Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

LOs representantskap i Aust -Agder, 4
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Politisk påvirkningsarbeid i Mental Helse Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Folkevalgtopplæring for utvalgene 24. mars 2009 UMB Christian H. Holm.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Skolen – en kommunal virksomhet
Organisering av de politiske sekretariatene og litt mer enn det...
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Ledelses- og styringsmodellen ved MN Innspill fra administrasjonssjefene.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
Barnerepresentanten’s (BR’s) rolle Kenneth Arntzen Barnerepresentant Levanger kommune.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Hva vil vi med MUL? –MUL opprettholdes, men samordne aktuelle saker mellom MUL og UPT. –MUL opprettholdes, men samordne aktuelle saker mellom MUL og UPT.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Politisk organisering i Ringebu
Skranker i arbeidslivet
Den politiske styringskjeden
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Strategikonferansen okt 2016
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Kommunen og Fylkeskommunen
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Organisering, erfaringer og utfordringer
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Kommunestyrekomiteer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Stor-Elvdal kommune Administrativ organisering
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Organisering, erfaringer og utfordringer
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Politisk organisering i Sunnfjord kommune
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Politisk organisering
Politisk vitalisering av det representative demokrati
Seminar med partiene 14. november 2018
Politisk organisering Nye Drammen
Utskrift av presentasjonen:

Politisk organisering Status

Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?

Tre hovedmodeller - politisk Nivå/ModellTradisjonell formannskapsmodell Strategisk formannskapsmodell Parlamentarisme Politisk nivåPolitisk involvering på mange plan, ofte i enkeltsaker. Hovedutvalg etter sektorprinsippet Hovedvekt på mål og strategier. Delegert ansvar for drift og enkeltsaker til rådmannen Flertallet i kommunestyret tillegges all makt. Formål: mer direkte politisk styring enn formannskapsmodellen Administrativt nivåEtater som tilsvarer Hovedutvalgene. Resultatansvar på etatsjefsnivå Vekt på strategisk ledelse i rådmannsteamet. Utstrakt delegering og myndiggjøring. Resultatenheter med fokus på drift Øverste strategiske ledelse er politiker og utpekt av flertallet i kommunestyret. Utstrakt delegering til resultatenhetene

Komite eller utvalg? (Hoved)utvalgsmodell –Tar beslutninger basert på skrevne saker fra adm –Økonomifullmakter på eget område –Kan innstille rett til kommunestyret på alle saker som gjelder eget område Komitemodell –Politiske verksteder uten økonomis myndighet – adm er sekretær –Sette politisk dagsorden - drive frem saker –Innstiller til kommunestyret på saker som ikke gjelder økonomiske spørsmål (går via formannskap)

Utvalg eller komiteer? Oppdeling: –Hvis beslutningsmyndighet = utvalg –Hvis ikke = komité I mange kommuner har utvalgene svært begrenset beslutningsmyndighet og behandler svært få saker.

Kom mune styre By- styre KomitemodellUtvalgs modell Marker XX (2) Oppvekst og omsorgsutvalget Plan og miljøutvalget Eidsberg XX (2) Miljø – og teknikkutvalget Livsløpsutvalget Askim XX (2) Komite for tjenesteutvikling Komite for samfunnsutvikling X (1) Utvalg for plansaker Spydeberg XX (2) Komité for oppvekst, omsorg og kultur Komité for miljø, plan og teknikk Hobøl XX (2) Hovedutvalg for oppvekst og omsorg Hovedutvalg for plan og utvikling

Kommunestyre Utvalg/komite for lokalsamfunns-/ grendeutvikling Utvalg/komite for helse og omsorg Utvalg/komite for oppvekst og kultur Formannskap (planutvalg, administrasjonsutvalg) Utvalg/komite for teknikk, næring og miljø

Hovedfunn 357 folkevalgte i 29 kommuner i Nord-Trøndelag og Hordaland Ca. 40% mener i vekslende grad at det politiske arbeidet er slik organisert at de ikke får nok innsikt i måten kommunen yter tjenester på. 70% ønsker bedre kunnskap om dette, kvinner og representanter fra mindre partier i størst grad. 27% svarer at kommunestyret er inndelt i A- og B-lag. I følge svarene er det rådmann og rådmann/ordfører i to- spann som er de sentrale aktørene ved utforming av kommunens mål. Formannskapet er også viktig, mens øvrige politiske utvalg spiller en marginal rolle. Flertallet av representantene virker usikre på om de har makt. 30% heller mot at de har lite makt. Et klart flertall er mellomfornøyd eller misfornøyd med opplæringa de har fått. Kvinner og yngre folkevalgte er minst fornøyd med dette. Nesten 40% av de spurte nærer bekymring for kommunestyrets framtid. De med mer enn en periode er mest bekymra.

Funksjon eller sektor 45 kommuner har sektorinndelte utvalg eller komiteer (3-4) 7 kommuner har funksjonsinndelte utvalg eller komiteer (2-3) 5 kommuner har både sektorinndelte og funksjonsinndelte utvalg eller komiteer (3-4)

Planutvalg 17 kommuner har eget planutvalg I 30 kommuner fungerer et av sektorutvalgene som planutvalg I 10 kommuner fungerer formannskapet som planutvalg

Kommuneplanutvalg 2 kommuner har eget KPU I 31 kommuner er formannskapet KPU I 2 kommuner består KPU av formannskapet + noen flere (eks. gruppeledere som ikke sitter i formannskapet eller leder av planutvalg) 1 2 kommuner er et sektorutvalg KPU 20 kommuner har ikke KPU

Adm.utvalg og AMU 25 kommuner har eget adm.utvalg I 27 kommuner er formannskapet adm.utvalg I 8 kommuner er det politiske representanter i AMU

Gjennomgående representasjon Kommuner med komitemodell: Kommune- styrets medlemmer fordeles på komiteer og utvalg. Medlemmer av komiteer og utvalg er kommunestyremedlemmer Kommuner med utvalgsmodell: I praksis har de fleste av disse kommunene også mer eller mindre gjennomgående representasjon, men med noen unntak.

Utvalgs/komiteledere i FS I 5 kommuner sitter alle utvalgs- eller komite-lederne i FS I 31 kommuner sitter ingen av utvalgs- eller komitelederne i FS I 21 kommuner noen av utvalgs- eller komite-lederne i FS En del kommuner har direkte eller indirekte krav om at overlapping FS og utvalg/komite