FELLES RETTIGHETSPOLITIKK FOR UNIVERSITETENE v/Inger Gjesdahl, UiB.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige lover og regler
Advertisements

YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Den nasjonale IPR- policyen i en internasjonal kontekst Tromsø, 9. november 2009 Yngve Foss.
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Universitetet i Tromsø
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - DIVERSE.
Forskningsrådets IPR-policy Prinsipper. Hovedprinsipp: Forskningsrådet skal ivareta samfunnets interesser  Prosjektene er finansiert av offentlige midler.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Innsyn og adgangsbegresning
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Forskningsrådets IPR-policy FORNY-forum 6. november 2007
OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER
Opphavsmannens beføyelser
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Privatkopiering Kompensasjon for lovlig kopiering av åndsverk
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Kommersialisering av forskningsresultater
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
Systemavgrensing og aktøranalyse
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Pål Vegar Storeheier UiT Norges arktiske universitet
Dag Wiese Schartum, AFIN
FORSKNING I LAVINNTEKTSLAND
Samarbeidsavtalen Etatenes bistand til test
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Lederforum Tilstandsrapport FoU
Balansert omstilling for utvikling
Forslag til ny intern budsjettfordelingsmodell
Retningslinjer for NTNU-ansattes sidegjøremål
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Forskningsrådets retningslinjer for datahåndtering
Call: Nasjonal satsing på forskningsinfrastruktur_18
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Organiseringen av staten 28. februar 2018
1. Innledende påstander om organisasjoner
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Om reise, kost og losji (RKL) i Industrioverenskomsten
Dag Wiese Schartum, AFIN
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Universitetet, IPR og næringsliv
Kommersialisering ved UiT
Gevinstrealiseringsstrategi
Utskrift av presentasjonen:

FELLES RETTIGHETSPOLITIKK FOR UNIVERSITETENE v/Inger Gjesdahl, UiB

Arbeidsgruppe Juridisk seniorrådgiver Yngve Sjøgren Foss, UiO Juridisk seniorrådgiver Morten Øien, NTNU Forskn. –og studiedirektør Ingrid Bergslid Salvesen, UiT Underdirektør Kristel M. Skorge, UiS Seniorrådgiver Colin Murphy, UMB Underdirektør Inger Gjesdahl Sekretær: rådgiver Siri Bye G. Johansen, Forskningsrådet

Bakgrunn Universitetene som bidragsyter i norsk kunnskapsøkonomi -> økt fokus på rettighetssikring og -forvaltning Endringer i UoH-loven, AOL Etableringen av TTO’er UiO – vedtatt rettighetspolitikk 2004/2005 Brev fra KD til Forskningsrådet -> behov for nasjonal rettighetspolitikk ? -> oppdrag til Forskningsrådet og universitetene Møte i Forskningsrådet Arbeidsgruppen nedsatt Møter 27.6, 5.9. (utvidet møte), Rektormøte

Mandat Forskningsrådets brev av til universitetene Forslag til omforent felles IPR-strategi /-policy - minimumsgrunnlag for felles holdning mot - eksterne parter - egne ansatte - sikre enhetlig opptreden fra institusjonene - ryddighet - forutsigbarhet

Diskusjonstema Hvem skal omfattes Hva skal omfattes Hvordan skal universitetenes rettigheter overdras Inntektsfordeling Tilbakefallsrett for idéhaver Flere arbeidsgivere / hoved-, biarbeidsgiver Arbeidstakere m/egne foretak

Felles rettighetspolitikk for Norges universiteter Norges universiteter har som oppgave å drive forskning, undervisning og formidling til gavn for samfunnet. Universitetene skal sikre samfunnet fri og åpen tilgang til universitetets resultater. Som en del av sitt samfunnsansvar skal universitetene bidra aktivt til at samfunnet kan nyttiggjøre seg resultatene av universitetenes virksomhet, herunder næringsmessig utnyttelse. Samvirket med samfunnet forutsetter ryddig og profesjonell opptreden som grunnlag for gjensidig tillit. Resultater som er skapt eller blitt til ved universitetene eller frembrakt helt eller delvis med universitetenes ressurser, er universitetets eiendom, så langt dette ikke er eller vil komme i konflikt med andres rettigheter. Universitetene skal sikre at resultatene blir utnyttet til beste for samfunnet.

Hvem omfattes av retningslinjene: Retningslinjene gjelder for tilsattes arbeidsresultater av enhver art uavhengig av om disse kan utnyttes næringsmessig eller ikke. Retningslinjene gjelder også for studenter og selvstendige oppdragstakere så langt de passer.

