Veileder i interkommunalt IKT-samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk,
Advertisements

Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Outsourcing av forretningsprosesser – muligheter og fallgruver
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Generelt om Randaberg Kommunen
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
8 Mål og strategier Påstandene:
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Værnesregionen(VR) Stjørdal, Malvik, Selbu, Frosta, Meråker, Tydal
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Felles anskaffelse av LMS
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Oppsummering av FOU - prosjekt
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
EArkivsamarbeidet Administrasjon OAIS beskrivelse av funksjonsområdet –Tjenester og funksjoner som er nødvendig for kontinuerlig å administrere de øvrige.
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL. SAMARBEIDSAVTALEN. Seminar
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Trondheim MIDTRE NAMDAL REGIONRÅD FLATANGER, FOSNES, NAMDALSEID, NAMSOS, OVERHALLA Trondheim KOM SAMMEN Konferanse om interkommunalt.
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Oversikt over folkehelsen – muligheter og utfordringer
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
1 Gjermund Lanestedt Rådgivernettverk - samling april 2002 Rådgivernettverk - utgangspunkt, rammer og forutsetninger Gjermund Lanestedt Programkoordinator.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Utfordringer i Samhandlingsreformen Erfaringer fra prosjektet “Digitale Fosen” Samfunnsdagen august 2011 Hans Donali Tilset - Studio Apertura.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Hva er prinsippene i modellen
Oppsummering av FOU - prosjekt
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Kvalitetskommuneprogrammet
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
KNUTEPUNKT SØRLANDET: SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Veileder i interkommunalt IKT-samarbeid
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Faglig arena Arkivverket
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
utfordringer i en ny region
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Veileder i interkommunalt IKT-samarbeid Mars 2006 Om veilederen: Dokumenterte erfaringer fra prosjekter i Høykom-porteføljen er samlet. Referansegruppe av kommuner har gitt viktige innspill. Viktige fellestrekk og erfaringer er systematisert. Tilgjengeliggjort erfaringer og kunnskap i brosjyre og i nettstedet www.iktsamarbeid.no Dette er en start. Veilederen kan forbedres og videreutvikles med flere erfaringer fra nye samarbeid …

Bakgrunn – virkemiddel i fornyingsarbeidet Bl.a. Innen Høykom-porteføljen finnes mange eksempler på regionalt/inter-kommunalt samarbeid om: Bredbåndsetablering og nettdrift Drift av basis IKT-funksjoner Anvendelser knyttet til andre støttefunksjoner og til kjerneområder Etter hvert mye erfaring (selv om de færreste samarbeid har lang historie) – men lite erfaringsspredning. Kommuner under press: voksende digital kompetanse hos brukerne; økt service- og brukerorientering; digitalisering av arbeidsprosesser og bruker-dialog; IKT stadig mer ”forretningskritisk”; behov for profesjonalisering av kommunenes IKT-funksjoner Interkommunalt IKT-samarbeid som virkemiddel i fornyingsarbeidet. Problemstilling: hvordan utnytte foregangskommunenes erfaringer? Interkommunalt IKT-samarbeid som en smart strategi, i sær for små kommuner. FAD og KS: ønskelig med flere samarbeid. Initiativ til en veileder og en konferanse, som egnede virkemidler for å spre erfaringer og stimulere til flere samarbeid.

Hovedproblemstillinger knyttet til IKT-samarbeid Kommuner som vil inngå samarbeid, må stille seg følgende spørsmål: Hvorfor: Motivasjon/argumentasjon for samarbeid Hvem: Hvem skal en samarbeide med? Hvem skal delta i prosessen? Hva: Ambisjonsnivå - hva skal oppnås? Hvordan: Type prosess? Forankring. Organisering av samarbeidet Hva så: Gevinstrealisering. Videreutvikling: en dynamisk prosess.

