Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Næringsarealprosjektet
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Generelt om Randaberg Kommunen
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Begrensninger og muligheter
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Presentasjon for Planforum 14. september Hafslundbyen Hafslundbyen skal være en levende miljøby og et nasjonalt utstillingsvindu for de beste løsningene.
Boligbygging i planperioden (antall boliger) Kommuneplan for Asker
Oppfølging av fylkesplan Østfold mot 2050 Arealregnskap Nedre Glomma regionen
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Mulighetenes Oppland Program 10: :30 PlanOppland 10: :00 Regional planstrategi/Fylkesstatistikk 11: :30 Kommunal planstrategi, Gausdal.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.
Innbyggerundersøkelse Undersøkelse gjennomført for kommunene Fredrikstad, Hvaler og Råde Presentasjon i Fredrikstad rådhus 11. desember 2015 Henrik Høidahl.
Arealregnskap som oppfølging av fylkesplanen  En metode for å fordele den regionale arealpotten i fylkesplanen mellom kommunen i regionen  En metode.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Hva er Tilretteleggingsbehovet ? Gisle Sæterhaug, FNF Nordland Temasamling, Bodø 14. mars 2014.
1 Helge Kolstad (AP), Østfold fylkesting Landskapsvern og regionpolitikk Hensikten med en estetikkveileder.
TEMAMØTE 22. OKTOBER Reiseliv, fritidsbebyggelse, skiløyper/brøyting, landbruk, miljø og utmark. «Bakgrunnsteppe» for arbeidet med kommuneplanens.
Prosjekt BLINK Prosjekt BLINK – nye omsorgsboliger i Bodø.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Regional planstrategi
Fagernes Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Petter Christiansen Bisek 13. september
Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn
Forslag til kommuneplan 2011 – 2023, arealdelen
Roller, offentlige planer og forvaltning - eller «Liv og røre i buffersonen» En plan-praktikers erfaringer og refleksjoner VERDENSARVFORUM 2016, TELEMARK.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk Næringsperspektivet i revideringen av RPBA Verdiskaping Vestfold 6. september 2017 Rådgiver Magnar Simensen.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Viktige faktorer for plangjennomføring
Bedriftsundersøkelsen 2017
samrådningsmøte Regionsentra vs omkringliggende kommuner
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Plansamling Dokka 1 november 2017
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Kommunemøter RPBA - om RTP
Hvor kan vi bygge - hvor skal vi bo?
Ambisjoner for utvikling i Alta
Bærekraftig byfornyelse
TFKs satsing på jordvern
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Erfaringer fra Fornebu
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
UU og Fylkesmannens rolle
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
Utbyggingsavtaler - muligheter og utfordringer
Nå er vi spente!.
Hovedproblemstillinger
Temadata Digital framstilling av kommuneplan / kommunedelplan
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Konsept regionalutvikling
Lokal markagrense for Frogn kommune
Hva har det med GIS å gjøre?
Utskrift av presentasjonen:

Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie

Disposisjon Definisjon av grønn grense Kunnskapsgrunnlag for å bestemme grønn grense Utfordringer og muligheter Noen overordnede anbefalinger

Ulike definisjoner av grønn grense Regional plan for Jæren 2013-2040 Samordnet areal- og transportarbeid Målet om effektiv arealbruk innebærer tilrettelegging for arealøkonomisering i eksisterende bebyggelse ved å planlegge for fortetting og transformasjon. Videre må nye byggeområder gis en optimal tetthet tilpasset sentralitet, avstand til kollektivtrafikk og senterstruktur, handel, kultur og tjenester Sikre regional grøntstruktur og kjerneområde landbruk Regional grøntstruktur skal sikre befolkningen god tilgang til større sammenhengende områder for rekreasjon, friluftsliv og mosjon i rimelig avstand fra bosted. Sikring av kjerneområde landbruk innebærer at større sammenhengende, høyverdige jordbruksareal sikres for matproduksjon i et langsiktig perspektiv. Det innebærer at det trekkes en langsiktig grense mellom byutvikling og kjerneområde landbruk.

Ulike definisjoner av grønn grense Østfold mot 2050 Eksempel Nedre Glomma-regionen Ved beregning av nytt tettstedsareal må allerede vedtatte framtidige utbyggingsformålene i kommuneplanene inngå i det totale arealet. Nedre Glomma er det lagt ut 18,3 km2 framtidige arealer som kan vurderes til framtidig tettbebyggelse i tillegg til kommuneplanene. Potten må deles mellom de tre kommunene Sarpsborg, Fredrikstad og Hvaler.

Ulike definisjoner av grønn grense Regional plan for areal- og transport for Oslo og Akershus «Grønne grenser er et virkemiddel som tas i bruk på steder der sterk byvekst fører til behov for å sikre grønne verdier for videre byspredning, og å stimulere til å bygge «innenfra og ut». Grensen markerer hvor byen eller tettstedet slutter og vernet begynner, og skal gi stabile rammer for den langsiktige planleggingen av arealene innenfor grensen. Den langsiktige grønne grensen tegnes etter prinsipper for utvikling av prioriterte vekstområder med bykvalitet»

Kunnskapsgrunnlag Deltema som bør inngå for å definere grønn grense Avstander, tilgjengelighet og infrastruktur Arealbruk – bolig- og næringsstruktur Arealbruk - naturressurser Kulturmiljø Landskapsrom Nærmiljø og friluftsliv Blå-grønne strukturer

Noen utfordringer Kan bli en enkel løsning for utkvittering hvor «alt innenfor er greit» Ingen kvalitetskrav Sier ingenting om «på hvilken måte» mht. tetthet, tilgjengelighet, fordeling bolig/næring, grøntområder, osv. Ingen krav til rekkefølge Mulige konsekvenser Enkle utbyggingsområder, som ikke nødvendigvis har den beste lokaliseringen utvikles først Økt infrastrukturbehov ved utvikling på «feil» sted Mulig utbyggingspress i områder utenfor (LNF med spredt boligbygging)

Noen muligheter Muliggjør god og kompakt by- og tettstedsutvikling Høyere tetthet gir bedre vilkår for kollektivtransport Konsentrasjon av handel, service og andre tilbud i gang- og sykkelavstand Gir mulighet for forutsigbarhet for utbyggere innenfor grensen Gir mulighet for forutsigbarhet for landbruket utenfor grensen

Noen betraktninger Grønn grense er en viktig, men kan ikke stå alene. Det vil også være behov for Strategisk plan for områdene innenfor Krav til utbyggingsrekkefølge – innenfra og ut Likebehandling av tiltakshavere Gode planer, med forutsigbarhet og likebehandling, vil kunne attrahere gode og attraktive utbyggere