Cecilie Revheim Veiledere: Pål Repstad og Solveig Botnen Eide

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Advertisements

Psykiske utfordringer ved MS
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Foreldregodkjenning av fosterhjem
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Modul 7: Å være barnets advokat 1 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
DAGBOK FOR VAULEN LEGO TEAM OG VAULEN TEKNO TEAM !!!
Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Alderspsykiatrisk Enhet, Molde Sjukehus Marte Meo Ger-It May-Britt Storjord Spes.spl./Marte Meo veileder.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Analyse Hva slags analyse vi kan utføre, er avhengig av det materialet du har. Vi gjør analyser også kalt bearbeidelse underveis. Og vi benytter også som.
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kirsten Flagstad ble født i Strandstuen på Hamar. Hun vokste opp i en svært musikalsk familie, og hun viste tidlig talent for både sang og musikk. Foreldrene.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
Barneverntjenesten i Åmot
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Faglig utvikling hos sykepleierne
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvorfor noen velger å forlate
En verden av usikkerhet
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
(Parent Management Training - Oregon)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Matematikk på ungdomstrinnet
Forsterkningstiltak fosterhjem
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Velkommen til foreldremøte
Å måtte ta et skritt unna
Bra for legen – bra for pasienten
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

Cecilie Revheim Veiledere: Pål Repstad og Solveig Botnen Eide Fosterhjemsomsorgens blindsone Når velferdstjenester får utilsiktede konsekvenser Cecilie Revheim Veiledere: Pål Repstad og Solveig Botnen Eide

Når jeg kopler etiske utfordringer til fosterhjemsarbeidet, og setter fokus på fosterforeldrenes barn, gir det mening slik du ser det? ”Ja, altså det er, jeg tenker det er… en får mange tanker rundt det, og det er jo et forsømt felt. Ja. En får nesten sånn dårlig samvittighet når en skal snakke om det, for det har ikke vært så mye fokus på det.” ”Det er et tema som er veldig aktuelt tenker jeg. Og det er også et tema som er vanskelig for oss å jobbe med, altså den problemstillinga det kan gi med andre barn i fosterhjemmet.”

Forskningsspørsmål To get a deeper understanding of the children’s Hvilke profesjonsetiske utfordringer kan fosterhjemsplassering representere, med hensyn til fosterforeldres egne barn som berørt tredjepart.

METODE Intervju med 10 Barn av fosterforeldre i alderen 8-21 3 Samtaler: introduksjon, intervju, oppfølgingssamtale Kvalitative intervju Deltakende observasjon på kurset: «Traumebasert omsorg»: et kurs for fosterforeldre Fokusgruppe intervju med 4 fosterforeldrepar Observasjon i praksis og Fokusgruppeintervju Internasjonal forskning Dokument analyse av lovverk, utredninger og retningslinjer Systematisk litteratur studie

Inger Kristin Heggdalsvik (2007) Fosterforeldrenes egne barn – en studie av hvordan fosterforeldrenes egne barn opplever det å vokse opp sammen med fosterbarn. Ingunn Øyre (2012) Hvordan opplever ”biologiske barn” det å vokse opp med fostersøsken med utfordrende atferd? Berit Marie Njøs (2012) Fosterfamiliar er ikkje som andre familiar – Ein studie om korleis dei biologiske barna til fosterforeldre opplever kvardagslivet med fostersøsken. John Magne Knutsen (2013) De små hjelperne? En kulturpsykologisk studie av fosterforeldrenes barn. Cecilie Revhim-Rafaelsen (2013) Sosialarbeiderens etiske blikk – en kvalitativ studie av profesjonsetiske utfordringer i møte med fosterforeldrenes egne barn Jeanne Aaøyen (2014) «Før var det meg, meg, meg. Nå er det de, de, de. Og litt meg». En kvalitativ studie av fosterforeldres biologiske barns erfaringer med å leve med fostersøsken. Henriette Knaben Velle (2014) Beredskapshjemmets egenfødt barn. Hvordan er det å være foreldrenes egenfødt barn i en familie som er beredskapshjem?

Hvorfor forske på fostersøskenrelasjonen?

Fosterforeldrenes barn risikerer å utsettes for spesifikke belastninger

Relasjoner konstituerer vår identitet Vi lever i gjensidig avhengighet Søskenrelasjoner påvirker vår selvtillit og egenverd

Særskilte utfordringer Å miste tid og oppmerksomhet fra foreldrene Usikkerhet om egen plass og posisjon i familien Å måtte dele, tap av privatliv Føle seg sjalu, stresset eller redd «Tap av uskyld» - eksponert for omsorgssvikt Ansvarsfulle omsorgsgivere (young carers) Forventning om å være høflig, hjelpsom, forståelsesfull og en god rollemodell Bekymring for foreldrenes helse Fysiske og psykiske angrep, avvisning og utfrysning Stress, tap, sorg ved fosterhjemsbrudd Behov for profesjonell behandling og støtte Barn tar et aktivt ansvar, viser omsorg og sterkt engasjement i fostersøsken. De er stolte over å være en fosterfamilie. De tenker på fostersøsken som ekte brødre og søstre. Fosterbarnet er «en av oss».

Innvirkning på familielivet «Nei. Jeg tenkte jo at alt er perfekt, med en lillesøster, det er bare gøy liksom. Jeg tenkte ikke at hun har hatt en fortid og det kommer opp og det er vanskelig og du må liksom fikse det og sånn. Jeg tenkte liksom ikke på det som var galt.» Og da setter hun seg til på rommet, men så begynner hun å banke sånn konstant. Hun kan sitte i to timer og banke på døra og skrike så høyt hun kan i to timer. Hun stopper aldri. Sånn som vi, vi stopper jo når noen ikke gidder å høre på oss, men hun stopper ikke. Hun kan holde på.» Men det var veldig tøft i begynnelsen. Hvis hun bare så henne (biologisk barn) når hun kom inn av døra, så føk hun rett på henne.

Psykiske angrep «Hun avviste dem. Brukte kroppsspråk og liksom kritiserte dem. For forskjellige ting. Det behøvde ikke å være noe reelt i det hele tatt. Det kunne bare være sånt hun kastet ut bare for å gi dem noen stikk så de skulle trekke seg tilbake. Veldig spesielt Det var utpsyking faktisk. Litt sånn, litt hver dag.» «Hun trenger så mye oppmerksomhet. Det er liksom, hun tåler ikke at andre er i fokus, det er hun som må være i fokus hele tida, og det er litt sånn, det er egentlig litt rart.»

Den berørte tredjepart For det var jo bare midlertidig, de sa maks et halvt år. Så når jeg syns det var veldig tungt, så hadde jeg nedtelling, tenkte ja, ja, nå er vi ferdig med tre måneder nå er vi halvveis. Men så hadde de jo ingen andre plasser å sende henne.Så hadde det vært opp til meg, bare meg, så hadde hun ikke vært her. Men, så er det jo det at hadde hun blitt plassert på en institusjon så hadde det jo sannsynligvis ikke gått bra med henne. Jeg ønsker jo at hun skal få det godt, og det sa jeg jo til mamma, at jeg skulle ønske at hun kunne ha det godt et sted der det ikke påvirket meg

Implikasjoner for praksis Samfunnsmandat Profesjonsmoralsk ansvar Handlinger i praksis