Satsing på Musikk – DansePEDAGOGIKK - energieffekt og synergieffekt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norsk kulturskoleråd – kulturskoletimen og profesjonsforståelse
Advertisements

Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Barratt Dues fremtid Strategisk samarbeid NMH og Barratt Due NPH 19. oktober 2009 Alf Richard Kraggerud Barratt Due musikkinstitutt.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
1.
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Landsorganisasjonen i Norge
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Nasjonale prøver.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
LÆRINGSUTBYTTE i kulturskolen – forventning eller fyord?
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Asker kulturskole. Gratulerer – dere er skoleeiere! Lovbestemt skoleslag –ikke et offentlig subsidiert fritidstilbud! Kulturskolen er det eneste skoleslaget.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Norsk kulturskoleråd i svevet! Kulturskolen for alle? Fagforbundets kulturkonferanse 18. september 2014.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Orientering for Komité for oppvekst 25. oktober 2016 Ved rektor Kim Stian Gjerdingen Bakke.
Orientering for Komité for teknikk, kultur og fritid 16. februar 2017
Mandat og rammeverk for evalueringen
Trondheim Montessori Ungdomsskole
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
LEDERNE, april 2005, Trondheim
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
AMATØRKORPSENE I DRAMMEN
Skolebasert kompetanseutvikling
Nordisk musikk- og kulturskolekonferanse 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Fra kunnskap til handling
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Skolebasert kompetanseutvikling
Lokal læreplan – intern prosess
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Satsing på Musikk – DansePEDAGOGIKK - energieffekt og synergieffekt wenche.waagen@ntnu.no

Pedagogikk: Vitenskapelig område som tar opp spørsmål knytta til undervisning, oppdragelse, læring og utvikling. Henter kunnskap fra flere vitenskaper: Psykologi, Sosiologi, Estetikk, Filosofi, Didaktikk Kunstpedagogikk: Estetiske læringsprosesser hos barn/unge

Senter for Musikk- og Dansepedagogikk KJERNEOPPGAVEN? PROFILEN? Å utvikle og formidle forskningsbasert kompetanse om musikk- og dansefaglige læringsprosesser? Å styrke fagene instrumental-/vokalopplæring og danseopplæring i kulturskole, videregående skole og høyere utdanning? Bistå eksterne og interne fagmiljøer med å øke kunnskapen om opplæring i musikk og dans?

TVERRFAGLIG virksomhet - Nettverksbygging mellom Institutt for Musikk/Institutt for Lærerutdanning/Psykologisk institutt?/Fysioterapiutdanningen? Mulig oppgaver : Forskningsprosjekter i samarbeid med praksisfeltet Etter-/videreutdanning av lærere Synliggjøre/formidle betydningen av musikk og dans som profesjonsfag, instrumental- og dansepedagog - en profesjon Utvikle en ressursbase. Nettside om forskning/kurs/aktiviteter/lenker

Lokale ressursmiljøer i Trondheim: Konservatorium som bygger på en tradisjonsrik faglærerutdanning - PPU 25 -40 instrumentaldidaktikklærere Førstekompetanse i fagdidaktikk. 1 stilling med tillagt forskning Nettverk for praksisopplæring: 4 musikklinjer, TKK (bl.a. Lørdagsskolen), Sund jazzlinja, Toneheim folkehøgskole, Unge Musikere, Den norske kirke, kor/korps/bydelsorkestre. Praksiskoordinator i 15% stilling Danselinja på Katedralskolen – høy ekspertise Institutt for lærerutdanning Norsk Kulturskoleråd – interesseorganisasjon i Fjordgata 1 Nettverk for kulturskolerelatert forskning, leder ved PLU Musikkmiljøet fra Hist Kjernevirksomhet innen instrumental-vokalopplæring, ensemblespill, konsertformidling på alle nivå i et vidt sjangerspenn Kjernevirksomhet innen musikkvitenskap, dans og danseforskning Musikkteknologiutdanning

KULTURSKOLE i alle kommuner

ca 6000 lærere i kulturskolevirksomhet. Nasjonal GSI- statistikk : Norske kulturskoler har ca 6000 lærere i kulturskolevirksomhet. Ca. 300 årsverk som ledere/rektorer Tilsvarende adm/kontorhjelp I tillegg har nærmere 1500 ensembler lønnsutbetaling for dirigenter og instruktører gjennom k.skolene Musikk utgjør 71% av elevplassene Dans utgjør 12% av elevplassene = ca. 108.000 elevplasser i musikk og dans. Lærerne: 86,4% med høyere kunstutdanning

