Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Terje Kaldager Hell 1.oktober 2009
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Ny plan- og bygningslov, plandelen – åssen kan vi bruke den
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Tidsfrister i planleggingen
To lovproposisjoner er fremmet av regjeringen: Ot.prp nr 32 ( ) – plandelen Ot.prp nr 45 ( ) – byggesaksdelen Antatt ikrafttreden 1.juli.
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Samspill mellom de nye plantypene
Forsøksordning med snøscooterløyper Gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven.
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
ENDRINGER I PLANLOVEN - ODELSTINGSPROPOSISJON
Planbestemmelser.
Ny plandel i plan- og bygningsloven
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Kommuneplanen Del av en planstrategi (fra 2012) Samfunnsdel Arealdel Handlingsdel (fra 2012)
Planer og pågående prosesser som har betydning for næringsutvikling 1 Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel ATP-plan Buskerudbyen.
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Ny plandel av plan- og bygningsloven
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Kommunale arealplaner
Tjenestestedets navn Kommuneplanen – muligheter og utfordringer Mange bra forslag – mye tilpassning til god praksis Samfunnsdelen blitt tydeligere § 11-2.
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Forholdet til KULTURMINNER OG KULTURMILJØER i ny PBL (Plandelen) v/ Lars Ole Klavestad rådgiver/landskapsarkitekt Fylkeskonservatoren i Østfold.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Kommunal planstrategi
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
Hva betyr helhetlig vannforvaltning for lokal forvaltning og saksbehandling? Rådgiver, Lars Ekker Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland.
Kommunal planlegging.
Velkommen til folkemøte
Distriktenes/siidaenes roller og rettigheter i arealforvaltningen
Samhandling for effektive planprosesser
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Planprogrammet skal sette rammen for rulleringen av kommuneplanens arealdel, og er en del av oppstart for kommuneplanarbeidet. Planprogrammet skal gjøre.
Fylkesmannens roller i arealforvaltningen
Områderegulering for Øvre Sem
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Endringer i plan- og bygningsloven
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Ny plan- og bygningslov
UU og Fylkesmannens rolle
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven Kurs for reinbeitedistriktene Stabbursnes/Varangerbotn 11. og 13 august 2015 Vi bryr oss om Finnmark!

Plan- og bygningsloven Samfunnets system for saksbehandling og vedtak om omdisponering av grunn og bebyggelse. Skal sikre at bebyggelse av god kvalitet og hensynet til sikkerhet. De fleste omdisponeringer av grunn behandles etter pbl. Unntak: el-anlegg, verneområder, verneobjekter. Byggesaksbestemmelsene bryr vi oss mindre med. Vi bryr oss om Finnmark!

Prinsipper for planlegging etter pbl. Ansvaret ligger i kommunestyret. Offentlige organer og private kan fremme planforslag. Kommunen er forpliktet til å legge til rette for medvirkning fra de som blir berørt. Berørte parter skal få tilsendt planen på høring. Kommunen bestemmer hva arealene i kommunen skal brukes til, både private og offentlige arealer. Staten kan fremme og vedta egne reguleringsplaner. Prosessen skal tilrettelegge for medvirkning. Vi bryr oss om Finnmark!

Plan- og bygningslovens planhierarki Kommunal planstrategi Kommunen skal en gang i hver valgperiode ta stilling til om kommuneplanen eller deler av den skal revideres. Kommuneplanens samfunnsdel (lovpålagt) Kommuneplanens arealdel (lovpålagt) Reguleringsplan Områderegulering Detaljregulering Reguleringsplan der det er stilt krav om det i kommuneplanens arealdel eller ved større bygge- og anleggstiltak. Vanligvis enten områderegulering eller detaljregulering. Vi bryr oss om Finnmark!

Kommunale planer Kommuneplanens samfunnsdel Ikke arealplan, men kan gi føringer for framtidig arealbehov og arealdisponering. Angir mål og strategier Legges til grunn for kommunens virksomhet. Ikke juridisk bindende, men gir politiske føringer. Kan få inn formuleringer om sikring av reindriftens arealgrunnlag. Vi bryr oss om Finnmark!

Kommuneplanens arealdel Fastlegger arealbruken i hele eller deler av kommunen. Plankart, planbestemmelser og –beskrivelse. Juridisk bindende for nye tiltak/utvidelser. Svært viktig plandokument for reindriften. Når planen er godkjent, er løpet kjørt. Da er det kun snakk om eventuell erstatning. Vi bryr oss om Finnmark!

Kommuneplanens arealdel

Arealformål i kommuneplanens arealdel Bebyggelse og anlegg (ofte m/krav om reguleringsplan). Samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur Grønnstruktur (friområder, parker o.l.) Forsvarets virksomhet. Landbruks, natur- og friluftsområder samt reindrift Areal for nødvendige tiltak i landbruk og reindrift. Areal for spredt bolig-, fritids- eller næringsbebyggelse. Bruk og vern av sjø og vassdrag Kan innføre hensynssoner, bl.a. for reindrift. Kan inneholde retningslinjer om begrensinger av virksomhet og vilkår for tiltak for å ivareta interessen i sonen. Vi bryr oss om Finnmark!

