KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Registrering av kulturminner i Melhus kommune Line Annie Solbakken
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Mangfoldige minner og Mangfoldsåret
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Skien kommune.
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Innlegg på konferanse, Tromsø,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
DKS i Drammen Forsøks-kommune i DKS startet i et av 20 museer som fikk støtte. Den kulturelle skolesekken er sentralt styrt, gratis for.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om:
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Hvorfor foreldremedvirkning?
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Velkommen til et nytt skoleår!
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Det nye Kulturrådet. Administrasjon for flere virksomheter NORSK KULTURRÅD 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv STATENS.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Kulturkonferanse april 2016 Den kulturelle skulesekken Nasjonal satsing for profesjonell kunst og kultur til alle skuleborn Samarbeid.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
 Hav  Klima, miljø og miljøvennlig energi  Fornyelse i offentlig sektor, bedre og mer effektive velferds-, helse- og omsorgstjenester  Muliggjørende.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
KULTURTANKEN Visuell profil
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
KULTURTANKEN Økonomi og forvaltning
KULTURTANKEN Nasjonale aktører
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
§ 1-1. Formålet med opplæringa
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Den kulturelle skolesekken
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Regional plan for kultur
Utskrift av presentasjonen:

KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger Park Inn Gardermoen 24.01.17

FORVENTNINGER Kulturministeren: Kulturtanken skal være visjonære og ligge i front Kunnskapsministeren: Håper at kunst og kultur blir bedre integrert i elevenes arbeid

Hvilke forventninger har dere? Til oss Til dere selv Til oss sammen

VISJON Opplæringa i skolen skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane historisk og kulturell innsikt og forankring. Opplæringslova §1.1 Kulturtanken åpner dører til kunsten og framtiden Gjennom Den kulturelle skolesekken ønsker Kulturtanken at en av dørene til framtiden går gjennom kunsten. Vår visjon og framtidsdrøm er at Kulturtanken sammen med alle våre DKS-partnere i fylkeskommuner og kommuner, på skoler og i alle kunstfelt som ønsker å bidra med det de kan er med på å åpne dører til kunsten og framtiden for alle barn som vokser opp i Norge.

En visjon er noe du både kan bruke i din hverdag og se for deg som et ønsket fremtidsbilde. Tanker om visjonen?

VÅRE VERDIER Modig Engasjerende Samlende - og dessuten har vi tenkt å være innovative

Diskuter verdiene i lys av: St. meld nr Diskuter verdiene i lys av: St. meld nr. 8 (2007-2008) Kulturell skulesekk for framtida Kulturtankens nye mandat St. meld nr. 28 (2015-2016) Fag, fordypning, forståelse – en fornyelse av Kunnskapsløftet Eller enkelt og greit den verden vi lever i

ØNSKER Kulturtanken ønsker å være en etat i samspill med kunst, kultur og skolefeltet å være en etat i samspill med framtiden å være en etat til det beste for eleven å være en etat til det beste for en bærekraftig verden som setter menneskeverd i sentrum

OVERORDNEDE MÅL Kulturtanken gjør Norge til en ledende kunst- og kulturnasjon for barn og unge.

KULTURTANKEN – DKS 3 PRIORITERTE DELMÅL 2017 – 2020 1 KULTURTANKEN – DKS 3 PRIORITERTE DELMÅL 2017 – 2020 1. Styrke den kunstneriske og formidlingsmessige kvaliteten i DKS-tilbudet innen alle kunstretninger 2. Bidra til økt samarbeid mellom skole og kultursektor 3. Effektivisere og fornye forvaltningen

Innspill fra gruppene: Hvordan skal vi jobbe for å nå målene?

Langsiktige målsettinger Bredt tverrfaglig samarbeid Mot til å ta tak i utfordringene Vilje til å jobbe sammen for å få til det vi ønsker Offentlig sektor, privat sektor, frivillig sektor Utvikle og etablere modeller og pilotere utallige utviklingstiltak. Skape videre begeistring, nye handlingsmønster og aktiviteter (innovasjon) Klart uttrykte mål om hvor vi skal være om 1 år, 2 år og 3 år og hva som skal kunne måles innenfor hvert delmål

Arbeide systematisk med kjerneoppgaver Arbeide systematisk med kjerneoppgaver. Være laserfokusert og samtidig omgivelsesorientert.

Fokusområder: Kulturelt mangfold Kjønnsbalanse Bredde (kunstutrykk) Teknologi

Tekst på boks over bilde: Helst kort og informativ overskrift GOD LUNSJ

et godt kvalitativt samarbeid «NASJONALE AKTØRER» et godt kvalitativt samarbeid Kulturtankens rolle er som kvalitetsikrer av kunst, formidling og forvaltning Utvikle lokale/og eller videreutvikle nasjonale modeller for kvalitetssikring Nært samarbeid Dele kunnskap Bidra til kompetanseheving

Hva betyr dette konkret? Utvalg som jobber med kvalitet i alle kunstuttrykk og formidling. Utviklingsprosjekt gjennom Kunsttanken sammen med feltet. Piloter for modeller for fagråd i ulike kunstuttrykk i samarbeid med feltet for eksempel i 2 fylker FoU – arbeid sammen med høyskole/forskningsmiljø for følgeforskning, teorimodellutvikling (ala ønskekvistmodellen for andre uttrykk osv.) Konferanser med deling av kunnskap HVA ØNSKER DERE?