Hva omfattes av retningslinjene: Alle kategorier arbeidsresultater er omfattet av disse retningslinjene, herunder, men ikke begrenset til: patenterbare oppfinnelser, ikke-patenterbar teknologi (ikke-patenterbare oppfinnelser og andre løsninger og prinsipper; knowhow, inkludert bedriftshemmeligheter, teknisk, vitenskapelig og merkantil informasjon og forretningskonsepter), databaser, dataprogrammer, algoritmer, ethvert materielt produkt (organisk, uorganisk og biologisk materiale), herunder substanser, organismer og avlinger, samt materialer – heretter betegnet fysiske gjenstander, arbeidsresultater som kan danne grunnlag for varemerke– og designregistrering, faglitterære publikasjoner og annet forsknings– og undervisningsmateriale som er et resultat av den tilsattes arbeid ved universitetet eller av en nærmere angitt oppgave den tilsatte er pålagt i tjenesten Det bør innføres meldeplikt for alle resultater som kan ha næringsmessig potensial. Universitetene bør fastsette nærmere regler for overgang av rettigheter til resultatene der dette er påkrevd.

Eiendomsrett Alle rettigheter til resultater som universitetene eier forblir som hovedregel ved universitetene. Universitetene kan i intet tilfelle gi avkall på sin rett til utnyttelse av resultatene til undervisnings– og forskningsformål. Universitetene vil etter avtale kunne gi en tredjepart lisens til utnyttelse av universitetenes resultater, herunder næringsmessig utnyttelse, innenfor den enkelte tredjeparts nærings- og virksomhetsområde. Lisensavtalen bør inneholde bestemmelser om tredjeparts plikt til aktiv utnyttelse av lisensen. I enkelttilfelle kan rettigheter til utnyttelse av resultater overdras til tredjepart på kommersielle vilkår, betinget av at universitetene samtidig beholder sin rett til utnyttelse av resultatene til undervisnings– og forskningsformål og til næringsmessig utnyttelse utenfor den enkelte bedrifts nærings– og virksomhetsområde.

Publisering Universitetene vil beskytte og ivareta de vitenskapelig tilsattes sedvanemessige og lovmessige adgang til selv å avgjøre om, og på hvilken måte, et vitenskapelig verk skal offentliggjøres. Det kan avtales en kortvarig utsettelse av publisering for å gi anledning til rettighetssikring.

Tilsattes rolle i kommersialiseringsprosessen Universitetene bør legge til rette for, og gi incentiver til, at de tilsatte kan delta i videreutviklingen av de resultater som universitetet har overtatt for næringsmessig utnyttelse.

Fordeling av nettoinntekter ved kommersialisering Det anbefales at tilsatte som utgangspunkt tildeles 1/3 av eventuelle nettoinntekter knyttet til kommersialisering av et resultat.

Tilfelle der resultater ikke meldes inn av tilsatte I tilfelle der resultater ikke på reglementert vis meldes av tilsatte til universitetet, og resultatet deretter søkes kommersialisert uten universitetets medvirkning, gis universitetet rett til en andel av fremtidig nettoinntekt av det kommersialiserte resultatet.

Tilfelle der universitetet ikke velger å kommersialisere et resultat I tilfelle der resultatet på reglementert vis er meldt inn av tilsatte, men universitetet ikke ønsker å kommersialisere dette, gis universitetet rett til en andel av fremtidige nettoinntekter av tilsattes egen kommersialisering. Beløpet er kompensasjon for tilsattes bruk av offentlige ressurser til frembringelsen av resultatet.

Tilsatte med flere arbeidsgivere Det grunnleggende prinsipp er at økonomisk ansvar, og rettigheter til gevinst, tilfaller den arbeidsgiver hvor arbeidsforholdet innebærer forskning. Hvis begge arbeidsforhold innebærer forskning må partene bli enige om fordelingen.

Interessekonflikter Universitetene viser til ’Etiske retningslinjer for statstjenesten’, fastsatt 7. september 2005, hvor det i pkt 4.2 fremgår at statsansatte ikke kan medvirke til illojal konkurranse med den statlige virksomhet hvor vedkommende er ansatt. Statsansatte kan ikke ta arbeid eller drive ervervsvirksomhet som gjør at vedkommende kan bli inhabil i mer enn sporadiske tilfelle, eller komme i lojalitetskonflikt med den offentlige virksomhet hvor vedkommende er ansatt. Tvilstilfelle bør tas opp med arbeidsgiver i forkant for å unngå vanskeligheter for den ansatte eller arbeidsgiver og for å ivareta den alminnelige tillit til statstjenesten. Det anbefales at universitetene i samarbeid fastsetter nærmere regler for sidegjøremål, og regler for meldeplikt og håndtering av interessekonflikter.