VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
Oppgave – «to løgner og En sannhet» Skriv ned tre påstander om deg selv. To av dem er løgn og en av dem er sant. - Ca. 2 min. Les deretter opp, en og en, av dine påstander høyt og så skal de andre gjette hva som er løgn og hva som er sant. - Ca. 2 min. per person.
Evaluering skoleåret 2015 - 2016
Spre det gode budskap Videokonferanse Volda vgs 15. mars 2016 Rådgiverkonferanse 21. april 2016 VIP makkerskapsseminar 28. april 2016 Frei ungdomsskole 26. mai 2016 Surnadal vgs 16. august 2016
Skoleåret 2016 - 2017 MEN
Variabler hvert år Ny elevgruppe – endring hvert år! Nye kontaktlærere Klassesammensetningene
Erfaringer fra 2016 - 2017 Innføring av strukturen, det enkleste i klassene og hos kontaktlærerne. Relasjonen til medelever og læreren den største utfordringen.
Øke elevenes Relasjonskompetanse Relasjonskompetanse: Ferdigheter, evner, kunnskaper og holdninger som etablerer, utvikler, reparerer og vedlikeholder relasjoner mellom mennesker (Spurkeland 2012) 3 overordnede dimensjoner: Menneskeinteresse Tillit Emosjonell modenhet Hele mennesket
Revitalisering av makkerskapet Mer fokus på relasjonsbygging Flere definerte relasjonsoppgaver Tydeligere makkerkontrakter Tettere lederstøtte og oppfølging Evaluering i juni 2017
Forskningsstudie NTNU – M&R Alle 12 skolene blir forsket på i løpet av skoleåret gjennom spørreskjema til elevene 3 ganger. Spørsmålene vil omhandle: fravær, frafall, ensomhet og psykisk helse. Datainnsamling 1 – rett etter igangsetting Datainnsamling 2 – rett etter fullført tiltak Datainnsamling 3 – noe tid etter fullført tiltak.
Konklusjon etter 1 ½ år DET ER ITJNÅ SOM KJEM TÅ SEG SJØL … Å itjnå likar vart det da alfabete kom Æ spikulert så tanken vart både tynn og tom D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl Å tallrekka va ennja vær med brudden brøk Å ja, lærarn min kom å bøyd sæ over mæ å sa D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl ( Vømmlingen 1975 - Vømmøl Spellmannslag)
Videreutvikling av makkerskapet Fagmakker VG2 UOY-/motivasjonsmakker VG3
Hvorfor FAGMAKKER? Videreføre og videreutvikle det gode fundamentet knyttet til klasseledelse, trygt læringsmiljø og økt læringsutbytte innarbeidet i klassene gjennom VIP makkerskap.
Hvorfor en fagmakker Høyere krav til ny fagkompetanse i VG2. Nye selvvalgte fag – programfag. Støttende relasjoner: Skape trygghet i møte med nye elever. Alle har en naturlig arbeidsmakker ved siden av seg. Arbeidsgrupper er allerede etablert i klasserommet. Elevinvolvering.
UOY-/motivasjonsmakker …
Lykke til videre