Sannsynlighet - Hvor stor sjanse er det for at noe skal skje?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Vurdering for læring i matematikk
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Statistikk og sannsynlighetsregning
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Kap 05 Betinget sannsynlighet
Oppgave 1: Terningsutfall
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Hendelser betegnes med A, B, C osv.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Hundsund ungdomsskole
Organisering og arbeidet i kommunene
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
i:SEE Conceptual Learning DA
Statistikk og sannsynlighetsregning
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Identifisering og bruk av indikatorer
Diskrete stokastiske variable
Kap 04 Sannsynlighetsregning
Sannsynlighetsregning
Forelesning 3 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Foreldremøte 2. trinn
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Usikkerheter og sannsynligheter Petter Mostad
Sannsynlighet og kombinatorikk
Kombinatorikk og sannsynlighet
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Sannsynlighet og kombinatorikk
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Statistikk og sannsyn Analysere statistiske data og vise kjeldekritikk Drøfte ulike dataframstillingar og kva inntrykk dei kan gje Kjelde: Den norske foreininga.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Kombinatorikk Ordnede utvalg med og uten tilbakelegging.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
Å stimulere og videreutvikle barns nysgjerrighet i matematikk/antall, rom, form Realfagsatsning Vestre Toten Kommune, 25. februar 2016.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Tips for å vinne på Craps. # 1 - Aldri Gamble Med "Kjære" Penger - Aldri Gamble Med Penger Som Du Trenger Nå, Eller Må I Nær Fremtid.
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Kapittel 2- Juridisk metode
Prosent.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Brøk/prosent/desimaltall
Kapittel 4 oppgave e. Sett inn riktig form av adjektivene.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Sannsynlighet - Hvor stor sjanse er det for at noe skal skje?

LK06 om sannsynlighet Målet med opplæringen er at elevene skal kunne…  vurdere sjanser i dagligdagse sammenhenger, spill og eksperimenter, og beregne sannsynligheter i enkle situasjoner. [kompetansemål etter 7. årstrinn]  bestemme sannsynligheter gjennom eksperimentering, simulering og beregning i dagligdagse sammenhenger og spill.  beskrive utfallsrom og uttrykke sannsynligheter som brøk, prosent og desimaltall.  vise med eksempler og bestemme antall muligheter i enkle kombinatoriske problemer. [kompetansemål etter 10. årstrinn]

Når uhellet er ute Fra spalten ”lov & rett” i ”Utdanning”, 14/2006 av jurist Elisabeth Østreng En mann fikk malaria mens han var på arbeid i sydlige strøk. Trygdekontoret nektet å godkjenne sykdommen som yrkessykdom. Hvorfor? …

Fordi mannen ikke kunne dokumentere hvilken mygg som stakk ham! Med 8 timers daglig arbeid og 16 timers fritid, mente trygdekontoret det var mest sannsynlig at mannen hadde blitt smittet på fritiden. Kommenter med matematikkbrillene på! Hvilke forutsetninger ligger til grunn for trygdekontorets argument om sannsynligheter?

Noen aktuelle nøkkelord  Kvalitativ/kvantitativ sannsynlighet  Subjektiv sannsynlighet  Statistisk sannsynlighet  Frekvens  Sannsynlighetsmodell  Utfallsrom, enkeltutfall, komplementærhendelse  Uniform sannsynlighet +++

#1) Ranger etter antatt sannsynlighet, i avtakende rekkefølge (størst til minst) A: Du blir rektor B: Du består matematikkeksamen til våren C: Du blir minst 70 år gammel D: Du blir bestemor/bestefar E: Du blir involvert i en bulkeepisode i 2010 F: Du får oppleve at Liverpool vinner gull i PL

#2) Ett kast med en vanlig terning Hva kan du si om sannsynligheten for å få…  En 1-er?  En 2-er?  Et partall?  5 eller mer?  7?

Til diskusjon Hvilke forskjeller er det på disse to oppvarmingsoppgavene? (#1 og #2)