Vannscooter FNF-samling september 2016

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fritidsbåter Hva gjør Kystverket?
Advertisements

Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Kommunereformen – status
Vannskuterforvaltning KS
Ansvar og sikkerhetsmessige konsekvenser av ulykker
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
INFORMASJON OM BARNEVERN
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
VANNSKUTER - UTFORDRINGER
PLANENE FOR KARTLEGGING OG VERDSETTING AV FRILUFTSLIVSOMRÅDER I OSLO
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Vannscooterforskriften fjernet
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hjemmelekse til neste samling: og
Situasjonsbeskrivelse – Asylmottak/flyktninger i Søndre Buskerud.
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Omlegging til produksjonsområder
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Presentasjon av status for Haugalandet vannområde i VRU
Den lovgivende makten i Norge
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Medlemsmøte Harstad Caravanklubb
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Nedre Romerike Vannverk AS
IF Frøy Gruppe
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Forsterkningstiltak fosterhjem
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Ny inndeling av spillformer i barne- og ungdomsfotballen
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Voldsforebyggende opplæring
Engasjement og frivillig arbeid
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Nettverk for kommunikasjon v/ Kristin
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Seniorråd og ny Kommunelov
Foreldremøte 9.klasse
Lokal markagrense for Frogn kommune
Utskrift av presentasjonen:

Vannscooter FNF-samling september 2016

Innhold Vannscooter i media Hva sier regjeringen? Dagens regelverk Hva kommer på høring? Prosess Konsekvenser av forslaget Hva kan vi forvente oss i framtida? Hva mener vi om vannscooter? Hva er gjort så langt? Hva er planene videre? Hva kan FNF gjøre?

Vannscooter i media http://portal.opoint.com/generated/7/8/2/274ae/Motorferdsel%20contents%20contento%20vannscooter%20-%202016-09-13.html http://redir.opoint.com/?key=nE6BSBD7pZDbiNzPS2Bg

Hva sier regjeringen? Politisk plattform (Sundvoldenerklæringen) Regjeringen vil: Fjerne unødvendige og særnorske forbud og påbud. Blant annet gjelder dette forbud mot Segway, vannscooter og proffboksing Friluftslivsmeldingen Motorisert ferdsel omfattes ikke av friluftslivsbegrepet, slik det er definert i den offentlige friluftslivspolitikken Regjeringen ser det som viktig at de ikke-motoriserte fremkomstmidlene på sjøen og i vassdrag ikke blir fortrengt av motoriserte fremkomstmidler

Dagens regelverk Lov om fritids- og småbåter (småbåtloven) Under 16 år: Lengde inntil 8 meter, maks 10 hk, maks 10 knop Over 16 år uten båtførerbevis: Lengde inntil 8 meter, maks 25 hk, ingen fartsbegrensninger Over 16 år med båtførerbevis eller født før 1980: Lengde inntil 15 meter, ingen begrensninger på hk, ingen fartsbegrensninger

Forskrift om bruk av vannscooter og lignende I sjø: Ikke tillatt i et heldekkende belte på 400 meter fra land Ikke tillatt i verneområder eller et heldekkende belte på 400 meter fra verneområder Lov å kjøre i sakte fart (5 knop) rett ut til lovlig område Vassdrag, inkludert innsjøer: Ikke tillatt i et heldekkende belte på 500 meter fra land. Ikke tillatt i verneområder eller et heldekkende belte på 500 meter fra Ikke tillatt i innsjøer mindre enn 2 km2, jf motorferdselloven

Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø Generell fartsbegrensning: Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade på personer, herunder badende, andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg eller omgivelsene for øvrig. Passering av badende: Fartøy som passerer innenfor en avstand av 50 meter fra steder hvor bading pågår, skal ikke gå med større fart enn 5 knop (ca. 9,2 km/time). Lokale forskrifter Innenfor kommunens sjøområde og i kommunens innsjøer og elver, kan kommunestyret treffe enkeltvedtak og fastsette lokale forskrifter om fartsbegrensninger. Utenfor kommunens sjøområde og kommunens innsjøer og elver, kan Kystverkets hovedkontor treffe enkeltvedtak og fastsette lokale forskrifter om fartsbegrensninger. Rundt 150 lokale forskrifter er fastsatt. (Skaper uoversiktlig forhold.)

