Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet og partsinnsyn
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Regler om offentlighet og åpenhet
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
3 Marius Stub.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2015 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Offentlige anskaffelser 8 Forvaltningsloven og offentleglova mm – betydningen for anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 6 Gjennomføring av konkurranser høst 2016 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Innsyn og adgangsbegresning
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Offentlige anskaffelser 10 Rammeavtaler
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlige anskaffelser Gjennomføring av konkurranser høst 2017
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2017
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
Erfaringer med bruk av NS 8435
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Arkivsjef Grete Gavelstad
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Konkurranse med forhandling
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Offentlige anskaffelser 9 Forvaltningsloven og offentleglova mm – betydningen for anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning

Forvaltningslovens anvendelse Forvaltningsloven og anskaffelsesregelverket har forskjellig virkeområde Forvaltningsloven (fvl.) gjelder for forvaltningsorganer jf. fvl. § 1  - dvs. for stat, kommuner og fylkeskommuner uavhengig av hva de faktisk driver med Forvaltningsloven gjelder i en viss utstrekning også for egne rettssubjekter som er opprettet eller eid av stat eller kommune - ut fra en helhetsvurdering - et viktig element i vurderingen er hva selskapet faktisk sett driver med og markedssituasjonen - forholdet til forvaltningsloven kan være regulert i særlov En del av kommunen

Særlig om enkeltvedtak og anskaffelser Forvaltningslovens regler om enkeltvedtak gjelder når det treffes enkeltvedtak, helt uavhengig av valg av organisasjonsform, se siste setning i fvl. § 1 Tildelingsbeslutninger i en anskaffelsesprosess er som hovedregel ikke enkeltvedtak, jf. bl. a. forarbeidene til anskaffelsesloven av 1999 (NOU 1997: 21 s. 129-130) og Klubben-saken nevnt foran Det betyr at reglene i fvl. kapittel IV-VI normalt ikke gjelder i anskaffelsesprosesser, jf. fvl § 3 Flere typer tildeling av tjenestekonsesjoner er enkeltvedtak (utøving av offentlig myndighet) Regelsettene enkeltvedtak og anskaffelsesreglene skal derfor i noen situasjoner kombineres Eksempel - Etter yrkestransportlova (lov 2002-06-21 nr. 45) § 8 skal det benyttes konkurranse ved tildeling av rutekonsesjoner og bestemmelsen henviser til anskaffelsesregelverket, tildeling av en rutekonsesjon er et enkeltvedtak En del av kommunen

Veiledningsplikten i forvaltningsloven og offentlige anskaffelser Reglene om informasjonsplikt og veiledningsplikt i fvl. § 11 har noe begrenset betydning i anskaffelsessaker, jf. likebehandlingsprinsippet i loa § 4 mv. og forhandlingsforbudet ved anbudskonkurranser Se Rt. 1998 s. 1951 (Klubben) (Obs denne dommen er avsagt før anskaffelsesregelverket regulerte anskaffelser under terskelverdiene/uprioriterte tjenester, men dette poenget er like relevant) En del av kommunen

Habilitetsregler 1 Forvaltningslovens regler om habilitet gjelder for organer som er omfattet av forvaltningsloven, jf. fvl. § 1 Ved gjennomføringen av anskaffelser regulert av foa følger det også av foa § 7-5 (1) at habilitetsreglene i forvaltningsloven (fvl.) gjelder Forvaltningsloven regulerer med dette hvem som kan være med i behandlingen av en anskaffelsessak på oppdragsgiversiden Regler om habilitet er gitt for å sikre tillit og for at det ikke skal tas utenforliggende hensyn, merk sammenhengen til formålsbestemmelsen i loa § 1 Forvaltningsloven gjelder i alle faser av en anskaffelsesprosess (planleggingsfasen, gjennomføringsfasen og i kontraktsperioden) Reglene om habilitet i anskaffelsesregelverket vil være begrenset til gjennomføringen av en anskaffelse

Habilitetsregler 2 Foa § 7-5 (1) henviser i første setning til forvaltningslovens og kommunelovens habilitetsregler og gir disse anvendelse Foa § 7-5 (1) har selvstendig betydning for oppdragsgivere som ikke faller inn under reglene i forvaltningsloven, jf. andre setning Foa § 7-5 (1) har også en prosessuell side ved at KOFA kan uttale seg i slike spørsmål i og med at habilitetsregler er gitt i anskaffelsesregelverket I foa § 7-5 (2) er det gitt en ny regel som pålegger oppdragsgivere plikt til å treffe egnede tiltak for å forebygge, identifisere og avhjelpe tilfeller av inhabilitet Oppdragsgiver har avvisningsplikt hvis oppdragsgiver er inhabil overfor leverandøren, og inhabiliteten ikke kan avhjelpes, jf. foa §§ 9-5 (1) b) og 24-2 (1) c) Denne regelen bygger på nye direktiver og er omtalt i NOU 2014: 4 s. 220 og s. 268 Inhabilitetsreglene vil gjelder enhver som bistår oppdragsgiver med gjennomføringen av en anskaffelse Gjelder personer Absolutte inhabilitetsgrunner er regulert i fvl. § 6 første ledd, mens andre ledd har en skjønnsmessig bestemmelse Konsekvenser av inhabilitet

