Helseledere – framtidens endringsagenter? - om proaktiv ledelse i et begrenset handlingsrom Thomas Hoholm Førsteamanuensis, Institutt for innovasjon og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trender og drivere for sykehusutvikling
Advertisements

Lederutvikling og skreddersøm
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
The EuroPEER SME Project
Hverdagsrehabilitering
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Utfordringer i forhold til kompetanse Gjøvik kommune tjenesteområde Helse og omsorg.
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Rådmann Evy-Anni Evensen Lyngdal kommune Værnes Fremtidens helse- og omsorgstjeneste i kommunene. Oppfølging av Hagen-utvalget – hva nå?
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Erfaringer med samhandlingsreformen
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon.
Hva skjer? Utviklingssenter for sykehjem i Østfold
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Hva er innovasjon i offentlig sektor? Helse, teknologi og samhandling - Fra lokale gjennombrudd i kunnskap til integrasjon i praksis (KINT) - Responsive.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Velferdsteknologi.
Nøklene til handlingsrommet
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Guri Bang, forskningsleder CICERO Litteraturhuset, 10 mai, 2017.
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Delprosjekt 2 – god samhandling: suksessfaktorer og barrierer
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Ny ordning for Utviklingssentrene
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Institutt for helsevitenskap, NTNU i Ålesund
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
hvordan kan det gjennomføres?
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Helseledere – framtidens endringsagenter? - om proaktiv ledelse i et begrenset handlingsrom Thomas Hoholm Førsteamanuensis, Institutt for innovasjon og øk.org.

Dette skal jeg snakke om 0 Sykepleiere i krysspress? 1 Nøkkelen til den gode framtidige helsetjeneste? 2 Kunnskap – om sykepleie og om ledelse? 3 Hvordan bli endringsagenter for fremtidens helsetjeneste?

0: Sykepleiere i krysspress? Sykepleie- lederen Rammer: økonomi, ressurser, regulering, etikk, organisering Behov: ubegrensede, voksende, uklare, komplekse

Sykepleiere i krysspress? Sykepleie- lederen Rammer: økonomi, ressurser, regulering, etikk, organisering Bruker Tilrettelegging, nye praksis-roller, ny teknologi, nye allianser MESTRINGSKULTUR for BRUKERNE «Hendene på ryggen» Kunnskapsbasert samtalepartner Tilrettelegging Mestring Behov: ubegrensede, voksende, uklare, komplekse Profesjon Kunnskapshierarki, akademisering, spesialisering KUNNSKAPSKULTUR og PROFESJONELL PRAKSIS Hvems kunnskap? Omsorgsovertakelse? Ekspertise Medisin

Ledere som utvikler handlingsrommet Tjenesteinnovasjon: Dagtilbud for eldre på bondegård, «Inn på tunet» Hverdagsmestring i hjemmetjenesten Digital opplæring av personell i pårørendearbeid Bedre samhandling: Mellom jordmor og fastlege Mellom sykehus og kommune (psykisk helse) – fra «veiledning» til gjensidig utveksling På tvers i kommunen (bestillerkontor, sykehjem, hjemmetjeneste, etc) Deling av kompetanse: Sykehjem: hospiteringsordning for sykepleiere, på tvers av avdelingene Hjemmetjeneste: kompetanseteam/delingsgrupper blant sykepleiere for håndtering av palliasjon KAD: ny modell for å sikre at legene i større grad deler kunnskap med resten av organisasjonen Nasjonal lederutdanning for primærhelsetjenesten vil bidra til at helseledere utvikler og utnytter handlingsrommet sitt, gjennom lederferdigheter og innovasjonskompetanse

1: Nøkkelen til framtiden? Hvorfor helsepersonell (fortsatt) vil sitte med nøklene til den gode framtidige helsetjeneste? Kan markedet løse utfordringene? – Ensomme hjelpeløse valg… Kan politikken løse utfordringene? – Brukerne representeres i grupper… Den profesjonelle hjelper kan – på sitt beste – skape genuine møter med brukere/pasienter/borgere (Mol, 2008) Finnes ikke perfekte eller fullt forutsigbare pasienter Behov for involvering og mestring Felles leting etter gode svar (ofte prøving og feiling)

2: Kunnskap om sykepleie og ledelse? «Ledelse er for viktig til å overlates kun til ledere» (J.K.Arnulf) Kommet på agendaen i helsesektoren, på alle nivå Ledelse som kunnskap og ferdighet: Kan ødelegge motivasjon, kreativitet og samspill Kan konservere og bekrefte status quo Kan utløse uante krefter for endring og utvikling Kan gi mye bedre resultater med samme ressurser Er sårt tiltrengt i tider av endring!

3: Endringsagenter for fremtidens helse? Nye roller og relasjoner Rolleforståelse gir endringskraft Allianser gir styrke

3: Endringsagenter for fremtidens helse? Nye roller og relasjoner Rolleforståelse gir endringskraft Allianser gir styrke Aktiv utforskning av framtiden Metoder og ledelse for kreativitet Friksjon som hemmer og fremmer

3: Endringsagenter for fremtidens helse? Nye roller og relasjoner Rolleforståelse gir endringskraft Allianser gir styrke Implementering Stabilisering av ny praksis Tilpasning til tilgrensende praksiser Aktiv utforskning av framtiden Metoder og ledelse for kreativitet Friksjon som hemmer og fremmer

Referanser Mol, A. (2008) The Logic of Care, Routledge May, C. & Finch, T. (2009) «Implementing, Embedding, and Integrating Practices: An Outline of Normalization Process Theory», Sociology, 43:535, Sage La Rocca, A., Hvidsten, A. and Hoholm T. (2016) “The role of creativity when translating innovation locally”, in Skerlavaj, Krapez, Calsen, Dysvik and Cerne (eds) Capitalizing on Creativity at Work, Edward Elgar