Hva kommer på høring? Forslag: Oppheve vannscooterforskriften Resultatet blir at vannscooter blir likestilt med andre fritidsbåter Redegjørelse for gjeldende lovverk og hvilke muligheter kommuner har til å legge begrensninger på fart (vil gjelde alle fritidsbåter) Usikkert om det vil bli foreslått endringer i annet lovverk (det avklares mellom departementene nå)

Prosess På høring Sannsynligvis +/- november Høringsfrist – 6 uker eller 3 måneder – usikkert Hvem tar beslutningen Dette er en endring eller opphevelse av forskrift Behandles av departementet/regjeringen Eventuelle lovendringer må behandles av Stortinget

Konsekvenser av forslaget Flere vannscootere Høyere fart nærmere land enn i dag Vannflaten blir i mindre grad en arena for rekreasjon og naturopplevelse og i økende grad en motorsportarena Myke trafikanter på sjøen blir fortrengt Mens båt i stor grad kjører forbi blir vannscooteren i stor grad på samme sted over tid

Hva kan vi forvente oss i framtida? Noen eksempler https://www.youtube.com/watch?v=FIzOcJwQ7WA https://www.youtube.com/watch?v=EeyqT8fz2ro https://www.youtube.com/watch?v=WRFdzmEQsPU https://www.youtube.com/watch?v=Im8nGUyO9dg

Hva mener vi om vannscooter? Hovedbudskap Friluftslivsorganisasjonene er sterkt bekymret for regjeringens ønske om å likestille vannscooter med fritidsbåter. Vi mener det allerede er et høyt konfliktnivå på sjøen på grunn av høy fart og mye støy. Friluftslivsorganisasjonene mener forslaget vil øke konflikten ytterligere, blant annet på grunn av mer trafikk nær land med høy hastighet og mye støy. Dette vil fortrenge myke trafikanter som padlere, badene og seilere og gi flere ulykker.

Mer trafikk med høy fart, særlig nær land, vil også øke konflikten mellom menneskelig aktivitet og dyre- og fuglelivet langs kysten. Friluftslivsorganisasjonene krever at det settes i verk tiltak som redusere konflikten mellom myke trafikanter og båter med høy fart og mye støy før en eventuell endring av regelverket.

Hva er gjort så langt? Norsk Friluftsliv sendte ut pressemelding i juni Styreleder i Norsk Friluftsliv har hatt flere innlegg Diskutert på generalsekretærmøtet i Norsk Friluftsliv Følgende organisasjoner ønsker å delta aktivt: Kysten, Seilforbundet, Padleforbundet, Jeger og Fisk, og DNT DNT hadde kystfriluftslivet som tema under Arendals-uka, og utfordret Klima- og miljøministeren Norsk Friluftsliv hadde møte med Tine Sundtoft under Arendalsuka for å diskutere saken

Planlagt gjennomføring av markering i Oslo og andre steder 7. september. Gjennomført i Vestfold 9 FNF fylker ønsker å engasjere seg i saken – det er gjennomført et tlf. møte for å overføre kunnskap og diskuterer strategi og tiltak Norsk Friluftsliv har gjennomført en spørreundersøkelse om vannscooter. Den viser at liberalisering ikke er et folkekrav, men det er mange som ikke har noen formening om saken. Vista analyse evaluerte dagens lovverk i 2014 – bruke resultatene Vannscooterforkjemperne mobiliserte 50 vannscootere som kjørte fra Drøbak og inn til Oslo med Bård Hokksrud (FrP) i spissen

Hva er planen videre? Samarbeid/allianser fronte felles sak. Be om møte med (mobilisere): Kystverket Politiet Maritimt forum Fiskarlaget i Oslo Redningstjenesten Lostjenesten SNO Utarbeide kronikk med fokus på sikkerhet Dialog med V og KrF

Hva kan FNF gjøre? FNF arbeider med lokal mønstring av kajakkpadlere, surfere, triatleter og andre myke trafikanter lokalt. Snakke med fylkes -benkene om våre meninger i saken, spesielt V og Krf Ringe/møte med lokalpolitikere uansett parti Invitere journalister ut på sjøen Få tak i historier om uønskede hendelser og bringe videre til Siri og lokale journalister Få inn leserinnlegg/kronikker i lokale aviser basert på felles nasjonalt budskap Påvirke kommunene til å komme med høringsuttalelse til saken – helst kritisk til liberalisering Annet?