Planprosessen Oppstart av arbeidet med kommuneplanen arealdel skal kunngjøres. Planprogram utarbeides og sendes på høring. Formålet med planen. Beskrivelse av prosessen. Plan utarbeides og sendes på høring - 6 ukers frist. Det skal legges til rette for medvirkning. Plan sendes på høring – minimum 6 ukers frist. Alle kan komme med høringsuttalelse. Plan vedtas i kommunestyret. Reinbeitedistriktene bør trekkes inn ved utarbeiding av planen, og må vurdere innholdet i planforslaget. Vi bryr oss om Finnmark!

Innsigelse Betyr at kommunen ikke kan godkjenne planen selv. Planen må til Kommunal- og moderniserings-departementet (KMD) til godkjenning. Statlige sektormyndigheter, Sametinget og fylkeskommunen kan fremme innsigelse. Fylkesmannen er sektormyndighet for reindrift. Fylkesmannen kan mekle i innsigelsessaker. Kommuneplanens arealdel kan ikke påklages. Kan fremmes merknader og innsigelse. Innsigelse er mer enn en innvending. Distriktene har ikke innsigelsesrett. Innsigelser behandles politisk i KMD, og resultatet vil være politisk betinget. Dagens regjering er svært tilbakeholdne med å overprøve det kommunale selvstyret. Vi bryr oss om Finnmark!

Begrenset adgang til omkamp Det kan ikke fremmes mot forhold som det tidligere har vær fremmet innsigelse mot før etter 10 år. Det kan ikke fremmes innsigelse mot forhold som det kunne vært fremmet innsigelse mot i tidligere plan før etter 10 år. Det kan ikke fremmes innsigelse dersom man ikke har bidratt i planprosessen og varslet at man var i mot forholdet. Krav om aktiv medvirkning. Men man kan ikke ta stilling til forhold før man får Vi bryr oss om Finnmark!

Reguleringsplan Mer detaljert plan for: områder med krav om reguleringsplan i kommuneplanens arealdel. tiltak som ikke er avklart i kommuneplanens arealdel. Private aktører/grunneiere kan fremme reguleringsforslag. Grunneiere og rettighetshavere skal varsles om planarbeidet og underrettes om vedtaket. Innsigelsesrett – som for kommuneplanens arealdel. Planen vedtas av kommunestyret. Kommunestyrets vedtak kan påklages. Reguleringsplan gir grunnlag for ekspropriasjon. Ekspropriasjon av grunn og rettigheter. Vi bryr oss om Finnmark!

Reguleringsplan

Konsekvensutredning (KU) Skal avklare virkninger av tiltak for miljø og samfunn. Obligatorisk for store utbyggingsprosjekter (vedlegg I). Skal vurderes for mellomstore prosjekter (vedlegg II) som kan få vesentlig virkning for miljø og samfunn. Vedlegg II-tiltak skal vurderes opp mot fastsatte kriterier Kommer i konflikt med utøvelsen av samiske utmarksnæringer eller er lokalisert i reindriftens særverdiområder eller minimumsbeiter, … Fagmyndighetene skal gi sin vurdering av om tiltaket kan få vesentlige virkninger for reindrift. Ansvarlig myndighet avgjør om det skal kreves konsekvensutredning. Melding: Formålet med tiltaket, beskrivelse av planlagt aktivitet, beskrive området og eksisterende interesser så langt de er kjent. Reingjerder over 30 km er et Vedlegg II-tiltak. Vi bryr oss om Finnmark!

Konsekvensutredning – saksbehandling Tiltakshaver skal utarbeide melding og forslag til utredningsprogram – sendes på høring. Ansvarlig myndighet fastsetter utredningsprogram. Tiltakshaver gjør avtale med utredere – og konsekvensutredning gjennomføres. Plan m/konsekvensutredning sendes på høring. Ansvarlig myndighet kan stilles krav om tilleggsutredninger. Melding: Formålet med tiltaket, beskrivelse av planlagt aktivitet, beskrive området og eksisterende interesser så langt de er kjent. Reingjerder over 30 km er et Vedlegg II-tiltak. Vi bryr oss om Finnmark!

Hvem bestemmer arealbruken? Kommunen gjennom planer etter pbl. Staten gjennom behandling av innsigelser. som konsesjonsmyndighet etter energiloven. som gjennom vern eller statlig plan. Grunneier Kan benytte eiendommen på den måten kommunen bestemmer, eller som før. Kan påvirke kommunen eller fremme privat reg. plan. Kommunen er viktigst i denne sammenheng. Vi bryr oss om Finnmark!