Najonal Rammeplan for kulturskolene, høst 2016. Faggruppe Musikk: Reidun Gran. Lærer i Trondheim kommunale kulturskole/NTNU Jo Asgeir Lie. Leder ved Ole Bull Akademiet Hilde Norbakken. Førsteamanuensis UiA Grete Helle Rasmussen. Førsteamanuensis ved Barratt Due musikkinstitutt Tor Yttredal. Professor UiS Wenche Waagen: fagansvarlig for alle 5 planer, struktur, koordinering, detaljeringsnivå

Kulturskolelærer – en PROFESJON • Utdanningen har et eget kunnskapsgrunnlag • Utdanningen er rettet mot yrkesutøvelsen • Autonomi • Utøvelse av skjønn • Legitimitet utad, tillit og respekt fra omverdenen Yrkesetikk Samfunnskontrakt: Opplæringslovens paragraf § 13-6: «Alle kommunar skal aleine eller i samarbeid med andre kommunar ha eit musikk- og kulturskuletilbod til barn og unge, organisert i tilknytning til skoleverket og kulturlivet elles» (1997). =et tydelig samfunnsmandat.

Kulturskolelæreres forskningskompetanse er for svak - kan styrkes i samarbeid med et senter

Rammeplan for kulturskolene: Mangfold og Fordypning: Kap 1: Samfunnsoppdraget Kap 2: Kompetansekrav for tilsetting, skoleeiers ansvar skoleleders ansvar, profesjonen Kap 3: 5 fagplaner Kunstnerisk kvalitet styrkes Læringsbegrepet styrkes – læringsmål Utviklingsfaser: 4 i musikk (begynnernivå, mellomnivå, øvre mellomnivå, viderek. nivå) Kulturskolene organiseres i Breddeprogram - Kjerneprogram-Fordypningsprogram Nøkkelkompetanser: HØRE-LESE-LAGE-ØVE-FRAMFØRE Fleksible organiseringsformer i undervisningen Vektlegging av Egenøving/øvingsstrategier

Kulturskolens oppdrag (1.3) Kulturskolen skal gi opplæring av høy faglig og pedagogisk kvalitet til alle barn og unge som ønsker det (Kjerneprogram) 2. Kulturskolen skal kvalifisere elever med særskilt interesse til høyere kunstfaglig utdanning (Fordypningsprogram) 3. Kulturskolen skal være et lokalt ressurssenter og samarbeidende aktør i grunnopplæringen og kulturlivet i den enkelte kommune. (Breddeprogram)

FLEKSIBLE ORGANISERINGSFORMER: ( s. 64) gruppeundervisning individuell undervisning utvidet individuell undervisning klasseundervisning mesterklasser samspill verkstedorganisering prosjektorganisering to-lærersystem overlappende undervisning Forutsetter administrativ støtte hos ledelsen ved timeplanlegging 

BETH JUNCKER: «Kunst er et eget erkjennelsesfelt, og dermed en kilde til de dimensjoner av livet vitenskapen enda ikke har språk til å uttrykke»

Samfunnskontrakten: det performative aspektet det undervisningsarbeidet kulturskolelæreren utfører fra dag til dag det organisatoriske aspektet kulturskolelæreren har et mandat fra staten til å utføre visse arbeidsoppgaver. Kulturskolene har i oppgave fra staten å iverksette offentlig politikk der undervisning i kunstfag er kjerneoppgaven Opplæringslovens paragraf § 13-6: «Alle kommunar skal aleine eller i samarbeid med andre kommunar ha eit musikk- og kulturskuletilbod til barn og unge, organisert i tilknytning til skoleverket og kulturlivet elles» (1997). = et tydelig samfunnsoppdrag!

Kulturskolelærerens Yrkesetiske kompetanse Etisk ansvar overfor Eleven Foreldre Arbeidsgiver Kolleger Faget

Kap 1 og 2: Samfunnsoppdraget STRUKTUR Kap 1 og 2: Samfunnsoppdraget Prinsipper for kulturskolevirksomhet Kap 3: Innledning + 5 fagplaner Den enkelte fagplan: Innledning Faghjul Mål for musikkopplæringen 3 programmer Innhold Arbeidsmåter og organisering Vurdering for læring Lokaler, rom og utstyr