Behov og utviklingsfaser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Advertisements

Psykodynamisk perspektiv
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Om identitet og sosialisering
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
SEKSUELLE OVERGREP Kjennetegn og Fakta Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Mennesker i arbeid. Arbeidsdeling er et prinsipp som innebærer at det arbeid som må utføres for at et samfunn skal bestå, blir oppdelt i forskjellige.
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Lykkeforskning Av Knut, Petter og Erik
«Det onde» 1. Vi opplever det onde Gjennom naturen 2.
Sokrates.
Barnesyn og barns medvirkning
- Ta kontakt med kursledere:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
En introduksjon.
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Samhandling med ungdom
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Barnehagens egensart – hva må til?
Grunnleggende om veiledning
Trym Nordstrand Jacobsen
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Venner & valg Avslutning.
Årshjul rødbasen
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Edru Livsstil - Strategikonferanse
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Nærhet, intimitet og seksualitet
Erfaringer med studenter
Kapittel 1 Helse og sykdom
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Mensutfordringen.no MENSEN a.
Institusjonelle omgivelser
Behov og emosjoner.
Ungdomsalder, … og litt Eriksons teori
11.april 2018 Liv Heidi Brattås Remo
11.april 2018 Liv Heidi Brattås Remo
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Sokrates.
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Alkoholikeren og første linje tjenesten
Hva er Housing first i Norge
Befolkningsutvikling
FORELDREVEILEDNING Foreldreveiledere Oppstart torsdag
Velkommen til foreldremøte
«Å være sin egen bestevenn»
Hvordan møte mennesker i krise?
Livsstilsendring Uke 6.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Våre funn så langt? Hvordan håndtere dårlige perioder på egenhånd?
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Behov og utviklingsfaser For å kunne kommunisere godt med barn er det viktig å kjenne til deres modningsnivå og behov. Barn i ulike aldersgrupper har ulike behov

Behov Å ha et behov vil si å trenge noe. Mennesker har ulike behov, men noen er grunnleggende og felles for alle mennesker Abraham Maslow illustrerte dette med en pyramide, hvor de mest grunnleggende (viktigste) behovene danner gulvet i pyramiden

Eriksons teori Erik Homburger Erikson utviklet en teori om hvordan mennesket utvikler seg fra fødsel til død Han mente at miljøet som omgir oss, er avgjørende for hvilke gode og dårlige erfaringer vi får i livet. Miljøet er derfor viktig for hvordan barnet utvikler seg

Mennesket utvikler seg i faser Erikson deler menneskelivet inn i åtte faser, og fire av disse gjelder barndommen Hver fase inneholder en ny utfordring, en utviklingskrise. Barnet må finne en løsning på krisen, og løsningen påvirker barnets videre utvikling

Gode erfaringer er avgjørende Hvis barnet i hver fase takler utfordringen godt og får gode erfaringer, blir utviklingen videre god Hvis barnet ikke takler utfordringen og får mange dårlige erfaringer, vil det utvikle seg i negativ retning

Tillit eller mistillit 0-1½ år I denne fasen utvikler barnet tillit eller mistillit til omgivelsene, avhengig av om det får dekket sine grunnleggende behov eller ikke

Selvstendighet eller skam og tvil 1½-3år I denne fasen er utfordringen for barnet å utvikle selvstendighet. Hvis barnet opplever for stor motstand, kan det utvikle skam og tvil på egne muligheter.

Initiativ eller skyldfølelse 3-6år I denne fasen dras barnet mellom lysten til å finne på ting (initiativ) og frykten for å gjøre noe galt (skyldfølelse)

Arbeidsevne eller mindreverdsfølelse 6-11år I denne fasen utvikler barnet arbeidsevnen sin. Hvis oppgavene er for mange og vanske-lige, kan mindreverds-følelse bli dominerende.

Et barns behov henger altså sammen med hvilken utviklingsfase det er i, og hvilke utfordringer det må takle i nettopp den fasen