Særlig om habilitetsregelen i fvl. § 6 andre ledd Ordlyd «særegne forhold» som er «egnet til å svekke tilliten» Strengere praktisering av habilitetsreglene i konkurransesituasjoner, jf. Rt. 1998 s. 1398 (Torghatten), se også Rt. 2007 s. 983 Rollekombinasjoner kan være problematisk Økonomiske forbindelser Opptrådt for en annen leverandør tidligere Konfliktsituasjoner Momentene i lovteksten

«Rådgiverinhabilitet» Anskaffelsesregelverket har spesialregler i forhold til «inhabilitet» hos mulige leverandører, såkalt «rådgiverinhabilitet» Dette er regulert i foa § 8-1 (2) og § 12-1 (2) som sier oppdragsgiver ikke kan motta råd til bruk i planlegging og gjennomføring av anskaffelser såfremt de har konkurransevridende effekt eller fører til brudd på likebehandlingsprinsippet Merk også avvisningsreglene i foa §§ 8-1 (1) c) og 24-2 (1) d) Ovennevnte regelsett er gjennomgått tidligere

Generelt om taushetsplikt Ved gjennomføring av anskaffelser etter regulert av foa følger det av foa § 7-4 av taushetspliktreglene i forvaltningsloven gjelder Forvaltningsloven gjelder for en rekke offentlige oppdragsgivere, jf. foran. Det betyr at forvaltningslovens taushetspliktbestemmelser gjelder for disse uavhengig av regulering i anskaffelsesforskriften Foa § 7-4 (1) fastslår at reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven gjelder under gjennomføringen av en anskaffelse etter anskaffelsesforskriften Den fastslår i tillegg at reglene i forvaltningsloven § 13 om taushetsplikt gjelder tilsvarende for oppdragsgivere som ikke er omfattet av forvaltningsloven Bestemmelsene gjennomfører EU-direktivets bestemmelser om fortrolighet i anskaffelsesprosesser Bestemmelsene gir også vern for brukere mv. i anskaffelsesprosesser, det er nytt at dette nå også reguleres i anskaffelsesregelverket Oppdragsgiver kan stille krav til leverandørene om å beskytte informasjon som gjøres tilgjengelig for dem i forbindelse med en anskaffelse, jf. foa § 7-4 (2), det er nytt at dette reguleres i anskaffelsesforskriften En del av kommunen

Taushetsplikt begrunnet i hensyn til leverandørene Oppdragsgiver har etter fvl. § 13 første ledd alternativ 2) taushetsplikt om - «opplysninger» om - «tekniske innretninger og fremgangsmåter» samt «drifts- eller forretningsforhold” - som det er av ”konkurransemessig betydning” å hemmeligholde Fare for økonomisk tap eller redusert gevinst om opplysningene kommer ut (forretningshemmeligheter) Leverandøren kan oppheve taushetsplikten ved å samtykke til det Det må foretas en konkret vurdering   En del av kommunen

Nærmere om vurderingstemaet forretningshemmeligheter Typiske opplysninger innenfor (altså taushetsplikt) - produksjonsmetoder, nye produkter som utvikles (varer) - strategier (tjenester) - arbeidsteknikker (bygging) - markedsanalyser etc. - delpriser, enhetspriser mm Opplysninger som normalt faller utenfor: - alminnelige kjente opplysninger om priser, produkter og tilvirkningsmetoder - totalpriser - opplysninger om selskapets økonomisk stilling, produksjonskapasitet, administrative forhold, forvaltningsvedtak Tiden som er gått vil være et moment Dersom spørsmålet om taushetsplikt eller ikke kommer opp i karensperioden og før kontrakt er inngått vil et moment kunne være hvorvidt en risikerer at konkurransen vil kunne bli avlyst - det kan tilsi en strengere vurdering og taushetsplikt av hensyn til ny konkurranse En del av kommunen

