Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
Informasjonsplikt og uttalerett
Marit Olsen, seniorrådgiver 9a – tilsyn og regelverk.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Opplæringsloven §9a “Elevenes arbeidsmiljølov”
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Hvorfor er vi her i dag? - Å krenke et barn kan føre til: *selvmord *Sykdom *Læringstap *Sosial isolasjon *Uførhet *Store offentlige og private utgifter.
innholdet i enkeltvedtak
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Handlingsplan mot mobbing
Målet om et samfunn fritt for mobbing
Retten til et godt skolemiljø
Forebygging og rutiner ved Mobbing
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Foreldremøte 9.trinn Ranvik ungdomsskole 25. september 2016.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Elevens rett til et godt psykososialt miljø, opplæringslova kapittel 9a Molde, Nicolai Støren, rådgiver Fylkesmannen.
Opplæringsloven kapittel 9a – elevenes skolemiljø - Hvilke rettigheter har du? Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode Velkommen til Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfelleskap.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Sosialpedagogikk på Manglerud
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
INFORMASJON OM BARNEVERN
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Opplæringslova kapittel 9A
«Elevenes arbeidsmiljølov»
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
Verktøy og virkemidler for et bedre skolemiljø?
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Oppstart SU Jevnakerskolene
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Mobbing – hva er vårt ansvar?
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
Sentrale lover og regler
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Elevenes rettigheter og plikter
Oslostandard for samarbeid hjem–skole
Foreldremøte Tau skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Psykososialt skolemiljø
Utskrift av presentasjonen:

Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for skolemiljøutvalg, driftsstyrer og skoleledere man. 3. okt. 2016

STAVANGER KOMMUNE Virkeområdet ■ Kap. 9a gjelder: ■ I skoletiden på skolens område – både timer og friminutt ■ SFO ■ Skoleveien ■ Turer/arrangement i skolens regi  Aktivitet på skolens læringsplattform (for eksempel It`s learning) ■ Det som for øvrig kan knyttes direkte til skolen ■ Kap. 9a gjelder ikke i elevens fritid, med mindre skolen godtgjør at det er direkte sammenheng mellom elevens atferd og skolen

STAVANGER KOMMUNE Generelle krav ■ § 9a-1: ”Alle elevar i grunnskolar og videregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring.”

STAVANGER KOMMUNE Generelle krav, forts. ■ Helse: Et skolemiljø som ikke gir elevene skader, sykdommer eller helseplager av noe slag, og som positivt er med på å styrke elevenes fysiske og psykiske helse ■ Trivsel: Et skolemiljø hvor alle elever kan trives og som bidrar til at skolen oppleves som et meningsfullt sted å være ■ Læring: Et skolemiljø som gir elevene gode læringsbetingelser

STAVANGER KOMMUNE Det fysiske miljøet ■ § 9a-2: ”Skolane skal planleggjast, byggjast, tilretteleggjast og drivast slik at det blir teke omsyn til tryggleiken, helsa, trivselen og læringa til elevane.” ■ Det fysiske miljøet skal være i samsvar med faglige normer ■ Alle elever har rett til en arbeidsplass som er tilpasset behovene deres

STAVANGER KOMMUNE Det psykososiale miljøet ■ § 9a- 3, 1. ledd: ”Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.”

STAVANGER KOMMUNE Det psykososiale miljøet – skolens handlingsplikt, jf. § 9a-3, 2. ledd ■ Skolens handlingsplikt utløses når en ansatt får kunnskap eller mistanke om at en elev blir utsatt for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, vold eller rasisme

STAVANGER KOMMUNE Nærmere om handlingsplikten 1. Den ansatte undersøker saken 2. Den ansatte varsler skoleledelsen 3. Den ansatte griper selv inn dersom nødvendig og mulig 4. Skoleledelsen avgjør hva som skal gjøres videre i saken 5. Skoleledelsen informerer foreldrene 6. Tiltak for å bedre elevens psykososiale miljø settes i verk 7. Skolen evaluerer om tiltakene har fungert og behov for å sette inn ytterligere tiltak

