VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
På vei mot ny utviklingsplan
KLASSELEDELSE.
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Overgangsprosjektet NY GIV
Identifisering og håndtering av saker
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Mosjøen Kurt Henriksen1 Mosjøen videregående skole studiested Kippermoen BRUA.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Velkommen til et nytt skoleår!
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Slåtthaug ungdomsskole
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
A-team Positivt læringsmiljø for alle elever i Oppegård Kommune Et samarbeidsprosjekt mellom Alternativ Opplæring (AO) og PPT, august 2014.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Velkommen til Rælingen vgs Møte med foresatte torsdag
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
VIP-Makkerskap ved AVGS Erfaringer i Elevtjenesten Ungdata Videregående skole i Kristiansund Forskning - Sintef/NTNU 2014 HVORFOR.
Opplæring i VIP-makkerskap
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
V E L K O M M E N! Lundehaugen ungdomsskole 30. august 2017
Dag Brustad, Eikeli videregående skole, 19. mai, 2015
Velkommen til foreldremøte Vg1 onsdag 13. september 2017
FORELDREMØTE NYTT 8.TRINN
Pedagogisk profil Å bidra til at elevene skal kunne realisere sitt potensial Vurdering for læring Mer enn en tallkarakter: råd om hvordan man kan forbedre.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Relasjonskompetanse DEL 2
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Skolemakkerskap (eller VIP-makkerskap)
Skoleruta 2016 – 2017 Elever - Mindre grupper
Internasjonalisering ved Eikeli vgs.
Velkommen til August 2017.
VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…
Aktiv skolestart skoleåret 2017 / 2018
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Læreplass Torbjørn Håmsø
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Velkommen til Skøyenåsen skole !
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Foreldremøte 10.trinn
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Høstrapport – tall og statistikk
Møte for foresatte Vg
Velkommen til foreldremøte, 28. februar
Studiespesialisering
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

VIP-Makkerskap ved AVGS – år 2…

Oppgave – «to løgner og En sannhet» Skriv ned tre påstander om deg selv. To av dem er løgn og en av dem er sant. - Ca. 2 min. Les deretter opp, en og en, av dine påstander høyt og så skal de andre gjette hva som er løgn og hva som er sant. - Ca. 2 min. per person.

Evaluering skoleåret 2015 - 2016

Spre det gode budskap Videokonferanse Volda vgs 15. mars 2016 Rådgiverkonferanse 21. april 2016 VIP makkerskapsseminar 28. april 2016 Frei ungdomsskole 26. mai 2016 Surnadal vgs 16. august 2016

Skoleåret 2016 - 2017 MEN

Variabler hvert år Ny elevgruppe – endring hvert år! Nye kontaktlærere Klassesammensetningene

Erfaringer fra 2016 - 2017 Innføring av strukturen, det enkleste i klassene og hos kontaktlærerne. Relasjonen til medelever og læreren den største utfordringen.

Øke elevenes Relasjonskompetanse Relasjonskompetanse: Ferdigheter, evner, kunnskaper og holdninger som etablerer, utvikler, reparerer og vedlikeholder relasjoner mellom mennesker (Spurkeland 2012) 3 overordnede dimensjoner: Menneskeinteresse Tillit Emosjonell modenhet Hele mennesket

Revitalisering av makkerskapet Mer fokus på relasjonsbygging Flere definerte relasjonsoppgaver Tydeligere makkerkontrakter Tettere lederstøtte og oppfølging Evaluering i juni 2017

Forskningsstudie NTNU – M&R Alle 12 skolene blir forsket på i løpet av skoleåret gjennom spørreskjema til elevene 3 ganger. Spørsmålene vil omhandle: fravær, frafall, ensomhet og psykisk helse. Datainnsamling 1 – rett etter igangsetting Datainnsamling 2 – rett etter fullført tiltak Datainnsamling 3 – noe tid etter fullført tiltak.

Konklusjon etter 1 ½ år DET ER ITJNÅ SOM KJEM TÅ SEG SJØL … Å itjnå likar vart det da alfabete kom Æ spikulert så tanken vart både tynn og tom D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl Å tallrekka va ennja vær med brudden brøk Å ja, lærarn min kom å bøyd sæ over mæ å sa D e itjnå som kjæm tå sæ sjøl ( Vømmlingen 1975 - Vømmøl Spellmannslag)

Videreutvikling av makkerskapet Fagmakker VG2 UOY-/motivasjonsmakker VG3  

Hvorfor FAGMAKKER? Videreføre og videreutvikle det gode fundamentet knyttet til klasseledelse, trygt læringsmiljø og økt læringsutbytte innarbeidet i klassene gjennom VIP makkerskap.

Hvorfor en fagmakker Høyere krav til ny fagkompetanse i VG2. Nye selvvalgte fag – programfag. Støttende relasjoner: Skape trygghet i møte med nye elever. Alle har en naturlig arbeidsmakker ved siden av seg. Arbeidsgrupper er allerede etablert i klasserommet. Elevinvolvering.

UOY-/motivasjonsmakker …

Lykke til videre