Taushetsplikt om personlige opplysninger Oppdragsgiver har etter fvl. § 13 første ledd alternativ 1) også taushetsplikt om «noens personlige forhold» Merk at det er gitt en rekke unntak fra denne hovedregelen Det følger av foa § 7-4 (1) at det gjelder en taushetsplikt også vedrørende slike opplysninger i anskaffelsesprosesser. Det er nytt at dette reguleres i anskaffelsesforskriften Spørsmål om taushetsplikt om noens personlige forhold kan reise seg ift. leverandøren, f. eks hvis han eller hun er siktet eller dømt for straffbare forhold, hvis det er reist tilsynssak etc. Problemstillinger knyttet til taushetsplikt kan også reise seg for å beskytte brukere i en konkurranse, oppdragsgiver har jo taushetsplikt om brukere etter forvaltningslov, helsepersonelloven, lov om sosiale tjenester i NAV, barnevernloven osv. Derfor er det gitt et unntak fra anskaffelsesforskriften i foa § 30-4 knyttet til tjenester til enkeltbrukere Del IV gjelder ikke ved inngåelse av kontrakter om anskaffelser av helse- og sosialtjenester til enkeltbrukere dersom det må gis ut taushetsbelagte opplysninger om brukeren og brukeren ikke samtykker til at slike gis ut (Bestemmelsen i del IV er en videreføring av et unntak vi fikk i anskaffelsesforskriften av 2006 fra 1. november 2015, se § 2-1 (3) c) En del av kommunen

Offentleglovas betydning i anskaffelsessaker Offentleglova og reglene om innsynsrett i anskaffelsesdokumenter er viktige både for allmennheten og for leverandørene Merk sammenhengen til loa § 1 - et viktig formål med anskaffelsesreglene er å bidra til at det offentlige opptrer med integritet, slik at allmennheten har tillit til at offentlige anskaffelser skjer på en samfunnstjenlig måte Merk også sammenhengen til det grunnleggende prinsippet i loa § 4 om etterprøvbarhet Det er leverandørene som i utgangspunktet skal bidra til at regelverket håndheves, de må dermed ha innsyn for å kunne gjøre sitt bidrag Offentlighetens innsyn er viktig for å ettergå anskaffelser, bidra til å avdekke korrupsjon etc.

Offentleglovas virkeområde (§ 2) Bestemmelsen om virkeområde er annerledes utformet enn i anskaffelsesregelverket Staten, fylkeskommuner og kommuner omfattes (som i fvl.) Andre rettssubjekt i saker der de treffer enkeltvedtak eller gir forskrifter (som i fvl.) Egne rettssubjekt der stat, fylkeskommune eller kommune direkte eller indirekte har en eierandel som gir mer enn halvparten av stemmene i det øverste organet i rettssubjektet Egne rettssubjekt der stat, fylkeskommune eller kommune direkte eller indirekte har rett til å velge mer enn halvparten av medlemmene med stemmerett i det øverste organet i rettssubjektet De to siste punktene gjelder ikke rettssubjekter som hovedsakelig driver næringsvirksomhet i direkte konkurranse med og på same vilkår som private Vi har en særregel i foa § 7-3 andre setning som utvider offentleglovas anvendelsesområde - ny bestemmelse - se omtale i høringsnotat 2 s. 30-31 - kan for eksempel være aktuell for selvstendige rettssubjekter som ikke har ansatte, slike faller i utgangspunktet utenfor virkeområdet til offentleglova etter offentlegforskrifta

Sentrale regler i offentleglova ift anskaffelsesprosesser Saksdokumenter i anskaffelsessaker er som hovedregel offentlige, jf. offl. § 3 Unntak gjelder for interne dokumenter, slike kansom hovedregel unntas, jf. offentleglova § 14 Særlige regler er gitt om tilbud fra leverandørene og protokoller for prosessen. Disse er som hovedregel også offentlige, men kan unntas til leverandør er valgt, jf. offl. § 23 tredje ledd Avlyses en konkurranse før tilbud er valgt gjelder det ingen regel om innsyn i tilbud Tilbud må unntas i konkurranser med forhandlinger og i tilbudskonkurranser fram til leverandør er valgt, jf. likebehandlingsprinsippet og reglene i foa om gjennomføring av dialog i tilbudskonkurranser og forhandlede konkurranser Taushetsbelagte opplysninger, jf. foran, skal alltid unntas, jf. offl. § 13

Litt mer om offentleglova og taushetsplikt Hvor lenge en opplysning vil være en forretningshemmelighet vil kunne være avhengig av tiden som er gått og hvor relatert opplysningene er til den enkelte kontrakt Enkelte opplysninger vil være taushetsbelagte (forretningshemmeligheter) fram til kontrakt er skrevet, men ikke etterpå Kan være praktisk å be leverandørene levere en «sladdet» versjon av tilbudene Oppdragsgiver er imidlertid selv forpliktet til å vurdere hva som er taushetsbelagt informasjon og hva som ikke er det Håndteringen av innsynsbegjæringer kan være vanskelige og tidkrevende