STAVANGER KOMMUNE Plikten til å behandle henstillinger, jf. § 9a-2, 4. ledd og § 9a-3, 3. ledd ■ Dersom en elev eller forelder, eller et av rådene eller utvalgene ved skolen ber om tiltak for å rette på/bedre det fysiske eller psykososiale skolemiljøet, skal skolen snarest behandle saken etter reglene om enkeltvedtak ■ Dersom skolen ikke innen rimelig tid har tatt stilling til saken, kan dette påklages som om det var fattet enkeltvedtak

STAVANGER KOMMUNE Nærmere om plikten til å behandle henstillinger 1. Skolen utreder saken 2. Skolen treffer enkeltvedtak om elevens rett er oppfylt og hvilke tiltak som evt. skal settes i verk 3. Tiltakene for å bedre elevens skolemiljø settes i verk i samsvar med enkeltvedtaket 4. Skolen evaluerer om tiltakene har fungert og behov for å sette inn ytterligere tiltak

STAVANGER KOMMUNE Enkeltvedtak ■ Utredning av saken ■ Veiledningsplikt ■ Foreløpig svar ■ Skriftlig vedtak ■ Melding om vedtaket ■ Begrunnelse i vedtaket ■ Opplysning om klageadgang, klagefrist, klageinstans og nærmere fremgangsmåte ved klage ■ Rett til partsinnsyn

STAVANGER KOMMUNE Klage, jfr §§ 9a-2 og 9a-3 ■ Hva kan påklages? ■ Vedtakets innhold ■ Skolen fatter ikke vedtak innen rimelig tid ■ Skolens manglende oppfyllelse av enkeltvedtaket ■ Saksbehandlingsfeil ■ Hvem kan klage? ■ Den eller de som har bedt om tiltak, samt andre som tiltaket ville hatt betydning for ■ Klagefrist ■ 3 uker ■ Klageinstans ■ Fylkesmannen i Rogaland

STAVANGER KOMMUNE Internkontroll ■ Skolen skal aktivt drive et kontinuerlig og systematisk arbeid for å fremme helsen, miljøet og tryggheten til elevene slik at kravene i kap. 9a blir oppfylt

STAVANGER KOMMUNE Elevdeltakelse i skolemiljøarbeidet ■ Elevene skal engasjeres i planleggingen og gjennomføringen av det systematiske arbeidet for helse, miljø og trygghet ved skolen

STAVANGER KOMMUNE Informasjonsplikt og uttalerett ■ Samarbeidsutvalget, skoleutvalget, skolemiljøutvalget, elevrådet og foreldrerådet skal holdes løpende underrettet om alle forhold – deriblant hendelser, planer og vedtak – som har vesentlig betydning for skolemiljøet ■ Dersom skolen blir klar over forhold ved skolemiljøet som kan ha negativ virkning for elevenes helse, skal elevene og foresatte snarest mulig varsles om det

STAVANGER KOMMUNE Straff ■ Straff: Bøter eller fengsel i inntil 3 måneder for den som forsettlig eller uaktsomt bryter kravene i kap. 9a ■ Foreldelsesfrist ■ 5 år for brudd på kravene som gjelder psykososialt skolemiljø ■ 2 år for brudd på kravene som gjelder fysisk skolemiljø

STAVANGER KOMMUNE Erstatning og bevisbyrde ■ Skadeserstatningloven gjelder for saker om skolemiljø ■ Delt bevisbyrde i saker som gjelder psykososialt skolemiljø

STAVANGER KOMMUNE Høringsforslag ■ De viktigste endringene: ■ Aktivitetsplikt for skolen ■ Skjerpet aktivitetsplikt dersom det er ansatte som krenker elever ■ Ny håndhevingsordning ved brudd på aktivitetsplikten ■ Hjemmel for pålegg om retting og pålegg om tiltak ved brudd på aktivitetsplikten ■ Hjemmel for tvangsmulkt for å sikre oppfyllelse av pålegg ved brudd på aktivitetsplikten ■ Plikt for skolen til å informere elever og foreldre om kap. 9a