Hvorfor IKT-samarbeid? Få til å etablere infrastruktur Kunne tilby krevende IT-tjenester Mulighet for tjenestesamarbeid og arbeidsdeling Strategiske gevinster Regional identitet Økt kvalitet Mer robust IT-drift tjenestekvalitet Høyere Lavere innkjøpskostnad (større volum) Rimeligere IT-drift (stordrift) Reduserte kostnader Utgangspunkt

Ulike tilnærminger Ovenfra og ned Bredt anlagt samarbeid, strategisk orientert ”Instrumentelt” syn på IKT-funksjonene Ett samarbeidsområde Smalt anlagt; strategisk - som en ”demonstrator” Drevet av ildsjeler på ett område Nedenfra og opp Typisk drevet av IT-ansvarlige Pragmatisk; ”vi begynner, og ser hva vi får til sammen...”

Avgjørende for valg av samarbeidsmodell Behov for politisk styring Ønske om struktur, ryddighet og gjensidig forpliktelse/langsiktighet Forhold til markedet utenfor samarbeidet De berørte ansattes rettigheter Tidsperspektiv (Kortsiktig) ad hoc samarbeid, ”pilot”, vinne erfaringer/en ting om gangen; Langsiktig men begrenset samarbeid; Omfattende og lansiktig samarbeid med sterk regional visjon; (Kortsiktig) samarbeid og samordning som oppryddingsøvelse på vei til felles outsourcing til markedsaktør Partnerskap / prosjektsamarbeid Vertskommune- samarbeid IKS AS KL §27 Lokal forankring/ styring Struktur, forpliktelse, ryddighet

Samarbeid om tjenesteproduksjon Modellvalg I praksis mange alternativer og muligheter for å kombinere (juridiske) modeller, for eksempel slik: Prosjektbasert samarbeid Funksjonssamarbeid Samarbeid om tjenesteproduksjon Verts- Kommune KL §27 Outsourcings- partner (AS) Drift av et fagsystem Drift av enkeltsystem IKS Drift av basis IT-ressurser Kommunalt eid AS Kommunikasjonstjenester

Forutsetninger og suksesskriterier I Ift samarbeidets utgangspunkt: Tradisjon for samarbeid mellom partene er ofte en fordel. Regional forankring og identitet viktig - Regionrådet kan være en sentral aktør. Lokal forankring nødvendig – både politisk og administrativt. God (bredbånds)infrastruktur mellom kommunehusene er nødvendig. Egalitet i samarbeidet: alle deltakere må oppnå gevinster. Det må være enighet om ambisjonsnivå. Samarbeidet bør ha fokus på konkrete samarbeidsområder og gevinster hele veien. Samarbeidsetableringen er krevende. Aktørene må ha vilje og evne til å gjennomføre. Ift. prosessen: Ryddige og åpne prosesser er viktig. Det er viktig løpende å forankre og involvere (alle berørte parter). Den enkelte kommune bør lære av de (samarbeidsparter) som gjør det bedre, harmoniser strategier, og sett kjepphester på stallen. Ha med tilstrekkelig fagkunnskap i planleggingen.

Forutsetninger og suksesskriterier II En god prosjektmodell er nødvendig. IKT-samarbeid utfordrer viktige områder som datasikkerhet og personvern. Involver Datatilsynet gjennom hele prosessen. Sørg for avklarte samarbeidsprinsipper, for eksempel hvordan lokaliserings-spørsmål skal håndteres. Søk råd fra de som har gjort det før. Ift valgene og beslutningene: Sørg for at partene opprettholder bestillerkompetansen i den nye modellen. Tydeliggjør de ulike rollene og hva de innebærer. Beskriv gevinstene, men undervurder ikke kostnadene. Vær bevisst på regelverkene og implikasjonene. Ift den løpende driften av samarbeidet: Behold ryddigheten i rollene eier-bestiller-utfører. Sørg for ryddige prinsipper for kostnadsfordeling. Etabler klare bestillingsrutiner, håndtering av leveringskvalitet (SLA-avtaler) og sanksjonsmekanismer. Sørg for læring: evaluer samarbeidet regelmessig.