En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Rett på sak.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Dette er en vitenskapelig plansje i størrelse A1 (594mm x 841mm) laget ved hjelp av PowerPoint. Skriften her er Arial 48pt og fargen er lik streken.
Å skrive en sakpreget tekst
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Manual for skoleavis i 6. klasse
Skriveseminar på Norsk 103
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Bokpresentasjon Bergen
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hvordan henviser til kildene som er brukt?
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
2 3 Vær med å utvikle Fellesforbundets fremtid! En organisasjon som er rigget for fremtiden Lønns- og arbeidsvilkår som fortjent En samfunnsaktør med.
Å skrive akademisk Formelle krav.
skriftlig eksamen i norsk
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
P OLITIKK OG MENNESKERETTIGHER
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Navnet på gruppe/artist Bilde av gruppe/artist. Biografi Fortelle mer utfyllende om artisten Hvor er de fra Alder Instrument de spiller Flere ting du.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Tentamen i nynorsk Førebuing. Organisering Del 1: Grammatikk – Substantiv – Verb – Pronomen – Adjektiv – Genitiv (eigedomsord) Del 2: Tekstforståing –
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
EKSAMENSINFORMASJON VG1 2017
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Tentamensoppgåver i sidemål Vår 2017
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Krle 9.trinn Beatrice Bjørnbakken
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Kilder og kildebruk.
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Tittel Bakgrunn Målet med postern Bruk bilete Budskap i feit skrift
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Danning og voksenrollen i barnehagen
Gjennomgang før eksamen
«Å være sin egen bestevenn»
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017 Norsk hovedmål

Tentamensinformasjon Tentamenstid er 5,5 timer. Du får ikke gå før kl.13.00. Alle hjelpemidler er tillatt, bortsett fra Internett og andre verktøy som kan brukes til kommunikasjon. Oversettingsprogram er ikke tillatt. Dersom du bruker kilder i oppgaven din, skal de alltid føres opp på en slik måte at leseren kan finne fram til dem. Du skal føre opp forfatter og fullstendig tittel på både lærebøker og annen litteratur. Dersom du bruker Internett som kilde, skal du føre opp nøyaktig nettadresse og nedlastingsdato. Du skal skrive en av oppgavene. Husk å skrive på oppgavenummer, og overskrift på teksten din. Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5. Bruk skrifttype Arial, Calibri eller Times New Roman. Vurderingskriterier er vedlagt utdelt oppgave.

Oppgave 1 Skriv en tekst der du forteller om jødenes situasjon under andre verdenskrig. Teksten kan være skjønnlitterær eller sakpreget, men den skal ha som formål å informere.

Oppgave 2 Talen til Martin Luther King Jr. er kanskje den mest berømte talen til verden. Skriv din egen tale til verden der du forteller hva som er viktig for deg. Teksten skal være argumenterende.

Oppgave 3 Grunnleggende menneskerettigheter. Skriv en tekst om hvorfor vi har menneskerettigheter. I teksten bør du si noe om hvorfor menneskerettighetene bør gjelde alle mennesker. Teksten skal ha som formål å informere.

Oppgave 4 På side 13 i teksthefte ser du en oversikt over menneskerettighetene. Velg to menneskerettigheter som kan komme i konflikt med hverandre. For eksempel ytringsfrihet og religionsfrihet. Reflekter over hvordan dette kan skape uenighet og debatt. Teksten skal være drøftende.

Oppgave 5 Skriv en tekst der du trekker frem ting i livet som er viktig for deg. Forklar hvorfor akkurat disse tingene er så viktig. Tittel: Det viktigste i livet.

Oppgave 6 Skriv en tekst om hvordan krig kan påvirke menneskers liv. Velg sjanger selv.

Oppgave 7 De siste årene har det kommet mange flyktninger til Europa. Hva tror du de som flykter savner mest av de tingene de måtte etterlate? Og hvordan tror du flyktninger som kommer hit ser på livet i Norge? Teksten kan være skjønnlitterær eller sakpreget, men den skal ha som formål å informere.