Utviklingen av norsk yrkesutdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
NHO og partnerskap for karriereveiledning
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse FAKTA,UTFORDRINGER OG DILEMMAER– FAGOPPLÆRING I VEST-AGDER FYLKESTINGET.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Velkommen! Til Konferanse Tema: Kommunesektoren:Barne og ungdomsarbeiderfaget, barnehagelærer og lærerutdanninga.
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Helsefagskolene; Hvorfor har ikke fagskolen en klar plassering i utdanningssystemet? Innlegg på årskonferanse for offentlige fagskoler Bergen 7. mai 2013.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Opplæringskontoret for fiskerifagene
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
har vi gleden av å invitere til
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Samfunnskontrakt for flere læreplasser Rett kompetanse 2013 Bergen LO-sekretær Trude Tinnlund.
Hvordan lykkes med yrkesfag
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Fokus på tidlig innsats og tettere oppfølging i hele opplæringsløpet En tett og god oppfølging av den enkelte elev. Avviker noen barn/elever fra en forventet.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Utfordringer for yrkesfagene Kompetanseutvikling - livslang læring (fagopplæring, fagskole, høyere utdanning, læring i arbeidslivet) 1.
Norsk mal: Startside FIOLETT Relevante saker innen fagopplæring Østlandssamarbeidet Dagfinn Hertzberg - Kunnskapsdepartementet.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Bortvalg og kompetanse
Fagopplæring i kommunal sektor
Fagforeningens historie og Finansforbundet i samtiden
Yrkesfagprogrammenes varierende forankring i arbeidslivet
Norsk skole.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til FORELDREKURS
Are Solli og Kristian Ilner
NY STRUKTUR.
Hva påvirker andelen ufaglærte i barnehager og pleie og omsorg?
Anna Hagen Tønder, Møte i Lied-utvalget Trondheim, 1. mars 2018
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Kompetansebarometeret 2018
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingen av norsk yrkesutdanning Håkon Høst, NIFU 01-02-03 Utviklingen av norsk yrkesutdanning Konferanse om karriereveiledning Vestfold 3. mai 2017

Yrkesutdanningens utvikling Ulike tradisjoner og stor heterogenitet Forholdet til allmennutdanningen Institusjonaliseringen av utdanningsnivåene Reform 94: Felles modell for yrkesopplæringen Fagopplæringens vekst og utvanning Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Ulike tradisjoner Norsk yrkesopplæring bygger på ulike sektorers tradisjoner: håndverk og industri, handel og kontor, landbruk, sjøfart, husstell Yrkesopplæringen vokste fram i skjæringsfeltet mellom arbeidsliv og utdanning Formell utdanning lite verdsatt i privat sektor. Arbeid først, deretter opplæring og utdanning Gradvis fikk vi også yrkesutdanning før inngang i arbeid Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Institusjonaliseringen av yrkesutdanningen 1945: egen lov om yrkesutdanning. AP pådriver 1950: Lærlinglov 1970-tallet: Felles lov om videregående opplæring Nordisk fenomen: yrkesutdanning en del av velferdsstaten Lærlingordningen utenfor - styrt av arbeidslivet Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Yrkesutdanning og allmennutdanning Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Institusjonaliseringen av utdanningsnivåene 1965: 25 prosent i gymnas, resten i ulike yrkesutdanninger Yrkesutdanning (uten artium) på 1960-tallet omfattet også lærerutdanning, ingeniør, sykepleie, handel og kontor (øk.ad) Disse migrerte opp til høyere utdanning på 1970 og 80-tallet Langt flere utdanninger fikk allmennfaglig videregående som opptakskrav. Studieforberedende økte etter hvert til 50 prosent Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Reform 94-modellen - del av europeisk trend Diagnose: Varige strukturelle endringer i arbeidslivet Ungdom kommer ikke inn uten utdanning Norge: Lærlingordning som bro inn i alle deler av arbeidslivet 1994-2008: Dobling av 16-19-åringer i arbeidslivet Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Nye lærekontrakter årlig etter 1970 Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Stor økning, men bare 2 av 3 får læreplass Fortsatt voksne som konkurrerer om plasser i en del fag Geografisk og faglig mismatch Mismatch henger sammen med dimensjonering, men også fagenes attraktivitet Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Ett system, men ulike tradisjoner lever videre Lærlingordningen hadde før 1994 fotfeste innen håndverk og deler av industrien I andre områder hadde man andre rekrutterings- og opplæringstradisjoner Skolebasert yrkesopplæring Bedriftsintern opplæring Slik er det fortsatt – 20 år etter Reform 94 Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Lærlingordningen universell og utvannet Lærlingordningen opprinnelig rekruttering og opplæring til arbeid Fra 1994 en del av utdanningssystemet Normen om rekruttering svekket Fortsatt god på å integrere ungdom i arbeidslivet, men store ulikheter mellom fag Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Nye kontrakter etter sektorer Endres i topp-/bunntekst 01-02-03

Nye områder i lærlingordningen ekspanderer Endres i topp-/bunntekst 01-02-03