Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Fagbøker for barn Anne.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FYR Ny GIV
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Analyser en sakprosatekst
Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Strategier og kompetanse
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Essay er en skriftlig sjanger.
”Morderne” Fra novelle til film.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
som eksamensbesvarelse
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Elevtekster Trinnforelesning A
Forrådt Av Amalie Skram.
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
LUT 23. september Marit Skarbø Solem
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Elevtekster LUT
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Gro Dahle: «Blå amason»
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Elevtekster – sakprosa og litt om fortellingen også… LUT
Tentamen i nynorsk Førebuing. Organisering Del 1: Grammatikk – Substantiv – Verb – Pronomen – Adjektiv – Genitiv (eigedomsord) Del 2: Tekstforståing –
| Formelle tekster.
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Leseprosjekt VG1.
Essayet Kåseriet Artikkelen Sjangeroversikt Sakprosa Tredelt tekst
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem

Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger

Hva er sakprosa? Skjønnlitteratur? Fiksjon Fantasinært Personlig Subjektiv Konnotasjon (”sidebetydning”) Sakprosa? Fakta Hverdagsnært Upersonlig Objektiv Denotasjon (”utpekende betydning”)

Teksttyper Narrasjoner Instruksjoner Argumentasjoner Deskripsjoner

Inndeling av sakprosa (jf Dagrun Skjelbred) Rapport, referat, reportasje Strukturert etter tid, de er hovedsakelig informative og upersonlige. Utgreiing, artikkel Ikke strukturert etter tid, referensielle og upersonlige. Intervju, essay, leserbrev Vanligvis ikke strukturert etter tid, hovedsakelig appellative. Har ofte et mer personlig preg.

Å skrive sakprosatekster Grunnleggende ferdigheter i faget: ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det er også en kommunikasjonsform og en metode for å lære” (LK06 s. 43)

Kompetansemål 4. årstrinn: Skrive fortellinger, dikt, brev og sakpreget tekst 7. årstrinn: Referere og oppsummere tekster Bruke erfaringer fra egen lesing i skjønnlitterær og sakspreget skriving Vurdere tekster, TV-programmer, reklame, musikk, teater og film og begrunne egne medievaner 10. årstrinn: Uttrykke egne meninger i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon Lese og skrive tekster i ulike sjangere, både skjønnlitterære og sakspregede på bokmål og nynorsk: artikkel, diskusjonsinnlegg, formelt brev, novelle, fortelling, dikt, dramatekst og kåseri

Tidlig sakskriving Barns første tekster er sakprosatekster ”Virkelighetens tekster” Formål og mottaker Tegningen som sakprosa – 6 og 7åringens medium

Sakskriving og de eldre elevene Å uttrykke seg gjennom ulike sakprosasjangrer Emneorientert og forløpsorientert skriving Tema og prosjektarbeid – å skrive i alle fag

Modellteksten – læreboka som sakprosa Læreboktekst? Pedagogisk tekst?

Hva kjennetegner pedagogiske tekster? Faste sjangerkrav Må ta hensyn til: Læreplanene Brukerne (lærere/elever) Produsenten (forlag/lærebokforfattere) Skoledagens organisering Asymmetri Sjangerblanding

Hva er pedagogiske teksters funksjon? Informere? Motivere? Aktivisere? Instruere?

Vurdering av lærebøker Forord Hva sier forordet oss om forfatternes intensjon? Fortolkning av virkeligheten? Layout Hypertekstuell og multimedial? Motiveringsfaktor?

Lærebokas framstillingsform Informativ Fortellende og skildrende Argumenterende og forklarende

Åpne og lukkede tekster Åpne tekster har en slutt som skaper spørsmål hos leseren, lukkede tekster svarer på de spørsmålene de selv stiller. Hvordan er spørsmålene og arbeidsoppgavene formulert?

Språket i læreboka / lærebokteksten Klarhet som viktig stikkord Sammenheng Ordvalg Økonomisering som viktig prinsipp, men hvordan er dette gjort?

Fagorienterte og elevorienterte lærebøker Elevorientert: Pedagogisk tilrettelagt gjennom eksempler, konkretiseringer, metaforer og analogier Fagorientert: Høy informasjonstetthet, knapp i formen