Forbrukerrådet Kommunetesten 2016 Benytt malsett under hjem – oppsett for å bytte farger/design. For å bygge egne bilder i ringen, kontakt ansvarlig grafiker.
Kommunetesten - resultater Måler hvordan vi kommuniserer med innbyggerne Alle år: 10 i Nordland - 205 i landet 2016: 31 i Nordland - 331 i landet
Kommunetesten – hvordan? Metode er det som kalles mystery shopping – her mystery calling, mystery mailing og nettsjekk. Testmedarbeidere har utgitt seg for å være privatpersoner og deretter henvendt seg til samtlige kommuner i Norge på e-post, telefon og via kommunenes nettsider Testen er utført innenfor perioder på et par måneder i de årene testene er gjort. Det er testet service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet. Vi har ikke testet selve tjenestenes kvalitet.
Kommunesten - ansvar Kommunikasjon har ansvar for første side på Borgeportalen Avdelingen og kontorer resten – 300 redaktører Kurs jevnlig Meld behov til tes@bodo.kommune.no
Kommunetesten - telefonspørsmål Dersom det ikke er svart på første forsøk, er det ringt tilbake ytterligere en gang. Telefonene er tatt fra private telefonnummer og i normal kontortid (09.30–15.00).
Kommunetesten - e-post Dersom e-posten ikke er besvart innen fem virkedager, får kommunen ikke poeng for svartid. Likevel legger vi vekt på svarkvalitet dersom svaret kommer innen 10 virkedager. Svar etter 10 virkedager gir ingen poeng
Kommunetesten - internettsjekk På hver kommunes nettsider er det lett etter informasjonselement fra forskjellige tjenestesektorer. Letetid etter hvert informasjonselement ca. 2 minutter. Hver nettside har blitt sjekket to ganger, én gang ved å bruke menyvalg, og én gang ved å søke etter informasjon på siden. Er ikke funnet informasjonen da, anses den som for vanskelig å finne, og gir ikke poeng.
Kommunetesten http://www.forbrukerradet.no/kommunetesten/#/kommune/1804
Barn og skole Testet utelukkende på nettet Kun SFO målt Ikke funnet info innen 2 minutter Må gjennomgås og oppdateres
Tekniske tjenester Testet på telefon, på e-post og på nettsidene Byggesak – scorer lavt pga av svartid og innhold i svar Vann, avløp og renovasjon – svartid og innhold i svar og opplysninger på nett
Sosiale tjenester Scorer 100 prosent på nettsider om regler for startlån og regler for økonomisk hjelp
Pleie og omsorg Scorer lavt på e-postspørsmål pga svartid og innhold i svar Sykehjem ikke målt
Helse Målt på e-post. Scorer svært lavt på svartid og innhold
Kultur Sjekket på telefon med god score Idrett ikke målt
Informasjonstjenester Scorer 100 prosent på faktaopplysninger og kontaktinfo