Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lokal læreplan – intern prosess

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lokal læreplan – intern prosess"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lokal læreplan – intern prosess
Førde OJN Lokal læreplan – intern prosess Ole Jakob Nedrebø Rådgjevar Norsk kulturskuleråd Veilederteamet Politisk sekretariat “Plans means nothing, planning is everything” (Dwight Eisenhower)

2 Førde OJN ”Rammer er til for å holde bildet på plass!” - Gunnar Skaar Tekstar, forum, filmar osv…

3 Førde OJN Stig & Sten: «båten blir til medan vi ror» (torer vi gå ut av komfort-sona?)

4 Tenkjer vi nytt – eller leverer meir av det «gamle»?
Førde OJN Tenkjer vi nytt – eller leverer meir av det «gamle»?

5 Erling Lien Barlindhaug, KS:
Førde OJN Erling Lien Barlindhaug, KS:

6 Erling Lien Barlindhaug, KS
Førde OJN Erling Lien Barlindhaug, KS

7 TEORI OG PRAKSIS – JA TAKK BEGGE DELAR
Førde OJN TEORI OG PRAKSIS – JA TAKK BEGGE DELAR Teori uten praksis er luftslott – praksis uten teori er bevistløsthet.

8 Hva handler dette om? Kulturskolen – som skole og kommunal kulturinstitusjon Rammeplanen – som veiledende styringsdokument Fagplandelen – for elever, foreldre, lærere, skoleledere, skoleeiere Avklaring av ulike planbegrep og nivå (nasjonalt, lokalt, lærernivå): Lovtekst (oppl.lova §13.6) Rammeplanen – en veiledende nasjonal plan Lokal forankring (RP; i temaplan, samfunnsdel, andre: helse, kultur, oppvekst…) Lokale læreplaner – tydeliggjør den lokale konteksten Bl.a mål, innhold, arbeidsmåter, organisering, rutine for vurdering Faghjula, fagplaner – beskriver kulturskolens undervisning på fagets premisser Undervisningsplaner – angir mål, innhold og framdrift for den enkelte gruppe/elev

9 Inger Anne Westby vidare:
Førde OJN Inger Anne Westby vidare: Det lokale arbeidet skal - fortolke de nasjonale føringene inn i de lokale behov og den lokale praksis - gi føringer for hva som kjennetegner DERES LOKALE KULTURSKOLE HVA HAR VI? Mye god undervisningspraksis Praksisen er i liten grad formulert og verbalisert Det kan være vanskelig for andre enn læreren å vite hva som foregår i undervisningen, hvilke valg læreren tar og hvordan den enkelte elev sikres best mulig opplæring Det lokale læreplanarbeidet skal både ivareta den gode undervisningen og bidra til nytenking når det gjelder innhold, arbeidsmåter og organisering av undervisningen

10 Noen mulige innganger til arbeidet med lokale læreplaner
Hva er kulturskolens profil? Hvilke styrker har dere? Hvordan vil dere videreutvikle disse? Hvilke nye områder/fag/prosjekter har dere lyst til å utvikle? Hvordan vil dere samarbeide internt i kulturskolen i framtida? Hvilke samarbeidsmuligheter ser dere? ( I lokalmiljøet, i nabokommunen, i andre miljøer i fylket/regionen) Hva trenger dere av ny kompetanse? Kulturskoledagene Førde

11 Førde OJN Kva skal vi…. slutte med? utvikle? bevare?

12 Hvordan jobber vi konkret med de lokale læreplanene?
Ivareta «nedenfra og opp» perspektivet Sørge for at føringene i den nasjonale Rammeplanen er medtenkt! Bruk praksisteorien og egne erfaringer når dere skal bli enige om lokale mål, arbeidsmåter, organisering og vurdering Den lokale læreplanen er ikke hogd i stein Diskuter hvor detaljert en lokal plan bør være, og hva som skal være igjen til lærerens og elevenes egne valg

13 STRUKTUR Lokale læreplaner:
BREDDE MÅL ORGANISERING INNHOLD KJERNE FORDYPNING

14 Individuelle utfordringer:
Hva har du lyst til å videreutvikle i din undervisning? Hvordan vil du jobbe med dette NÅ? Bruk 3 minutter individuelt og 3 minutter med en kollega. Kulturskoledagene Førde

15 Ulike modellar for å organisere arbeidet
Førde OJN Ulike modellar for å organisere arbeidet «Skolebasert kompetanseutvikling – en idébank», Unni Høsøien og Marion Prytz, Pedlex Nokre arbeidsmetoder: ITP Slakte tidstjuvar (dei «heilage kyrne») Ståstadsanalyse SWOT (styrke, svakheit, mulegheit, trusler) Framtidsbilde Skulevandring, kollegarettleiing, evalueringsmåtar UDIR:

16 Veilendingstilbod i NKR – søknadsfrist 1.10.18
Skulebasert kompetanseutvikling – organisasjonslæring for delingskultur Halvor Bjørnsrud, Gyldendal 2015: Ressurslærar, leiing, skuleeigar og ekstern hjelp

17 Hyllestad og Fjaler kulturskule sin plan
OJN Hyllestad og Fjaler kulturskule sin plan Forankring, styringsorgan Oppstartsvedtak Opplæringslova Rammeplanen NKR sin visjon Lovfesta skuletilbod, rektor i ped. leiargruppe Kommuneplan, samfunnsdel Andre planar NB! Innspel til andre planar Kjenneteikn ved kulturskulen Visjon, verdigrunnlag, samfunnsoppdrag, undervisings- og elevsyn Kvalitetsarbeidet Mål og tiltak 3 program, plan/ org, rom, samarbeid skule-heim, samarb m/ andre og synleggjering


Laste ned ppt "Lokal læreplan – intern prosess"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google