Kommunestyremøte - skolestruktur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Levanger kommune Revidering av skolebruksplan - Orientering DK – Øystein Lunnan Revidering av skolebruksplan Orientering DK
Advertisements

Sjumilssteget i Troms Nettverksmøte i Bodø
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Opplæringsloven § 1-1 Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane.
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Øyer ungdomsskole.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Om skolens lov, nasjonale læreplaner og Kunnskapsløftet (LK06)
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Strategikonferansen i Møre og Romsdal 2009, KS - Skoleeierrollen Molde 18. februar 2009, Jørn Thomassen, rådgiver Effektiviseringsnettverkene i Midt-Norge.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
ELEVENS LÆRINGSMILJØ og skolens brede mandat.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Ny skole i Nordre Bydel - et bydelsprosjekt, ikke bare en ny skole…
Ny skole i Nordre Bydel - et bydelsprosjekt, ikke bare en ny skole…
Hvorfor foreldremedvirkning?
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Velkommen til nytt skoleår
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
En inkluderende opplæring -med vekt på overgangen til videregående opplæring. BPA (Brukerstyrt personlig assistanse) som mulighet til aktiv deltakelse.
Foreldremøte (”Foreldreskolen”) 29. august, 2016 Velkommen til Kristianslyst skole.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Foreldremøte (”Foreldreskolen”) 24. august, 2015 Velkommen til Kristianslyst skole.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på siden og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil» 4.Bla.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Velkommen til FAU - møte
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
31. mai 2017 bmt.
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Overgang for elever med spesielle behov
Budsjett og økonomiplan
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt 30.Mai 2018.
Undervisning og barnehage
Danning og voksenrollen i barnehagen
Læring gjennom hjertet -Å motivere gjennom relevans
Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt 22.Mai 2019.
Undervisning og barnehage
Overordna del – verdiar og prinsipp i grunnopplæringa
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Kommunestyremøte - skolestruktur Kommunestyresalen 12. desember 2016

Hva er kvalitet i skolen? Tilpasset opplæring vs lærertetthet Skolestørrelse og skolestrukturs betydning Skoleskyss Elever med rett til skoleskyss Tid i skolebussen Økonomi Presentasjon av nye alternativer Økonomiske konsekvenser

Kvalitet i skolen

Formålsparagrafen § 1-1. Formålet med opplæringa Opplæringa skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring. (...) Elevane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong. Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad. Skolen skal møte elevane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast.

Kjerneoppgaven En god og tilpasset opplæring til alle elever

Utgangspunktet - det skal etter Opplæringsloven være én lærer i klassen Spesialundervisning – sakkyndige vurderinger gir skolen ansvar for å fatte enkeltvedtak og følge opp enkeltelever Styrking – brukes til tilpasset opplæring og er for mange det lille ekstra som skal til for å henge med

Bruker allerede lite på læremidler Læreren i klassen Spesialundervisning Styrking/ tilpasset opplæring Bruker allerede lite på læremidler Billigste alternativ – 3,9 mill. Dyreste alternativ – 36,8 mill. Jo mer en bruker på struktur, jo mindre vil det være igjen til tjenesteinnhold

Skole Rana: alt.6 = 304 elever (2015) Gjennomsnittlig gruppestørrelse 8-10 trinn er 13,5. Alternativ 6 gir en reduksjon i 6 skoler = 10 skoler, to 1-10, en u-skoler, 7 barneskoler.

Skole Rana: alt.6 = 304 elever (2015) Gjennomsnittlig gruppestørrelse 8-10 trinn er 13,5. Alternativ 6 gir en reduksjon i 6 skoler = 10 skoler, to 1-10, en u-skoler, 7 barneskoler.

Skole Gjennomsnittlig gruppestørrelse 8-10 trinn er 13,5. Alternativ 6 gir en reduksjon i 6 skoler = 10 skoler, to 1-10, en u-skoler, 7 barneskoler.

På den ene siden: Adekvat skoleforskning støtter ikke opp om at man vil få økt kvalitet på skolens kjerneoppgaver ved endringer knyttet til økonomi, skolestørrelse og skolestruktur. På den andre siden: Adekvat skoleforskning støtter ikke opp om at man vil få dårligere kvalitet på skolens kjerneoppgaver ved endringer knyttet til økonomi, skolestørrelse og skolestruktur.

Skyss - utgangspunkt beregninger Påslag i ikke bynære ruter, som Snefjellåga - Båsmo, estimeres til 40% og 60% i bynære områder. I tabellen på neste side er det satt opp flere alternative rutetider enn det er i dag. Dette gjelde turen fra Snefjellåga – Båsmo barneskole. Elever med rett til skoleskyss er estimert ut fra prosent som i dag har rett på skoleskyss.

Elever med skoleskyss

Tid - skoleskyss

Kostnader skoleskyss Billigste alt. 3 med 6,011 mill. Dyreste alt. 6 og 9 med 7,751 mill. Diff. 1,740 mill.

Økonomi

Skole Årlige økonomiske konsekvenser ved de ulike alternativene

Rana kommune Forskjell mellom årlige driftskonsekvenser mellom vedtak skolestruktur i juni og rådmannens forslag alternativ 6 er 29,4 mill. kr. pr år. *) I alt. 1,3 og 9 kommer driftsutgifter til flerbrukshall i tillegg

Oppsummering Alternativ bruk øvrige rammereduksjoner: Sykehjemsplasser (998 000 kr) 23 12 26 9 16 18 22 2 Alternativt: Barnehageplasser (173 000 kr) 133 72 149 52 92 101 124 10