fase 3 er å utvikle forløpet fra å være en overordnet idé til et ferdigstilt tjenestetilbud. Bettina E Lindstad
4 Overgang til drift Hensikten med denne fasen er å sikre at ny løsning integreres i drift på en god måte, og få de ansatte med på endringsreisen Bettina E Lindstad
5 Ny praksis I denne fasen er det viktig å holde fortsatt fokus på gevinstrealisering for å sikre at dere oppnår ønsket verdi for brukerne, pårørende og kommunen. Gevinstrealisering skjer ikke av seg selv, og tar ofte flere år. Bettina E Lindstad
Veikartet http://www.samveis.no/ Bettina E Lindstad