Laste ned presentasjonen
PublisertSiri Jørgensen Endret for 6 år siden
1
Privatkopiering Kompensasjon for lovlig kopiering av åndsverk
NOBOs konferansedager november 2016 Cathrine Nagell, direktør i Norwaco
2
Forvaltningsorganisasjon Paraply for medlemsorganisasjoner
Forvaltningsoppdrag på vegne av medlemmene Non-profit Gir brukere mulighet til å klarere rettigheter på en enkel og sikker måte
3
35 medlemsorganisasjoner
4
Norwacos aktive forvaltningsområder p.t.
TV-distribusjon via tredjeparter inkl. på forespørsel-tjenester Undervisning Opptak og fremføring av TV- og radioprogram, musikk og film i skoler NRKs arkiv NRKs egenproduksjoner fra før 1997 på Privatkopiering
5
Opphavsrettslig bakgrunn
Hovedregel: § 2 i åndsverkloven Opphavsmannen har enerett til å råde over verket Tilgjengeliggjøring Eksemplarfremstilling Bruk forutsetter opphavsmannens samtykke, ofte mot betaling av vederlag
6
Unntak fra eneretten EUs Opphavsrettsdirektiv art. 5 (2) b;
kan innføres unntak eller avgrensninger fra eneretten til eksemplarfremstilling Ikke et tvungent unntak – men valgfritt MEN! Dersom unntak; forutsetning at rettighetshaverne mottar rimelig godtgjørelse for «inngrepet» Avgift på lagringsmedier Statlig bevilget kompensasjon
7
Rimelig kompensasjon over Statsbudsjettet
Den norske bestemmelsen (fra 2005); § 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen
8
Lydopptak/film;individuell kompensasjon
Norwaco; fordelingsansvar til individuelle rettighetshavere i lydopptak og film Retningslinjer fra departementet; årlig tildelingsbrev + lovforarbeider Kompensasjonsberettigede; originære rettighetshavere bosatt innenfor EØS Ta hensyn til; faktisk kopiering, bruk av kopisperrer, lovlig kopieringsgrunnlag
9
Kompensasjonens størrelse; individuell del
De statlige bevilgningene har vært stabilt lave siden innføringen i 2005 Kompensasjonen justeres normalt kun for årlig økning i konsumprisindeks (KPI) 2016: ,- økning ca 1,9 % fra 2015 2017: ,- økning ca 1,7 % fra 2016
10
Norwacos fordelingsoppgave
Fordeler til; 35 medlemsorganisasjoner EØS-baserte organisasjoner vi har avtaler med På bakgrunn av årlige statistiske undersøkelser Tidligere: IPSOS MMI Fra 2016: TNS Gallup Undersøkelsene tilgjengelige på våre nettsider
11
«Faktisk kopiering» i Norge
12
Visuelle verk Rettighetshavere til visuelle verk kompenseres i dag for; bruk av bilder/illustrasjoner i TV-programmer og filmer Økonomisk betydning = Svært liten; i 2015 ca ,- NOK til norske og utenlandske rettighetshavere gjennom organisasjoner som representerer visuelle kunstnere
13
Høringsnotat; revisjon av Åvl 2016/2017
KUD; rent prinsipielt ikke noe i veien for å inkludere ytterligere verkskategorier i ordningen herunder tekst og billedkunst men øker totalomfanget av kompensasjonsberettiget kopiering? og - ingen automatisk økning i årlige bevilgninger…
14
Norwacos høringssvar Vi er positive til en utvidelse av ordningen Men; lav kompensasjon i dag som må økes dersom flere rettighetshavere skal omfattes KUD kan ikke høres med argumentasjon om at totalomfanget ikke øker
15
EGEDA-DOMMEN (C 470-14 EGEDA)
EU-domstolen juni 2016: Kompensasjonsordninger som finansieres over statsbudsjettet er ikke forenlig med Opphavsrettsdirektivet, fordi det er umulig å sikre at kompensasjonen utelukkende bæres av dem som fremstiller private kopier Dette bør trolig få innvirkning på den norske ordningen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.